سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک گزارش جدید پیش‌بینی کرده است که تا سال ۲۰۱۷ حجم یخچال‌ها، تلویزیون‌ها، تلفنهای هوشمند، رایانه‌ها، مانیتورها و سایر دستگاه‌های الکترونیک که به زباله تبدیل می‌شوند ۳۳ درصد افزایش خواهد یافت و به اندازه‌ای معادل ۲۰۰ آسمانخراش ۱۰۰ طبقه می‌رسد.

electronic garbage

به گزارش مهر، این پیش‌بینی بر اساس اطلاعاتی که توسط سازمان‌هایی از جمله سازمان ملل، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی و علمی در ائتلافی تحت عنوان "ابتکار عمل حل مشکل زباله‌های الکترونیک" ارائه شده تأکید کرده است که تولید زباله‌های الکترونیک ظرف 5 سال آینده با پیشگامی آمریکا و چین افزایش می‌یابد. این ابتکار عمل نقشه‌ای را از زباله‌های الکترونیک دنیا تهیه کرده است.

تاکنون دسترسی به اطلاعات جامع درباره زباله‌های الکترونیک جهان کار دشواری تلقی می‌شد.

تعریف کشورهای مختلف از زباله الکترونیکی بسیار متغیر است. برای مثال ایالات متحده آمریکا تنها وسایل الکترونیک مصرفی چون تلویزیون و رایانه‌ها را در این مقوله قرار می‌دهد اما کشورهای اروپایی هر آنچه که دارای باطری و یا سیم برق بوده را در مقوله زباله الکترونیک قرار می‌دهند.

رودیگر کوهر از دانشگاه سازمان ملل در آلمان و دبیر اجرایی این ابتکار عمل با اشاره به تنوع تعریف از زباله الکترونیک، دلیل ارائه این نقشه را همین موضوع دانست و گفت: این نخستین بار است که ما اطلاعاتی برای مقایسه عرضه می‌کنیم. این نقشه مقیاس موضوع را در سطح ملی مشخص می‌کند از این رو سیاستگذاران نسبت به این موضوع آگاهی بیش‌تری یافته و اقدام در راستای آن را بررسی می‌کنند.

این نقشه تعامل اطلاعات 184 کشور جهان را با حجم تخمینی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی نشان می‌دهد که وارد بازار شده و همچنین نشان داده است که این تجهیزات سرانجام چه میزان زباله الکترونیک تولید می‌کنند. این اطلاعات به دولت‌ها و شرکت‌ها کمک می‌کند حجم زباله الکترونیک خود را کنترل کنند.

سال گذشته در دنیا 54 میلیون تن محصولات الکترونیک و الکتریک استفاده شده، تولید شد که این امر به طور کلی معادل 20 کیلوگرم به ازای هر یک نفر از هفت میلیارد نفری است که روی سیاره زمین زندگی می‌کنند.

این گروه پیش‌بینی کرده است که تا سال 2017، میزان زباله‌های الکترونیک جهان 33 درصد افزایش می‌یابد و میزان آن به 72 میلیون تن می‌رسد. این میزان 11 برابر اندازه هرم بزرگ جیزه در مصر است.

چین درحال حاضر پیشرو در تولید تجهیزات الکترونیک و الکتریک است. این کشور در سال 2012 حدود 12.2 میلیون تن زباله الکترونیک تولید کرده است و پس از آن آمریکا با 11 میلیون تن زباله الکترونیک در ردیف دوم قرار می‌گیرد.

این جدول همچنین 10 مقصد اول برای زباله‌های الکترونیک را نیز منتشر کرده است.

10 مقصد اول زباله‌های الکترونیک جهان

ردیف   تلفن‌های همراه             مانیتورها                  رایانه‌ها                               تلویزیون‌ها         
1 هنگ‌کنگ مکزیک هنگ‌کنگ مکزیک
2 پاراگوئه چین امارات متحده عربی ونزوئلا
3 گواتمالا کانادا لبنان پاراگوئه
4
پاناما ونزوئلا کانادا
چین
5
پرو کلمبیا آرژانتین
کانادا
6
کلمبیا مصر شیلی
هنگ‌کنگ
7
مکزیک شیلی مکزیک
کاستاریکا
8 ونزوئلا اکوادور ایتالیا برزیل
9 شیلی بولیوی بولیوی شیلی
10
بولیوی هنگ‌کنگ بریتانیا آرژانتین
کد خبر 242846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز