محمود مولایی: محمد موسوی، بازیکن تیم ملی والیبال چندی پیش در رقابت‌های جام‌بین‌قاره‌ای در ژاپن درخشید اما به‌دلیل آسیب‌دیدگی نتوانست در بازی آسان تیم ملی مقابل ژاپن حضور داشته باشد. او اما بازی مقابل برزیل و روسیه، ایتالیا و آمریکا را تجربه کرد.

والیبال - محمد موسوی

بهترین مدافع روی تور لیگ جهانی 2013حالا به‌دلیل مصدومیت چند بازی متین ورامین را در لیگ برتر از دست داده اما به تدریج به شرایط آرمانی بازمی‌گردد. موسوی یکی از ملی‌پوشان باتجربه تیم ملی به‌حساب می‌آید که در گفت‌وگو با همشهری درباره لیگ برتر، تیم ملی، ولاسکو و... صحبت کرده است.

  • از وضعیــت مصدومیت خود بگویید که دقیقا چه زمانی می‌توانید به میدان بروید؟

وضعیت مصدومیتم خوب است و کم‌کم راه رفتن را شروع کرده‌ام. فکر کنم این هفته برای بازی کردن آماده شوم.

  • به‌خاطر همین مصدومیت بازی با ژاپن را در جام بین قاره‌ای از دست اما دادید اماتیم ملی در این رقابت‌ها بازهم درخشید.

البته انتظار می‌رفت در جام بین قاره‌ای بهتر از این ظاهر شویم. چون پتانسیل این کار را داشتیم ولی به‌دلیل اینکه ویزای ژاپن خیلی دیر آماده شد نتوانستیم در زمان مناسبی به ژاپن برویم. اگر بخواهیم مقایسه کنیم، برزیل هزینه زیادی برای این مسابقات کرده و زودتر از بقیه تیم‌ها خودش را به ژاپن رسانده بود. بازیکنان این تیم به خوبی خودشان را با شرایط این کشور وفق دادند و بهترین نتیجه را هم گرفتند اما ما به‌دلیل بُعدِ مسافت و دیر آماده شدن ویزا، خیلی دیر به محل مسابقات رسیدیم. به هر حال، هر چقدر پول بدهی آش می‌خوری.

  • اگر یک هفته زودتر به ژاپن می‌رسیدید یعنی می‌توانستید برزیل و روسیه را هم شکست بدهید؟

نه، نمی‌توانم بگویم که می‌توانستیم برزیل و روسیه را شکست بدهیم، اما می‌توانستیم از برزیل بیشتر از یک ست بگیریم. البته ما بعد از مسابقات آسیایی در کنار هم نبودیم و اگر بازیکنان بیشتر در کنار هم بودند و تمرین می‌کردند با شرایط بهتری در این مسابقات شرکت می‌کردیم.

  • با همه اینها توانستید تیم قدرتمندی مثل آمریکا را شکست دهید. پیروزی برابر این تیم به‌عنوان یکی از قدرت‌های بزرگ دنیا چقدر ارزشمند بود؟

برای من بازی جلوی آمریکا تجربه خیلی خوبی بود. چون آنها به سبک خاصی والیبال بازی می‌کنند و برای من لذتبخش بود که مقابل این تیم بازی کنم. در این مسابقه وقتی هم مصدوم شدم، در بیمارستان بقیه بازی را از تلویزیون دیدم و خوشحال شدم که توانستیم این تیم قدرتمند را شکست دهیم.

  • پیروزی مقابل ایتالیا هم به‌نظر می‌رسد برای ایران عادی شده است؟

عادی که نشده اما ما برای پیروزی مقابل ایتالیا اعتماد به نفس بالایی داریم. به این باور رسیده‌ایم که می‌توانیم این تیم را شکست دهیم و یک جورهایی به گربه سیاه این تیم تبدیل شده‌ایم.

  • نتایج درخشان تیم ملی بعد از حضور ولاسکو همچنان ادامه دارد و با اینکه درباره قابلیت‌های این مربی صحبت‌های زیادی شده، فکر می‌کنید در این موفقیت‌ها نقش ولاسکو چقدر بوده است؟

من که طی 10 سال از رده سنی نوجوانان و جوانان به تیم ملی بزرگسالان رسیده‌ام، فکر می‌کنم برای موفقیت تیم ملی اتفاقات زیادی رخ داده است؛ مثلا آقای یزدانی‌خرم تلاش زیادی کرد تا تیم ملی پشتوانه خوبی داشته باشد. برای همین تیم‌های پایه والیبال در سطح جهان درخشیدند و بعد از یزدانی‌خرم هم داورزنی راه او را به شکل مدرنی ادامه داد؛ مثلا ما الان در تیم ملی فرهاد ظریف را داریم که از بازیکنان یک دوره گذشته به‌حساب می‌آید و در کنار آن امیر غفور را داریم که جوان است. وقتی همه اینها در کنار هم قرار می‌گیرند تیم ملی خوب می‌شود. ولاسکو هم نقش زیادی در این موفقیت دارد؛ زیرا به خوبی بازیکنان توانا را در کنار هم قرار می‌دهد و از آنها به بهترین شکل استفاده می‌کند. به همین دلیل است که تیم ملی روند روبه‌رشدی دارد.

  • فکر می‌کنید این روند تا چه زمانی ادامه داشته باشد؟

قطعا حالا حالاها ادامه خواهد داشت. چون پشتوانه خوبی برای تیم ملی وجود دارد و باشگاه‌ها می‌توانند در آینده هم به تیم ملی بازیکن بدهند. به‌نظر من، باشگاه‌ها خوب کار می‌کنند.

  • البته برخی معتقدند که والیبال لیگ خوبی ندارد، چون برنامه‌ریزی دقیقی برای لیگ برتر نمی‌شود؟

من فکر می‌کنم ما بعد از لیگ‌هایی مثل برزیل، لهستان، ترکیه و... در جایگاه پنجم بهترین لیگ‌های دنیا قرار داریم؛ یعنی لیگ ما جزو بهترین‌های دنیاست و بهترین بازیکنان را در لیگ داریم، اسپکرهای قابلی در لیگ حضور دارند و خیلی از بازیکنان خارجی دوست دارند در لیگ ما بازی کنند.

  • یعنی به همین دلیل است که بازیکنان ما دوست ندارند در لیگ‌های اروپایی بازی کنند یا به‌دلیل مبلغ قرارداد بالایی است که در اینجا می‌گیرند؟

به‌نظر من مبلغ قرارداد بازیکنان در لیگ ایران تفاوت چندانی با اروپا ندارد. اینجا خانه ماست و چون لیگ خوبی داریم، ترجیح می‌دهیم در ایران بازی کنیم.

  • متین ورامین در هفته هفتم لیگ مقابل جواهری‌گنبد به پیروزی رسید تا همچنان صدرنشین لیگ باقی بماند. به‌نظر می‌رسید متین در یک بازی آسان حریف را شکست داده است؟

با اینکه بچه‌ها خسته بودند اما در خانه توانستیم مقابل جواهری‌گنبد به پیروزی برسیم. من به‌دلیل مصدومیت این بازی را از دست دادم و در این مسابقه شهرام محمودی هم نبود اما بازهم پیروز شدیم. خوشبختانه متین با تیم‌های قعرنشین بازی دارد و همین مسئله تیم را به برنده شدن خوش‌بین می‌کند؛ یعنی ما بعد از حواشی بازی با کاله و باخت به این تیم شرایط بهتری پیدا کردیم و اگر خستگی بازی‌های بین‌قاره‌ای هم برطرف شود و بازیکنان مصدوم هم به تیم اضافه شوند، تیم بهتری خواهیم شد.(این مصاحبه قبل از بازی متین با میزان انجام شده است).

  • از کاله صحبت شد و همانطور که گفتید این مسابقه حاشیه‌های زیادی به همراه داشت. فکر می‌کنید نقش ستاره‌های 2 تیم در به‌وجود آمدن این حاشیه‌ها چقدر بود؟ مثلا درگیری لفظی سعید معروف و حمزه زرینی... .

درگیری اصلا نبود. بحث بر سر این بود که چرا از همان لحظه‌ای که تیم ما وارد سالن شد، تماشاگران به سعید معروف فحاشی کردند. هرچه باشد معروف یک سال برای قهرمانی کاله زحمت کشیده و حالا در تیم دیگری بازی می‌کند؛ یعنی به‌خاطر اینکه او در تیم دیگری است نباید به او فحاشی کرد. متأسفانه با سعید رفتار خیلی بدی داشتند و نباید این همه به او فحش می‌دادند.

  • معروف البته در ست پنجم حرکتی انجام داد که تماشاگران و حتی بازیکنان کاله هم تحریک شدند. طوری که زرینی به حرکت معروف واکنش نشان داد... .

بله سعید حرکتی انجام داد که نباید انجام می‌داد؛ یعنی حرکت خوبی نبود، اگرچه زیر فشار بازی و شرایط بدی که تماشاگران برای او فراهم کرده بودند یک لحظه واکنش نشان داد. واقعا یکسری از تماشاگران کارهای بدی انجام می‌دادند؛ مثلا برای معروف شعر ساخته بودند و از این طریق به او فحاشی می‌کردند. به‌نظر من جلوی این اتفاقات را باید گرفت. چون سال گذشته هم در لیگ اتفاقاتی شبیه این افتاده بود. باید کاری کرد که دیگر چنین حاشیه‌هایی در لیگ نداشته باشیم.

  • بــازیکنان چـه نقشی در کمرنگ‌شدن این حاشیه‌ها دارند؟

در همین بازی دیدیم که ملی‌پوشان هر دو تیم به دلیل خستگی ناشی از حضور در جام بین‌قاره‌ای بسیار خسته بودند. ولی بازیکن می‌تواند نقش زیادی داشته باشد. البته اتفاقاتی در سالن می‌افتد که خیلی نمی‌شود از بازیکن انتظار داشت؛ مثلا خودِ من تصمیم گرفتم که در زمان بازی هر اتفاقی افتاد، کارِ خودم را بکنم و نسبت به اتفاقات دور و بر عصبانی نشوم و واکنش نشان ندهم اما گاهی آنقدر به بازیکن فشار می‌آید که با یک جرقه عصبانی می‌شود. به‌نظر من نقش فدراسیون برای کمرنگ شدن حواشی یک مسابقه بیشتر از بازیکنان و تماشاگران است. مسئولان فدراسیون می‌توانند با تصمیمات سختگیرانه جلوی خیلی از اتفاقات را بگیرند. اگر فدراسیون سختگیری کند، بازی‌های حساس مثل متین و کاله هم این همه حاشیه نخواهند داشت.

  • با گذر از حاشیه‌های لیگ برتر، متین این فصل نتایج قابل‌قبولی گرفته و به‌نظر می‌رسد شانس اصلی قهرمانی لیگ است؟

واقعا همینطور است. پتانسیل تیم ما برای قهرمانی زیاد است. ما بازیکنان خوبی داریم. مربی بزرگی هم داریم که گروه خوبی در کنارش هستند. متین سال گذشته نایب‌قهرمان لیگ شد و امسال فکر کنم وقت‌ آن شده که قهرمان شود.

  • برای قهرمانی در لیگ برتر چه تیم‌هایی را رقیب جدی متین می‌دانید؟

واقعا نمی‌شود گفت در پایان لیگ چه تیمی قهرمان می‌شود؛ مثلا در همین هفته هفتم کاله و پیکان باختند و تیم‌های پایین جدول پیروز شدند؛ یعنی هر تیمی می‌تواند مدعی قهرمانی باشد. این کیفیت بالای لیگ والیبال را نشان می‌دهد و اینکه دیگر مثل سابق نیست که تیم قهرمان از قبل مشخص باشد. در فوتبال هم روزی استقلال و پرسپولیس همیشه قهرمان لیگ می‌شدند اما الان در لیگ فوتبال هم تیم‌های شهرستانی در بازی‌ها قدرتمند ظاهر می‌شوند و معلوم نیست که امسال چه تیمی قهرمان می‌شود. رقیب‌های جدی ما برای قهرمانی، کاله، پیکان، شهرداری ارومیه و باریج اسانس هستند.

کد خبر 242519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز