گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: بودجه ردیف غیرشمول سازمان تأمین اجتماعی در نخستین سال بودجه‌نویسی دولت جدید، کاهش می‌یابد.

بودجه خارج از شمول این سازمان، منبع مالی کارت‌ها و هدیه‌هایی بود که براساس گزارش تحقیق و تفحص مجلس مدیر سابق این سازمان رقم‌هایی بین 500هزار تا صد و پنجاه میلیون تومان از آن را بین برخی نمایندگان مجلس، وزیران دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و چهره‌های اثرگذار دیگر توزیع کرده است.

گفته می‌شود بودجه خارج از شمول سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیرعاملی سعید مرتضوی افزایشی چشمگیر داشته است. مدیرعامل جدید سازمان تأمین اجتماعی اما از کاهش قطعی میزان ردیف بودجه غیرشمول سازمان تأمین اجتماعی در سال آینده خبر داده است.

سیدتقی نوربخش به ایسنا گفت: سعی می‌کنیم در مورد بودجه غیرشمول موارد غیرشمول را کاهش دهیم و به‌صورت کاملا شفاف و در داخل بودجه عمومی سازمان آن را اعمال کنیم، علاوه بر این قصد داریم میزان بودجه ردیف غیرشمول سازمان تأمین اجتماعی را سال به سال کاهش دهیم. مدیرعامل جدید سازمان تأمین اجتماعی اما یک خبر 5000میلیاردی هم داشت. او از کسری 5000میلیارد تومانی اعتبارات سازمان تأمین اجتماعی در سال‌جاری خبر داد و گفت: براساس قانون می‌توانیم 5000میلیارد تومان از ذخایر سازمان در سال 92برداشت کنیم، اما قصد داریم برداشت از ذخایر را کاهش دهیم و نه‌تنها این 5000میلیارد تومان را در سال‌جاری از ذخایر سازمان برداشت نکنیم، بلکه برای حفظ ذخایر سازمان در ردیف بودجه سال آینده نیز میزان آن را کاهش دهیم.

این کسری بودجه در حالی است که براساس گزارش تازه‌ای که کمیته تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تأمین اجتماعی تهیه کرده است، نمایندگان مجلس، سرپرست سابق وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و وزیر تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی دولت دهم هدایایی از رئیس سابق بزرگ‌ترین بنگاه اقتصادی کشور دریافت کرده‌اند.

اسدالله عباسی سرپرست سابق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که براساس گزارش تحقیق و تفحص متهم به دریافت 2رقم 50و100میلیون تومان کارت هدیه از مرتضوی شده، معتقد است که «این هزینه‌ها جزو هزینه‌های ردیف خارج از شمول بوده و جزو هزینه‌های جاری نبوده است که بخواهند درمورد آن حساب و کتاب کنند». اما «قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت‌مستثنی هستند» که مربوط به نحوه هزینه کرد بودجه خارج از شمول است، چنین می‌گوید:

«وزرا و استانداران و رؤسای دستگاه‌های اجرایی و کمیته انقلاب اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات قم، نهضت سوادآموزی، ‌بنیاد شهید، بنیاد امور مهاجرین جنگ تحمیلی، امور امداد امام و هر مؤسسه و نهاد دیگری که از درآمدهای عمومی استفاده نمایند مکلفند فهرست‌هزینه‌ها و عملیاتی را که در وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی زیرنظر آنها به موجب مجوزهای قانونی خاص خارج از مقررات قانون‌محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی یا از محل اعتبار ماده (17) انجام می‌شود همراه با گزارش توجیهی هر 4‌ماه یک‌بار به کمیسیون برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌های مربوط مجلس شورای اسلامی ارسال دارند.»


چنان که در متن دشوار این قانون مصوب سال 64پیداست، هزینه خارج از شمول به‌معنای پول بی‌حساب و کتاب که در دست و بال نهادهای حکومتی ریخته شده، نیست.شیخ‌الاسلامی وزیر سابق تعاون، کار رفاه اجتماعی اما درباره کارت‌های هدیه از محل هزینه خارج از شمول استدلال دیگری دارد. او معتقد است: دستگاه‌ها و سازمان‌های حمایتی به مقامات و مسئولان کشور و حتی نمایندگان مجلس مقداری بن کاغذی یا بن‌کارت‌ یا کارت هدیه می‌دهند تا آن را در اختیار افراد نیازمند و خانواده‌های بی‌بضاعت قراردهند.

کد خبر 242465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز