گروه بین‌الملل: میدان استقلال در کیف سه‌شنبه شب صحنه دخالت نیروهای پلیس ضدشورش اوکراین برای بیرون راندن معترضان بود.

پلیس توانست با در هم ریختن موانعی که معترضان بر پا کرده بودند، آنان را از بخش اعظم میدان بیرون کند، اما این نیروها دیروز صبح از میدان خارج شدند. در این حال، تلاش شماری دیگری از مأموران پلیس برای تخلیه کردن ساختمان شهرداری پایتخت اوکراین از معترضان، با مقاومت آنها ناکام ماند. این اقدام پلیس اوکراین با انتقاد کشورهای غربی روبه‌رو شده است. به نوشته نیویورک تایمز، پلیس پس از باز پس‌گیری میدان استقلال از معترضان، با استفاده از ادوات سنگین به پاکسازی محل پرداخت اما تا ساعت 11صبح دیروز بیشتر مأموران میدان را ترک کرده بودند.

معلوم نیست چرا مقامات دستور به توقف عملیات پلیس دادند. وزارت کشور اعلام کرد دیگر به میدان استقلال حمله نمی‌شود و خواستار آرامش شد. مأموران پلیس ضدشورش اوکراین همچنان دیروز به ساختمان شهرداری کیف حمله کردند و کوشیدند تا آن را از دست اشغال‌کنندگان درآورند، اما با مقاومت سخت معترضان ناچار به عقب‌نشینی شدند. اشغال‌کنندگان در هوای بسیار سرد 7درجه زیر صفر کیف، شلنگ آب آتش‌نشانی را روی مأموران پلیس باز کردند و مأموران ناچار شدند به اتوبوس‌های خود در نزدیکی محل پناه ببرند و در نهایت محل را ترک کردند.

با این حال، مشخص بود که پلیس و معترضان می‌کوشیدند با یکدیگر درگیر نشوند، هر چند در ساختمان شهرداری معترضان با چماق در برابر پلیس باتوم به‌دست صف‌آرایی کرده بودند. در زمانی که پلیس مشغول پاکسازی میدان استقلال بود، گروه کثیری از معترضان که چماق، چوب و میله‌های فلزی به‌دست داشتند، در برابر ساختمان اتحادیه‌های تجاری جمع شدند که رهبران تظاهرات‌کنندگان آن را به آنچه مقر مقاومت ملی می‌خوانند، تبدیل کرده‌اند.

معترضان خواستار حمایت کشورهای غربی از موضع خود در برابر دولت اوکراین هستند. کیف حدود 3هفته است که صحنه اعتراض طرفداران پیوند با اتحادیه اروپاست. این اعتراض‌ها زمانی شروع شد که دولت ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور از امضای موافقت‌نامه سیاسی و تجاری با این اتحادیه سر باز زد و مسیر تعامل نزدیک‌تر را با روسیه در پیش گرفت. کشورهای غربی می‌کوشند در بحران جاری در اوکراین پا در میانی کنند. دوشنبه ویکتوریا نولند دستیار وزیر خارجه آمریکا در مسکو با مقامات روسیه درباره وضع اوکراین مذاکره کرد. وی روز سه‌شنبه به کیف رفت و با مقامات اوکراین و شماری از رهبران معترضان دیدار کرد.

اتحادیه اروپا نیز دست روی دست نگذاشته و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی این اتحادیه سه‌شنبه دیداری 3ساعت و نیمه با یانوکوویچ داشت. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز با لحنی غیرمعمول از نارضایتی شدید آمریکا از تصمیم مقامات اوکراین برای توسل به زور خبر داد. وی گفت که این واکنش نه قابل‌قبول و نه شایسته یک دمکراسی است.

برخی تحلیلگران می‌گویند حمله به میدان استقلال تعجب‌آور بود، زیرا سه‌شنبه گفت‌وگوهایی بین مقامات عالی‌رتبه در جریان بود. به گفته منابع آگاه، مذاکرات با دیپلمات‌های غربی بر مشکلات حاد اقتصادی اوکراین متمرکز بود. کمبود شدید نقدینگی احتمال ورشکستگی این کشور را در ظرف چند‌ماه آینده تقویت کرده است. مایکولا آزاروف نخست‌وزیر اوکراین دیروز اعلام کرد به رهبران اروپا گفته است که باید 20میلیارد یورو به اوکراین بدهند تا موافقت‌نامه یادشده با بروکسل امضا شود.

کد خبر 242184
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز