گروه شهرستان‌ها: هوای سرد، کولاک و بارش برف دیروز در مناطق شمال‌غرب و شمالی کشور آنقدر غافلگیرانه بود که خیلی از دستگاه‌های امدادی را برای کمک‌رسانی سریع و بموقع با مشکل مواجه کرد.

برف - جاده

از سوی دیگر باعث شد تعطیلی‌ها حتی به دانشگاه‌ها هم برسد؛ اگرچه در این میان اطلاع‌رسانی در این زمینه به‌موقع انجام نشد و بسیاری از دانشجویان و حتی دانش‌آموزان مناطق سردسیر خودشان تصمیم گرفتند سرکلاس درس حاضر نشوند. در استان آذربایجان‌شرقی بسیاری از واحدهای دانشگاه آزاد تعطیل اعلام شدند. البته برخی واحدها به‌طور کامل تعطیل نکردند و کارشان را دیرتر و از 10یا 11صبح شروع کردند. این در حالی بود که بارش سنگین برف مدارس نوبت صبح در همه مقاطع تحصیلی در نواحی پنجگانه تبریز و مناطق اهر، ورزقان، خاروانا، هریس، خواجه، کلیبر، اسکو، شهر جدید سهند، ایلخچی، خسروشاه، هشترود، نظرکهریزی، بستان‌آباد و تیکمه‌داش را به تعطیلی کشاند.

نخستین بارش برف پاییزی چادگان

گستره بارش‌ برف پاییزی دیروز حتی به مناطق مرکزی هم کشیده شد تا جایی که چند نقطه از استان اصفهان برای نخستین‌بار طی امسال سفیدپوش شد. در این استان نخستین بارش برف پاییزی در چادگان روی زمین نشست و کشاورزان را به‌خاطر کاهش خشکسالی در تابستان حسابی خوشحال کرد. گزارش‌ها نشان می‌داد ارتفاع برف در شهر چادگان به 5سانتی‌متر، بخش چنارود 20سانتی‌متر و در ارتفاعات اصفهان به بیش از 40سانتی‌متر رسید.

سقوط مرگبار یک کوهنورد

در استان گیلان نیز بارش برف و کولاک منجر به جان باختن یک‌کوهنورد شد. معاون امداد و نجات هلال احمر گیلان در این خصوص به فارس گفت: «کوهنوردی با اطلاع‌رسانی تلفنی اعلام کرد در منطقه چوبر تالش 2نفر از همراهانش به داخل دره‌ای پرت شده‌اند. بلافاصله تیم‌های امداد و نجات تالش، آستارا و فومن به منطقه مذکور اعزام شدند. امدادگران با توجه به کوهستانی و صعب‌العبور بودن منطقه چوبر تالش پس از تلاش 23ساعته 2کوهنورد حادثه‌دیده را که یکی پس از سقوط در دره جان باخته‌بود و دیگری مصدومیت جزئی داشت به بالا منتقل کردند.» سیاوش غلامی همچنین درخصوص دیگر اقدامات انجام گرفته اینطور بیان کرد: «در 2عملیات امدادی، امدادگران هلال‌احمر 15مسافر در راه مانده گرفتار در برف و کولاک را در مسیرهای «ورگه دره» تالش و «کجید» املش پس از ارائه خدمات امداد و کمک‌های اولیه اسکان اضطراری دادند.»

مسدودشدن راه‌های روستایی مازندران

در استان مازندران اما بارش برف با مسدودشدن جاده‌های روستایی همراه شد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که بارش سنگین برف سبب تعطیلی بسیاری از مدارس، قطع برق و شبکه‌های سیما در بعضی از روستاهای نور، کجور، کلاردشت، رامسر، تنکابن، نوشهر و چالوس شد. البته با وجود تلاش شبانه‌روزی نیروهای راهداری برای بازگشایی محورهای اصلی و فرعی مناطق روستایی غرب مازندران، به‌علت ریزش حجم بالای برف و کمبود امکانات راهداری عملیات بازگشایی و نمک‌پاشی در برخی از مسیرهای ارتباطی به کندی پیش می‌رود. به گفته سیدنادر موسوی‌زاده، بخشدار کجور برف سنگین همراه با کولاک شدید ارتباط حدود 40روستا با مراکز شهری این بخش کوهستانی را قطع کرد. علاوه بر این محور ارتباطی بهشهر به دامغان که بر اثر بارش برف شدید 2روز گذشته مسدود شده بود، همچنان بسته است. به هرترتیب اغلب محورهای مواصلاتی شمال کشور همچنان لغزنده است و رانندگانی که قصد تردد از مسیرهای شمالی را دارند باید مجهز به زنجیرچرخ باشند.

طوفان در گلستان

در نوار شمالی کشور، استان گلستان وضعیت کمی متفاوت‌تر نسبت به 2استان دیگر بود. در این استان طوفان با سرعت 94کیلومتر اغلب شهرها را در نوردید و البته با خساراتی هم همراه شد. سمیعی، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به گزارش پراکنده از سطح شهر گرگان و شهرستان‌ها در مورد خسارات احتمالی گفت: «وزش شدید باد بامداد دیروز در اکثر مناطق استان موجب قطع درختان و خسارت به اموال شخصی شده است. همچنین متأسفانه بارش شدید باران و آبگرفتگی در این مناطق به‌ویژه روستاها موجب شده تا به اماکن مسکونی و اموال شخصی مردم آسیب برسد و آنان دچار خسارت شوند.» وی همچنین از بیمه نشدن منازل روستایی انتقاد کرد و یادآور شد: «گرچه طرح مقاوم‎سازی واحدهای مسکونی روستاها در قالب اعطای وام‌های کم‎بهره در استان اجرا شده، درصد زیادی از واحدهای مسکونی از استحکام لازم برخوردار نیستند. با توجه به این موضوع، بیمه واحدهای مسکونی در روستاها یک ضرورت عقلانی به شمار می‎رود.»

ادامه بارش‌ شدید برف و باران در شمال‌غرب، غرب و جنوب‌غرب

آنطور که مدیریت پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی اعلام کرده، نقشه‌های پیش‌یابی بیانگر تشکیل یک مرکز کم‌فشار در شرق دریای مدیترانه است. این سامانه از بعدازظهر امروز ابتدا شمال غرب و غرب و طی روز پنجشنبه علاوه برآن دامنه‌های جنوبی البرز و سواحل غربی دریای خزر و طی روز جمعه کل نیمه غربی کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. براین اساس از بعدازظهر امروز بارش پراکنده برف و باران در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، اردبیل و گیلان پیش‌بینی می‌شود. در استان خوزستان و ایلام وزش باد شدید با گردوخاک رخ خواهد داد. روز پنجشنبه شدت بارش‌ها در جنوب آذربایجان غربی، استان کردستان، شمال کرمانشاه، شمال خوزستان و استان کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود. روز جمعه بارش برف و باران به سمت مرکز ازجمله تهران و قزوین هم کشیده می‌شود اما بازهم شدت بارش‌ها در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و شمال خوزستان خواهد بود.

کد خبر 242115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز