همشهری آنلاین: رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از توزیع غیرمجاز متادون در عطاری‌ها خبر داد و گفت: گزارشات غیررسمی از عرضه مواد مخدر در برخی از عطاری‌ها نیز حکایت دارد.

عطاری

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا قدیرزاده در نشست بررسی «آنالیز آزمایشگاهی داروهای ترک اعتیاد ارائه شده در عطاری‌های شهر تهران» با بیان اینکه توزیع داروهایی که در قالب ترک اعتیاد، مشکلات جنسی، چاقی، لاغری و ... تبلیغ می‌شود، گفت: در بحث داروهای ترک اعتیادی که در عطاری‌ها توزیع می‌شود، در آنالیز‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد که اغلب آنان به شکل غیراستاندارد توزیع شده و دارای ترکیبات شیمیایی هستند.

وی با بیان اینکه در آنالیزهایی که در پزشکی قانونی مشخص شد، عمده این داروهایی که در قالب گیاهی عرضه می‌شوند، دارای ترکیبات شیمیایی هستند، اظهارکرد: در این داروها موادی نظیر دیفنوکسیلات، ترامادول، کدئین و ... وجود دارد که این مواد از مواد اعتیادزا محسوب می‌شود.

به گفته رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، این داروها در روزهای اول مصرف به خوبی اثر کرده و حتی تحت عناوینی نظیر «دتای هندی» و با ظاهری گیاهی توزیع می‌شود، اما پس از مدتی سبب اعتیاد فرد به آن شده، به طوری که در تست ادرار مصرف‌کنندگان نیز مواردی از ترامادول و مرفین مشاهده شده است.

تولید داروهای ترک اعتیاد در کارگاه‌های زیرزمینی

قدیرزاده از تولید داروهای ترک اعتیاد در کارگاه‌های زیرزمینی حومه تهران خبر داد و گفت: عمده این مواد همچون داروهای ماهواره‌ای لاغری و چاقی و ... در کارگاه‌های زیرزمینی اطراف تهران توزیع می‌شود و اصلا وارد کردن چنین کالاهایی صرفه اقتصادی ندارد.

وی با بیان اینکه با معضل قاچاق ترامادول به داخل کشور مواجه هستیم، افزود: توزیع متادون در عطاری‌ها نیز معضل دیگری است، در حالی که این دارو باید با نظر پزشک متخصص تجویز شود، شاهدیم که به راحتی به قیمت‌های هر سی سی 500 تا 1000 تومان در عطاری‌ها فروخته می‌شود.

توزیع مواد مخدر در برخی عطاری‌ها

 رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی از عرضه مواد مخدر در برخی از عطاری‌های شهر تهران بر اساس گزارشات غیررسمی خبر داد و افزود: البته با این موارد برخورد نیز شده است اما واقعا چه کسی باید با تخلفات عطاری‌ها برخورد کرده و بر آنان نظارت داشته باشد؟

به گفته قدیرزاده، بحث برخورد و نظارت بر عطاری‌ها چند سازمانی شده و هر کسی در آن ورود پیدا می‌کند.

وی همچنین در بخش‌ دیگری از سخنانش با اشاره به سوء مصرف ترامادول و متادون، اظهار کرد: گاهی متادون در اختیار اطفال قرار گرفته و این کودکان با گمان اینکه آب می‌نوشند، آن را مصرف کرده و جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی مورد دیگر سوء مصرف این مواد را توصیه افراد غیرپزشک اعلام کرد و افزود: متاسفانه عده‌ای ترامادول یا متادون را در دوز بالا مصرف کرده و اصطلاحا «اوردوز» می‌کنند.

قدیرزاده با بیان اینکه در این مورد مرگ‌ها عمدتا از تجویز افراد معتادی که خود به این شیوه ترک کرده‌اند، ناشی می‌شود، گفت: به عنوان مثال فردی که خود از طریق متادون مصرف مواد مخدر را ترک کرده، به دیگر معتادان نیز توصیه می‌کند که به جای مراجعه به پزشک و صرف هزینه، فلان مقدار از متادون را مصرف کند که این موضوع در مواردی سبب مرگ افراد شده است.

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه مشکل این است که معلوم نیست چه کسی باید با تخلفات عطاری‌ها برخورد کند، خاطرنشان کرد: البته در برخی جاها نیز با این موارد برخورد شده اما هنوز مواردی باقی مانده است.

به گفته رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، در داروهایی که در تبلیغات گفته می‌شود 100 درصد گیاهی است و در طی یک ماه می‌توان با آن اعتیاد را ترک کرد، نتایج تحقیقات نشان داده است که نه تنها مواد شیمیایی در آن وجود دارد، بلکه بعد از گذشت یک ماه سبب اعتیاد فرد به مصرف آن می‌شود.

قدیرزاده همچنین اظهاراتی مبنی برداشتن تاییدیه این داروها از سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا یا کسب مجوز از وزارت بهداشت را تکذیب کرد و گفت: چنین موضوعی صحت ندارد.

کد خبر 241846
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز