چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارگردان نمایش «‌عماد الملک» که این روزها در تماشاخانه «سنگلج» به روی صحنه است، می‌گوید که این نمایش شبیه‌خوانی معاصر است.

نمایش

به گزارش ایسنا، افسانه باباامینه، درباره نمایش «‌عماد الملک» که اخیرا در جشنواره‌ تئاتر آیینی سنتی هم اجرا شده بود، گفت: در زمان اجرای نمایش ما در جشنواره آئینی سنتی، مسئولان تماشاخانه سنگلج به دیدن کار ما آمدند و آن را برای اجرای عمومی در این تماشاخانه مناسب دیدند.

وی در عین حال گفت: البته پس از پایان جشنواره آئین سنتی مرکز هنرهای نمایشی 15 کار جشنواره را به عنوان نمایش‌های بدتر انتخاب کرد که نمایش ما هم جزو آن‌ها بود و در نهایت قرار شد این کار در ایام محرم و صفر اجرا داشته باشد.

این کارگردان با اشاره به تغییرات اجرای عمومی «‌عماد الملک» نسبت به اجرای جشنواره آئین سنتی ادامه داد: تغییراتی در طراحی صحنه و موسیقی کار نسبت به اجرای جشنواره داشته‌ایم، در جشنواره به خاطر شرایط اجرایی که وجود داشت موسیقی ‌مان خیلی محدودتر بود اما در اجرای عمومی طراحی صحنه، رنگ، موسیقی و فضاسازی کارمان پر‌رنگ‌تر شده است.

باباامینه درباره واکنش مخاطبان نسبت به نمایش توضیح داد: دوستانی که نسخه اولیه کار را دیده بودند، پس از دیدن اجرای عمومی از اجرای جدید راضی‌تر بودند، کسانی هم که اجرای جشنواره را ندیده بودند، به دلیل این که در تماشاخانه «سنگلج» نمایش آئین سنتی به این شکل اجرا نشده بود، تفکرات متفاوت و خاص خود را داشتند.

این کارگردان درباره اینکه نمایش « عماد الملک» تحت عنوان کدام یک از گونه‌های نمایش‌های آئین‌ سنتی قرار می‌گیرد، گفت: نمایش ما از شیوه‌های تلفیقی تئاترهای سنتی استفاده می‌کند.

عماد‌ الملک را نمی‌توان صرفا یک شبیه خوانی دانست ولی به دلیل ویژگی‌هایی که دارد می‌توان آن را یک شبیه خوانی معاصر دانست و در عین حال به دلیل فضای پر رنگ موسیقی و استفاده زیاد از دیالوگ‌ها به شکل آواز می‌توان آن را یک اپرای ایرانی هم تلقی کرد.

نگارش نمایشنامه‌ «‌عماد الملک» که روایتگر زندگی عماد الملک عروس نستعلیق زبان فارسی است، به شکل کلاسیک و الهام گرفته از ادبیات کهن فارسی و منطبق با اصول تعریف شده تعزیه بوده است.

«عمادالملک» از محبان شاه عباس بوده است که بر اساس دسیسه‌هایی که رقیبان می‌چینند، حکم قتلش صادر می‌شود.

احمد عزیزی، محمدرضا مختاری آزادفر، فاطمه حیدری‌فر، داود معینی کیا، مسعود عزیزی، رشید ابوحمزه، مهدی ابوحمزه و افسانه بابا امینه در این نمایش به عنوان بازیگر حضور دارند.

طراحی صحنه و دکور: عباس بهشتی، موسیقی: عباس حیدری (ترومپت)، متین اسماعیلی (کمانچه)، سوگل عابدینی (قانون)، مهریار قنبری (سازهای کوبه‌ای)، همچنین محمدرضا مختاری آزادفر در کارگردانی با افسانه بابا امینه همکاری می‌کند.

نمایش «عماد الملک» تا 22 آذر هر شب ساعت 19 در تماشاخانه‌ «سنگلج» اجرا می‌شود.

کد خبر 241193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز