سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

فیلمساز سیاهپوست و تحسین‌شده آمریکایی، سرزمین مادری خود را جایی می‌داند که تاریخ آن بر خشونت و نسل‌کشی بنا شده و از اینکه سیاستمداران افراطی در ۲ انتخابات اخیر به کاخ سفید راه نیافتند، خدا را شکر می‌کند.

سینما - آمریکا-اسپایک لی


اسپایک لی که 2 نامزدی کسب مجسمه طلایی اسکار، 36جایزه و 46نامزدی دیگر در رویدادهای مهم و معتبر را در کارنامه دارد، در گفت‌وگویی مفصل با خبرنگار گاردین از تازه‌ترین فیلم خود «پیرپسر»، از تاریخ خشونت‌بار ایالات متحده آمریکا و حمایت خود از ریاست جمهوری باراک اوباما سخن گفته است.

خالق فیلم‌های تحسین‌شده «کار درست را انجام بده» و «مالکوم ایکس» درباره خشونت در آمریکا می‌گوید: اینکه ادعا کنیم امروز آمریکا خشن‌ترین کشور دنیاست، نباید کار خیلی سختی باشد. تاریخ و اساس این کشور بر خشونت بنا شده است. برده‌داری سیاهان و نسل‌کشی بومی‌های آمریکا 2 حقیقتی است که نمی‌توان آن را از تاریخ آمریکا پاک کرد. امروز چرا هیچ اثر و نشانه‌ای از بومی‌ها در این کشور نیست؟

لی که با 4 بار حضور در بخش مسابقه جشنواره برلین از فیلمسازان محبوب این رویداد معتبر سینمایی به شمار می‌آید، درباره حضور سیاهپوستان و بومی‌های آمریکا در سینمای این کشور هم‌چنین عقیده‌ای دارد: اوضاع رنگین‌پوست‌ها در هالیوود در سال‌های اخیر بسیار بهتر شده است اما باز هم چیزی از بومی‌های آمریکا در فیلم‌ها و سینما نمی‌بینیم و نمی‌شنویم. مگر در فیلم‌های جان وین و جان فورد که در آنها هم یک مشت وحشی تصویر شده بودند. حالا دیگر همه می‌دانند خالق «تب جنگل»، «کروکلین» و «ساعت 25» یکی از طرفداران جدی و حامیان پرشور باراک اوباما نخستین رئیس جمهوری سیاهپوست تاریخ ایالات متحده است. لی می‌گوید: اوباما با بوش قابل مقایسه نیست. فکر می‌کنم بوش پایش را از قاره آمریکا بیرون نگذاشت و هرگز نفهمید چرا بعضی‌ها درچهارگوشه دنیا ما و آمریکا را دوست ندارند. شاید اگر برخی از آن دلایل را می‌دانست، می‌توانست کارهای بهتری انجام بدهد.

اما نظر اسپایک لی درباره موفقیت یک رئیس جمهوری سیاهپوست در رقابت با نامزدهای سفیدپوست چیست؟ او می‌گوید: لحظه‌ای به این فکر کنید که جان مک‌کین برنده رقابت ریاست جمهوری می‌شد یا آن یکی که نامش را فراموش کرده‌ام ... یادم آمد! میت رامنی. فقط می‌توانم بگویم خدا به ما رحم کرد!

اسپایک لی در حوزه ورزش هم یک نام خبرساز و جنجالی است؛ او طرفدار جدی و سرسخت تیم بیسبال نیویورک یانکیز و تیم بسکتبال نیویورک نیکز است و معمولا در بازی‌های این تیم‌ها در ورزشگاه حضور می‌یابد. ضمن اینکه لی در عرصه فوتبال از تیم انگلیسی آرسنال حمایت می‌کند. تازه‌ترین فیلم او پیرپسر بازسازی فیلمی است تحسین‌شده به همین نام به کارگردانی پارک چان ووک که سال 2007ساخته شده بود.

کد خبر 241029

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز