همشهری آنلاین: ایران مخالف معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا است و قرار است در سفر کرزای به ایران در این خصوص صحبت‌ شود.

رحیم‌پور

به گزارش خانه ملت، معاون وزیر خارجه  با بیان سفر رئیس جمهور افغانستان به ایران در خصوص این سفر و موضوعات مربوط به افغانستان نکاتی را بیان داشت.

معاون وزارت خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه کرزی در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان مدل پوتین - مدودف را پیگیری می‌کند، گفت:10درصد رأی دهندگان افغانی در ایران هستند.

ابراهیم رحیم‌پور با اشاره به تبعات امضای معاهده امنیتی افغانستان با امریکا، گفت: ایران در چند وقت اخیر به صورت برادرانه به مقامات افغانی اعلام کرد که با امضای این معاهده موافق نیست، زیرا امضا و اجرای این معاهده به منافع بلند مدت ملت و دولت افغانستان آسیب می‌زند.

معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه، ادامه داد: ایران در چند سال اخیر بهترین رابطه سیاسی را با افغانستان به‌ویژه با حامد کرزی داشته، از این رو مخالفت ایران با معاهده جدید امنیتی تنها به‌علت دوستی و رابطه نزدیک دو کشور ایران و افغانستان است.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر آمریکا، پروژه معاهده امنیتی یا کاپیتولاسیون را در کشورهای منطقه مانند عراق به اجرا گذاشته، تصریح کرد: خوشبختانه در آن زمان مقامات عراقی این معاهده را نپذیرفتند، از این‌رو در شرایط کنونی ما به مقامات افغانی توصیه می‌کنیم که زیر بار امضای چنین معاهده‌ای نروند.

رحیم‌پور با تأکید بر اینکه معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا بهانه‌ای مناسبی برای تشدید افراطی‌گری در این کشور و منطقه است، گفت: در سال‌های گذشته در افغانستان افراطی‌گری حاکم بود، از این رو آمریکا با این بهانه به این کشور حمله کرد و هم‌اکنون با امضای این قرارداد امنیتی می‌خواهند حضور خود در افغانستان را رسمی کند، از طرف دیگر امضای معاهده امنیتی به معنای تأیید اقدامات آمریکا در چند سال اخیر است که این موضوع بهانه مناسبی را برای افراطی‌گری و طالبان فراهم می‌کند.

این مقام وزارت امور خارجه، با تأکید بر اینکه برای ایران به‌عنوان همسایه افغانستان حضور کشورهای خارجی در کشورهای همسایه قابل قبول نیست، افزود: قطعا طالبان برای افراطی‌گری و بسیج کردن مردم برای اهداف خود به بهانه‌ای مانند حضور خارجی‌ها در خاک افغانستان نیازمند است.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور مخالف امضای معاهده امنیتی میان افغانستان و آمریکا نیست، تصریح کرد: خیلی از کشورها مخالف امضای شدن این معاهده امنیتی بوده ولی به علت ملاحظاتی این مخالفت را اظهار نمی‌کنند، از طرف دیگر جمهوری اسلامی ایران به‌علت روحیه آزادی‌طلبی بدون هیچ ترس و واهمه‌ای عقاید و رویکرد خود را می‌گوید.

رحیم‌پور با بیان اینکه القاعده و طالبان قطعا موافق امضای معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا است، یادآور شد: این گروه‌های افراطی برای ادامه اقدامات خود نیاز به توجیه و بهانه مناسبی دارند، از این رو امضای این معاهده امنیتی زمینه اقدامات آتی این گروه‌ها را فراهم می‌کند.

وی از سفر حامد کرزی رئیس‌جمهور افغانستان در آینده‌ای نزدیک به تهران خبر داد و گفت: کرزی در این سفر دیدارهایی را با مسئولان به‌ویژه دکتر روحانی رئیس‌جمهور انجام می‌دهد.

معاون وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه ایران ملاحظات خود را درباره وضعیت کنونی و حتی معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا به حامد کرزای منتقل خواهد کرد، افزود: ایران به‌عنوان دوست افغانستان و شخص حامد کرزی ملاحظات خود را بارها مطرح کرده و در سفر آتی بار دیگر این موضوعات و ملاحظات را مطرح می‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ارتباط امضای معاهده امنیتی افغانستان و آمریکا با انتخابات آتی ریاست‌جمهوری این کشور و همچنین اقدام اخیر حامد کرزی برای بهره‌برداری انتخاباتی از این معاهده امنیتی و دریافت حمایت آمریکا از نامزدی بردارش، گفت: به هر حال کرزی هم به انتخابات علاقه‌مند است و دوست دارد تفکر و جریان خود در افغانستان بار دیگر به قدرت برسد، از این‌رو در انتخابات آتی وی به صورت فعال حضور خواهد داشت، بنابراین به نظر من کرزی در انتخابات افغانستان به‌دنبال اجرای مدل پوتین - مدودف است.

معاون وزارت امور خارجه در امور آسیا و اقیانوسیه، در پاسخ به سؤالی درباره آمار اتباع افغانی حاضر در ایران، افزود:‌ هم‌اکنون حدود سه میلیون افغانی در ایران زندگی می‌کنند و روند مهاجرت معکوس نشده است، از طرف دیگر حدود 10 درصد از جمعیت رأی‌دهندگان افغانستان را اتباع افغانی‌ حاضر در ایران تشکیل می‌دهند، از این‌رو وزارت امور خارجه تمهیدات مناسبی را برای برگزاری انتخابات افغانستان در ایران فراهم کرده است.

کد خبر 240932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز