یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه حوادث: طعمه‌های کلاهبرداران عابربانکی از هر قشری هستند؛ پزشکان، وکلا، مغازه‌داران، هتلداران، مردم عادی و حتی خبرنگاران.

آنها برای کشاندن طعمه‌هایشان پای دستگاه عابربانک، هر روز شگردی تازه رو می‌کنند و در این میان اگر از نیتشان خبر نداشته باشید، ممکن است طعمه بعدی، خود شما باشید. در تازه‌ترین کلاهبرداری‌های عابربانکی، اعضای 2باند با شگردهایی باورنکردنی نقشه کلاهبرداری از وکلا و خبرنگاران را طرح کرده بودند.

نخستین پرونده، ماجرای کلاهبرداری‌های عابربانکی از وکلاست. کلاهبرداری‌هایی که تا حالا میلیون‌ها تومان موجودی حساب وکلای دادگستری را به جیب مرد شیاد سرازیر کرده است. این مرد، تحت تعقیب پلیس است و کارآگاهان تنها سرنخی که از او دارند، عکس سیاه و سفیدی است که او هنگام باز کردن حساب، در اختیار بانک قرار داده است. ماجرای کلاهبرداری‌های این مرد اوایل تیرماه فاش شد.

نخستین شاکی زن جوانی بود که به ماموران گفت: من دفتر وکالت دارم و چند روز پیش مردی با من تماس گرفت و گفت که می‌خواهد برای یکی از اقوامش که زندانی است، وکیل بگیرد. او مبلغ حق‌الوکاله را پرسید و شماره حسابی گرفت تا این مبلغ را واریز کند. سپس از من خواست مقابل دستگاه عابربانک بروم تا از واریز شدن پول به حسابم مطمئن شوم. او از من خواست کدهایی را وارد کنم و من این کار را انجام دادم و بی‌آنکه بدانم، حدود 4میلیون تومان موجودی حسابم را در چند مرحله به حسابی که داده بود انتقال دادم. وقتی کار انتقال وجه تمام شد، او تلفن را قطع کرد و من حسابم را چک کردم اما به جای واریز شدن پول، موجودی حسابم صفر شده بود.

شروع تحقیقات

با شکایت زن جوان، تحقیقات پلیس برای یافتن ردی از مرد کلاهبردار آغاز شد. هنوز سرنخی از وی به‌دست نیامده بود که شکایت‌های مشابه دیگری هم در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت. شکایت‌هایی که نشان می‌داد مرد کلاهبردار با این شگرد، حساب چند وکیل دیگر را هم خالی کرده است. یکی از شاکیان مرد جوانی بود که گفت: چند روز پیش مردی با من تماس گرفت و گفت که در حال حاضر در خارج از کشور است و چون شنیده برادرش به اسم آرمین در جریان یک درگیری در ایران بازداشت شده، می‌خواهد برای او وکیل بگیرد.

وی ادامه داد: تماس گیرنده می‌گفت که تاجر است و تا چند روز دیگر باید در دوبی باشد و چون برادرش کسی را ندارد، می‌خواهد تلفنی وکیل بگیرد. من هم قبول کردم و شماره حساب و شماره کارتم را به او دادم. این مرد مدعی شد که حسابش ارزی است و برای اینکه پول به حسابم واریز شود، باید پای دستگاه عابربانک بروم. او سپس از من خواست کدهایی را وارد کنم و عدد روی مانیتور را برایش بخوانم. من که کاملا گیج شده بودم، هر چه او گفت را انجام دادم و در نهایت وقتی حسابم را چک کردم، همه 2میلیون و 500هزارتومانی که در حسابم بود، برداشت شده بود.

یک سرنخ

بقیه شاکیان هم اظهارات مشابهی را مطرح می‌کردند و آنچه بین حرف‌های آنها مشترک بود، اینکه مرد کلاهبردار مدعی شده بود که در دوبی حضور دارد و چون حسابش ارزی است، وکلا باید پای دستگاه عابربانک بروند تا حق‌الوکاله به حسابشان واریز شود. کارآگاهان که اطمینان داشتند همه این کلاهبرداری‌ها از سوی یک نفر صورت گرفته است، تحقیقات برای شناسایی او را ادامه دادند. آنها سراغ تراکنش‌های بانکی رفتند و توانستند حسابی را که پول‌های شاکیان به آن واریز شده بود شناسایی کنند. صاحب حساب مردی به اسم محمد بود که با استفاده از مدارک و مشخصات جعلی این حساب را باز کرده بود.

در این مرحله تنها سرنخی که به‌دست آمد، عکسی بود که روی فتوکپی جعلی شناسنامه و کارت ملی صاحب حساب به چشم می‌خورد. کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران با در اختیار داشتن این عکس، بررسی‌های خود را ادامه دادند اما هیچ رد و نشانی از کلاهبردار تحت تعقیب به‌دست نیاوردند. به همین دلیل قاضی پرونده با صدور مجوز انتشار عکس بدون پوشش متهم تحت تعقیب در روزنامه‌ها، از کسانی که از مخفیگاه وی خبر دارند، خواست که اطلاعات خود را از طریق شماره تماس‌های 51055514و 51055415 در اختیار کارآگاهان اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران قرار دهند.

هدف: خبرنگاران

دومین پرونده از نقشه مردی حکایت دارد که قصد داشت با شگردی عجیب از یکی از خبرنگارها کلاهبرداری کند. خبرنگار زیرک اما پیش از اینکه فریب مرد کلاهبردار را بخورد، پی به نقشه او برد و کلاهبردار را ناکام گذاشت. این خبرنگار در توضیح ماجرا می‌گوید: چند روز پیش وقتی تلفنم زنگ‌خورد، مردی پشت خط بود که خود را مجری رادیو... معرفی کرد. این مرد مدعی شد که در برنامه آنها، به نیت 14معصوم، 14شماره تلفن به‌صورت تصادفی انتخاب شده تا به صاحبان این شماره تلفن‌ها، 3میلیون تومان کمک هزینه سفر حج پرداخت شود.

او گفت که من، یکی از برنده‌های خوش شانس هستم و با بیان این جمله که «قرار است با شما مصاحبه‌ای انجام شود»، مرا به اتاق فرمان وصل کرد. بعد هم مثل همه مصاحبه‌های رادیویی چند سؤال از من شد و به تصور اینکه برنامه زنده است، با دقت به همه آنها پاسخ دادم؛ غافل از اینکه ماجرا، ترفندی برای فریب من است. در پایان فردی که پشت خط بود، به‌خاطر برنده شدنم تبریک گفت و التماس دعا کرد و پرسید که آیا به دستگاه عابربانک دسترسی دارم؟ او مدعی شد که قصد دارند 3میلیون تومان را به حسابم واریز کنند و برای این کار باید پای دستگاه عابربانک بروم. آنجا بود که فهمیدم ماجرا چیست. تماس گیرنده وقتی فهمید که متوجه شگردش شده‌ام، سریع تماس را قطع کرد.

کد خبر 240811
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز