همشهری آنلاین: عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان این که قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه ۹۳ ، ۱۰۰ دلار پیش‌بینی شده گفت که سقف بودجه عمومی ۱۹۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که نسبت به بودجه فعلی بعد از اصلاحیه آن، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تغییرات داشته است.

هادی قوامی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات لایحه بودجه 93 طبق توضیحات نوبخت در جلسه امروز فراکسیون رهروان ولایت گفت: طبق توضیحات ارائه شده قیمت هر بشکه نفت 100 دلار پیش‌بینی شده که قرار است یک میلیون و 100 هزار بشکه نفت به فروش برسد، همچنین میزان فروش میعانات تقریبا 300 هزار بشکه و میعانات گازی 100 هزار بشکه تعیین شده است که در مجموع 1 میلیون و 500 هزار بشکه با نفت به فروش می‌رسد.

به گفته وی قیمت هر دلار در بودجه حدود دو هزار و 600 تومان پیش‌بینی شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس همچنین گفت: سقف بودجه عمومی 191 هزار میلیارد تومان بسته شده است که نسبت به سقف بودجه عمومی در سال جاری با اصلاحات انجام شده به میزان 171 هزار میلیارد تومان، حدود 20 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است، البته لایحه بودجه 92 با سقف 210 هزار میلیارد تومان بسته شده بود که نسبت به این نرخ 20 هزار میلیارد تومان کاهش داشته است.

قوامی همچنین گفت: با توجه به نرخ تورم 36 درصدی، بودجه انقباضی بسته شده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این که در لایحه بودجه مالیات‌ها افزایش پیدا کرده است،‌ گفت: میزان عملکرد اخذ مالیات در بودجه 92، 41 هزار میلیارد تومان بوده است که پیش‌بینی شده این میزان به 55 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، همچنین 11 هزار میلیارد تومان از محل عوارض گمرکی اخذ می‌شود که در مجموع درآمد دولت از این محل حدود 66 هزار میلیارد تومان است.

قوامی همچنین گفت: نرخ بیکاری برای سال 93 حدود 12.5 درصد، نرخ رشد اقتصادی 2.3 درصد و رشد نقدینگی بین 19 تا 22.5 درصد پیش بینی شده است، همچنین تا پایان امسال رشد اقتصادی منفی 0.8 درصد پیش‌بینی شده است.

وی همچنین در باره تکمیل اجرای قانون هدفمندی در بودجه 93 گفت: قانون هدفمندی با اصلاحاتی انجام می‌شود یعنی اینکه فاز دوم در سال آینده با نگاه ویژه برای حمایت از تولید و اصلاح در شیوه پرداخت کنونی یارانه‌ها اجرایی می‌شود بدان معنا که مقداری از یارانه برای بیمه بهداشت ودرمان نیز اختصاص پیدا می‌کند.

قوامی افزود: پرداخت یارانه نقدی نیز اصلاح خواهد شد به گونه‌ای که ممکن است به همه دهک‌ها یارانه‌ داده نشود یا اینکه یارانه نقدی به دهک‌ها به میزان مختلفی اختصاص داده شود که هنوز رقم دقیق آن مشخص نیست.

وی همچنین گفت که قیمت حامل‌های انرژی نیز در چارچوب قانون هدفمندی در سال آینده اصلاح خواهد شد.

قوامی در پایان گفت: قرار است امروز لایحه بودجه در هیات دولت نهایی و تصویب شود تا در جلسه علنی روز چهارشنبه 13 آذر به مجلس تقدیم شود.

کد خبر 240795
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز