گروه اقتصادی: آرامش نسبی که طی چند‌ماه گذشته با آغاز مذاکرات سیاسی بر بازار کالاهای اساسی و محصولات صنعتی حاکم بود با شکل‌گیری توافق اخیر تقویت شده و فعالان صنفی از شکست مقاومت برخی تولید‌کنندگان و فروشندگان در برابر شکست قیمت‌ها خبر می‌دهند.

با وجود این، به اعتقاد دست‌اندرکاران بازار آثار و نتایج مثبت این موضوع را باید در بازار طی چند‌ماه آینده شاهد باشیم. با محمود دودانگه، قائم مقام پیشین وزارت بازرگانی و عضوسابق هیأت‌مدیره صندوق توسعه ملی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تأثیر موفقیت‌های اخیر سیاسی بر توسعه مبادلات تجاری چگونه خواهد بود؟

توافق اخیر تأثیر مثبتی در فضای اقتصادی و شکل‌گیری تعامل تجار و بازرگانان کشورمان با سایر کشورها و تقویت روابط تجاری بخش خصوصی به‌دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر با توجه به شکل‌گیری فضای تعامل بین کشورهای مختلف زمینه فعالیت بخش خصوصی تسهیل شده و دولت نیز با پشتیبانی از این بخش، فضای مساعدتری را برای توسعه ظرفیت‌های تجاری کشور با سایر نقاط دنیا می‌تواند ایجاد کند. قطعا این توافق نتایج مثبتی در آینده نزدیک در مبادلات تجاری کشور خواهد داشت.

  • برخی با استناد به زمانبر بودن فرایند لغو تحریم در برخی بخش‌های اقتصادی، انتظار آثار مثبت این توافق در آینده نزدیک را غیرواقعی قلمداد می‌کنند، این رویکرد تا چه حد درست است؟

باید بین تحریم‌هایی که روی کاغذ است، با آنچه اجرایی می‌شود تفاوت قائل شد. درست است که تحریم‌های وضع شده در یک پروسه زمانی لغو خواهد شد اما وقتی فضای مثبت و سازنده‌ای بین کشورها ایجاد و فضای گفت‌وگو حاکم می‌شود، این فضای مثبت موجب می‌شود تا زمینه اقدام برای بنگاه‌ها بیشتر شده و آثار مثبت این توافق‌ها زودتر از لغو رسمی تحریم‌ها خود را نشان ‌دهد.

  • با توجه به‌مدت زمان مورد نیاز برای ثبت سفارش و واردات کالا، آثار مثبت این توافق‌ها در بازار را تا چه زمانی شاهد خواهیم بود؟

در اقتصاد اصل چسبندگی قیمت‌ها به بالا مطرح است و وقتی قیمت کالاها به‌دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها یا سایر متغیرهای تأثیر‌گذار در قیمت تمام‌شده افزایش می‌یابد، حتی با بازگشت این متغیرها به حالت اولیه نیز کاهش قیمت‌ها در بازار با روندی که افزایش یافته نخواهد بود و با شیب کندتری صورت می‌گیرد. بر این اساس نباید انتظار داشته باشیم به‌رغم فضای مثبت و مساعدی که ایجاد شده قیمت‌ها یک شبه و به سرعت کاهش یابد. اما شکل‌گیری آرامش، ثبات و آغاز روند کاهشی قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی و محصولات صنعتی بسیار مثبت و خوب است و امیدواریم همین ثبات ادامه یافته و اقتصاد کشور نیز خود را با این ثبات هماهنگ و آن را پایدار سازد. طبیعتا باید در یک پروسه زمانی طولانی ثبات بازار که از شکست قیمت‌ها مهم‌تر است را انتظار داشته باشیم و پس از این ثبات است که سیر نزولی قیمت‌ها آغاز خواهد شد.

  • دستگاه‌های متولی تنظیم بازار باید چه رویکردی در تأمین و عرضه کالا برای تثبیت آرامش بازار را مدنظر قرار دهند؟

خوشبختانه اکنون زمینه برای تنظیم و مدیریت بازار به شکل مناسب و بهتر از گذشته مساعد شده است. علاوه بر فضای مثبت شکل گرفته در تعاملات تجاری با سایر کشورهای دنیا، اکنون منابع ارزی بیشتری در اختیار دست‌اندرکاران تنظیم بازار برای تأمین نیازهای بازار مصرف و ذخیره‌سازی‌ کالاهای اساسی قرار دارد. از سوی دیگر باید مدیریت مناسب‌تری در عرضه این کالاها به بازار صورت گیرد تا ان‌شاءالله شاهد بهبود وضعیت بازار، ثبات قیمت‌ها و در‌نهایت روند کاهشی قیمت‌ها باشیم که پیش از این متاثر از تنگناهای تجاری ناشی از تحریم‌های اقتصادی به شکل قانونی یا غیرقانونی افزایش یافته بود.

کد خبر 240689
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز