همشهری آنلاین: انتشارات ثانیه، ناشر تخصصی کتاب‌های ارتباطات، هفت جلد کتاب جدید در حوزه رسانه را در قالب مجموعه کتاب‌های «نقطه» با موضوع «رسانه‌های جدید» به سرپرستی محمود سلطان‌آبادی منتشر می‌کند.

کتاب

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران،احمد توکلی مدیرمسوول انتشارات ثانیه گفت: مشارکت مخاطبان رسانه‏‌ها در فرایند روزنامه‌نگاری با گسترش ابزارهای جدید ارتباطی و فراگیرشدن شبکه‌ جهانی اینترنت باعث ایجاد گونه‌ها و مفاهیم جدیدی در حوزه‌ روزنامه‏‌نگاری شده‌است.

توکلی افزود: در مجموعه‌ کتاب‌های نقطه، به دنبال این مساله هستیم که برخی مفاهیم را بررسی و مبانی این مفاهیم را بیان کنیم.

وی با اشاره به کتاب «روزنامه‌نگاری آنلاین»، نوشته‌ علیرضا کتابدار که به موضوع روزنامه‌نگاری آنلاین و فضای وب اختصاص دارد، گفت: مباحث این کتاب نشان می‌دهد که اینترنت چگونه بر روزنامه‌نگاری و اتاق‌های خبر تاثیر گذاشته‌است.

توکلی با بیان این‌که روزنامه‌نگاری آنلاین، نوع حرفه‌ای خاص خود را در کار خبر ایجاد کرده‌است، گفت: پیدایش روزنامه‌نگاری آنلاین مزایا و امکانات گسترده و متنوعی نظیر تعاملی‌بودن، دسترسی نامحدود، بی‌‌نیازی به شبکه‌ توزیع، نداشتن محدودیت زمانی و مکانی را در اختیار روزنامه‌نگاران قرار داده‌است.

وی از «روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای» نوشته‌ محمدامین خرمی به‌عنوان دومین کتاب این مجموعه نام برد و افزود: روزنامه‌نگاران زمانی‌ که از ابزارهای مختلف برای انتقال پیام استفاده کنند، روزنامه‌نگار چندرسانه‌ای خوانده می‌شوند. در این شیوه از روزنامه‌نگاری، ابزارهای جمع‌آوری اطلاعات و کانال‌های انتقال آن‌ها تغییر کرده، اما ماهیت آن همچنان همان «روزنامه‌نگاری» است.

به گفته توکلی، این کتاب به عناصر و ابزارهای تشکیل‌دهنده گزارش‌های چندرسانه‌ای،‌ کارکردها و فعالیت‌های آن می‌پردازد.

مدیرمسوول انتشارات ثانیه با اشاره به سومین کتاب این مجموعه، عنوان کرد: کتاب «روزنامه‌نگاری موبایلی» را نیز محمود سلطان‌آبادی به رشته تحریر در آورده‌است، این کتاب نشان می‌دهد که روزنامه‌نگاران موبایلی چگونه گزینه‌ گردآوری خبر را برای یک سازمان رسانه‌ای گسترش می‌دهند و آن را متحول می‌کنند، گزارشگران چگونه درباره‌ خبرهای فوری اقدام می‌کنند و شیوه‌های نگارش در موبایل چگونه است؟

توکلی درباره ضرورت تهیه و تالیف این کتاب توضیح داد: در دنیای امروز، تکنولوژی‌ موبایل روزنامه‌نگاران را قادر می‌کند با تجهیزات کمتر و هزینه‌های بسیار پایین‌تر به انجام فعالیت‌ بپردازند، اکنون شما می‌توانید تنها با یک تلفن همراه کارهای بسیاری انجام دهید و روزنامه‌نگاری نیز از این قاعده مستثنا نیست.

«روزنامه‌نگاری شبکه‌ای» عنوان چهارمین کتابی بود که توکلی به آن اشاره کرد، وی گفت: این کتاب را پدرام الوندی نوشته‌است و در آن می‌کوشد روزنامه‌نگاری شبکه‌ای به‌عنوان پدیده‌‌ای تازه در تحریریه‌های مطبوعاتی به‌شمار آید، در این اثر برخی نمونه‌های انتزاعی و واقعی از عملکرد زیست‌بوم جدید رسانه‌ای بررسی شده‌است.

وی روزنامه‌نگاری شبکه‌ای را ترکیبی از روش‌های سنتی رسانه در کنار رسانه‌های جدید تعریف کرد و ادامه داد: در این مدل روزنامه‌نگاری، فرایند تولید محصول اهمیت دارد و تولید مطبوعاتی مانند تولید صنعتی خطی نیست و دایره‌ای است، منابع خبری تنها با رسانه‌ها در تماس نیستند، آن‌ها افزون ‌بر این، با ساختارهای شبکه‌ای داخلی زیست‌بوم نیز ارتباط دارند و از ابزارهای زیست بوم جدید رسانه‌ای استفاده می‌کنند.

توکلی در بخش دیگر سخنان خود از انتشار کتاب «روزنامه‌نگاری شهروندی» به عنوان پنجمین اثر این مجموعه خبر داد و گفت: مصطفی قوانلوقاجار، نگارش این کتاب را به عهده داشته است و در آن، روزنامه‌نگاری شهروندی و مفاهیم مرتبط با آن همانند روزنامه‌نگاری مشارکتی، مردمی، فرامحلی، خیابانی، منبع‌باز و... مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی بحث‌ و جدل درباره روزنامه‌نگاری شهروندی یکی از ویژگی‌های این کتاب به شمار می‌آید، همچنین کتاب به استفاده‌ روزنامه‌نگاری شهروندی و روزنامه‌نگاری مشارکتی در ایران، همچنین به نقش و تأثیر «شهروند خبرنگار» می‌پردازد.

مدیرمسوول انتشارات ثانیه بررسی فعالیت روزنامه‌نگاری افراد آموزش ندیده، اما مسوول را در قالب «روزنامه‌نگاری جایگزین» از دیگر کتاب‌های این مجموعه معرفی کرد و گفت: امید جهانشاهی در این کتاب به بررسی روزنامه‌نگاری جایگزین می‌پردازد، روزنامه‌نگاری جایگزین آن نوع روزنامه‌نگاری را دربرمی‌گیرد که توسط افراد بیرون از رسانه‌های جریان اصلی تهیه می‌‌شود.

به گفته وی، این افراد، اغلب آموزش حرفه‌ای ندیده‌اند، اما روایت‌ها و تحلیل‌های خود را مسوولانه و آگاهانه می‌نویسند، روایت‌ها و تحلیل‌هایی خارج از کادر قرائت رسمی رسانه‌های جریان اصلی و گفتمان حاکمی که سازمان‌های رسانه‌ای بزرگ می‌کوشند به ‌عنوان تنها روایت مشروع آن را طبیعی‌سازی کنند.

توکلی همچنین درباره هفتمین کتاب این مجموعه، عنوان کرد: کتاب «روزنامه‌نگاری ویکی» نوشته‌ محمد مهدی مولایی نیز به مفهوم ویکی و تجربه‏های انجام‌شده در حوزه‌ روزنامه‏نگاری ویکی اختصاص یافته‌است. روزنامه‏نگاری ویکی نوعی از روزنامه‏نگاری مشارکتی است که از طریق مشارکت محدود یا نامحدود تعدادی از کاربران یا روزنامه‏نگاران تحقق پیدا می‏کند.

مدیرمسوول انتشارات «ثانیه» همچنین از انتشار این مجموعه تا پایان فصل پاییز خبر داد و گفت: مخاطبان اصلی این کتاب‌ها فعالان حوزه‌های مختلف رسانه و دانشجویان رشته روزنامه‌نگاری هستند.

کد خبر 240609

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز