همشهری‌آنلاین: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از استقرار استاندارد یورو ۴ تا پایان سال ۹۲ در سوخت و خودروها خبر داد.

آلودگی هوا تهران

به گزارش ایسنا، دکتر سعید متصدی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما گفت: در برخی شهرهای ما به غیر از منابع متحرک آلودگی دو عامل دیگر نیز باعث افزایش آلودگی هوا شده‌اند که شامل صنایع و منابع خانگی می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون کمتر به بخش منابع خانگی توجه شده در صورتی که سوختی که در خانه‌ها برای گرم و سرد کردن مصرف می‌شود نقش زیادی در افزایش آلودگی هوا بازی می‌کند. به عنوان مثال در شهر تهران با حداقل 1.5 میلیون واحد مسکونی درصد زیادی از آلودگی هوا به این موضوع مرتبط است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در خصوص صنایع آلاینده باید گفت که آلاینده‌های صنعتی میزان خطر بیشتری نسبت به سایر منابع آلودگی هوا همچون خودروها دارند. همچنین در برخی موارد بخاراتی که بر اثر نگهداری مواد شیمیایی و سوخت مخازن مختلف بلند می‌شود باعث آلودگی هوا می‌شود.

متصدی با اشاره به سابقه آلودگی هوای شهر تهران در سال 1350 اظهار کرد: تا سالهای 78 و 79 برخوردهایی که با موضوع آلودگی هوا می‌شده انفعالی بوده و هر زمان که آلودگی هوا افزایش یافته مسئولین به فکر این بودند که کاری انجام دهند که قطعا این کارها نمی‌توانسته پاسخگوی نیازها در دراز مدت باشد.

وی اضافه کرد: اما در سالهای 78 و 79 برنامه جامع 10 ساله کاهش آلودگی هوا تدوین شد که از هفت محور آن توجه بیشتری نسبت به منابع متحرک شده بود و از همان سال فعالیت‌های خوبی برای کاهش آلودگی هوا صورت گرفته بود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: تا سال 84 اتفاقات بسیار ارزشمندی برای کاهش آلودگی هوا رخ داد از جمله مهمترین این اتفاقات حذف آلاینده سرب از بنزین بود که تا سال 81 به کلی از مجموعه بنزین کشور حذف شد همچنین در آن سالها که هیچ خودرویی استاندارد نداشت ارتقای استاندارد خودروها به یورو یک و یورو2 انجام شد. علاوه بر آن با ارتقای سیستم خودروها از کاربراتوری به انژکتوری و نصب کربن کنیستر و کاتالیست بر روی آنها و ارتقای کیفیت سوخت یک سری از آلاینده‌ها مانند مونوکسید کربن از هوای شهرها حذف شد.

متصدی با بیان اینکه از سالهای 84 تا 90 برنامه جامع آلودگی هوا اجرا نشده است افزود: در هر صورت نیازمند این هستیم که بر اساس مواردی که در برنامه تنظیم شده پیش برویم چرا که سرعت اجرا و دقت در آن نشان دهنده موفقیت برنامه است و اگر در طی این مدت برنامه به هر علتی اجرا نشده توقف در آن محسوب می‌شود اگرچه اقداماتی نیز انجام شده باشد.

وی ادامه داد: اما در سال 90 برنامه دیگری با عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوا در هشت کلان شهر تدوین شد که در حال حاضر آنرا در سازمان محیط زیست با جدیت پیگیری می‌کنیم و بحث خودروها، سوخت و حمل و نقل عمومی که از همان برنامه اولیه اقتباس شده و مهمترین محورهای برنامه جامع کاهش آلودگی هوای هشت کلان شهر را تشکیل می‌دهند با جدیت پیگیری می‌کنیم.

برنامه زمانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به زودی اعلام خواهد شد

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اعلام برنامه زمانی طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلانشهرها در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با این کار به صورت جدی با سازمانهای ذیربط برخورد خواهد شد.

متصدی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا به دنبال دو استراتژی اساسی است افزود: تعامل هوشمندانه و مشارکت همه جانبه دو استراتژی هستند که ما را به سمت کاهش آلودگی هوا پیش می‌برند.

وی ادامه دارد: در جهت تعامل هوشمندانه با همه ذینفعان در هشت کلانشهر آلوده کمیته‌های اجرایی کاهش آلودگی هوا تشکیل شد که کار اصلی آنها هماهنگی و همکاری بین بخشی است که نه تنها بخشها و دستگاه‌های دولتی در آن حضور دارند بلکه اساتید، NGOها و شوراها نیز به این کمیته‌ها دعوت شده‌اند تا تعاملی سازنده با مردم داشته باشیم.

متصدی با تاکید بر لزوم مشارکت مردمی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها اظهار کرد: مردم می‌توانند نقشی اساسی در این موضوع ایفا کنند چرا که بخش عظیمی از برنامه‌ها به حمایت مردم بازگشته و از مردم تقاضا داریم با برنامه‌های ما همگام شوند چرا که اگر برنامه‌های ما نیازمند تغییر باشد تنها با کمک مردم انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: مردم باید نظراتشان را در ارتباط با برنامه‌های کاهش آلودگی هوا اعلام کنند و به همین دلیل است که در کمیته‌های کاهش آلودگی هوا از شوراها که نماینده مردم هستند دعوت کردیم تا در آن حضور داشته باشند.

متصدی گفت:‌ از مردم می‌خواهیم شرایط کشوری را درک کنند و بدانند که در چه وضعیتی قرار داریم زیرا در شرایطی نیستیم که بتوانیم خیلی از طرح‌ها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی شرایط را برای اجرای بسیاری از برنامه‌ها دشوار کرده است.

روزانه 15 درصد سفرهای شهری غیر ضروری است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روزانه بیش از 15 درصد سفرهای شهری غیرضروری محسوب می‌شود افزود: شهروندان می‌توانند از این سفرها در زمان افزایش آلودگی هوا صرف نظر کنند و حتی در برخی مواقع که سفری ضروری باشد می‌توان با کمی تحمل و بردباری از آن صرفنظر کرد.

متصدی اظهارکرد: در حال حاضر زیرساخت‌هایی برای گسترش دولت الکترونیک به وجود آمده که مردم باید به سمت آن حرکت کنند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست با جدیت به دنبال ارتقا استانداردها و بهبود کیفیت سوخت است افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر بر تولید خودرو و کسانی که آلایندگی ایجاد می‌کنند وظایف خود را با جدیت انجام می‌دهد و اکنون مشاهده می‌کنیم که بسیاری از خودروها دارای استاندارد یورو4 بوده و پیش بینی ما این است که تا پایان سال باقی خودروها و سوخت هم به این استاندارد دست یابند.

وی تاکید کرد: هرچند که ممکن است در این راه با مشکلاتی روبرو شویم اما باید این مشکلات اصلاح شود.

مردم خودشان به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه معاینه فنی فرایندی است که ممکن است نقاط ضعفی داشته باشد اما در حال حاضر تعداد مراجعه کنندگان به این مراکز بسیار کم است به گونه‌ای که توضیح اقتصادی در این زمینه وجود ندارد.

متصدی با بیان اینکه مردم خودشان باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند افزود: نباید انتظار داشته باشیم همه جا پلیس مداخله کرده و جلوی خودروها را بگیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص تعطیلی مدارس و اجرای طرح سراسری زوج و فرد خودروها هنگام افزایش آلودگی هوا اظهار کرد: کمیته اضطرار که بر اساس ماده هفت نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به ریاست استاندار و دبیری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن استان برگزار می‌شود تنها می‌تواند تصمیمات موقتی و اجرایی برای زمان مشخصی بگیرد که پس از گذشت شرایط اضطرار این تصمیمات هم باطل شده و برنامه‌های قبلی از سر گرفته می‌شود.

کد خبر 240547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز