گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: توافق هسته‌ای ژنو و تأکید یکی از اصول این توافق بر سر لغو تحریم‌ صنعت خودروی ایران، این انتظار را برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرده که بازار خودرو با چاشنی کاهش‌قیمت‌ تغییراتی را تجربه کند اما واکنش خودروسازان و نظر کارشناسان نشان می‌دهد که تحقق این انتظار چندان امکان‌پذیر نیست.

به گزارش همشهری، خودروسازان و فعالان صنعت خودرو در عین استقبال از تأثیر مثبت موافقت‌نامه ژنو بر رونق تولید، افزایش عرضه، آرامش بازار و کاهش قیمت اغلب کالاها و خدمات، معتقدند که قادر نیستند بیش از این قیمت‌ها را کاهش دهند. شاید در این راستاست که اخیرا خودروسازان داخلی با ارائه درخواست جدید افزایش قیمت به شورای رقابت 70درصد مشکلات تولید و عرضه خودرو را خارج از چارچوب تحریم‌ها تلقی کرده و با استناد به زیان انباشته سال‌های گذشته خود بر تثبیت و حتی افزایش قیمت برخی خودروهای داخلی اصرار دارند.

در بازار خودروهای وارداتی نیز افزایش فروش نقدی و اقساطی خودرو توسط نمایندگی‌های رسمی شرکت‌های خارجی به‌دلیل کاهش قدرت خرید مشتریان قادر نبوده تا رونق چندانی را به بازار خودروهای گران ببخشد. کارشناسان بازار خودرو مقاومت شرکت‌های خودروسازی داخلی و وارد‌کنندگان انحصاری خودروهای خارجی در برابر شکست قیمت‌ها را عامل اصلی رکود حاکم بر بازار خودرو قلمداد کرده و ازچشم‌انداز مبهم بازار و احتمال کاهش تدریجی و محدود و زمانبر قیمت خبر می‌دهند.

تثبیت، نه کاهش قیمت‌ها

به گفته مدیرعامل ایران خودرو، رفع تحریم‌ها بیش از آنکه تأثیری در کاهش قیمت خودرو داشته باشد، در تثبیت قیمت‌ها مؤثر خواهد بود و خودروسازان تلاش خواهند کرد تا قیمت‌ها را ثابت نگه دارند. هاشم یکه‌زارع با بیان اینکه 92درصد هزینه‌های تولید مربوط قیمت قطعات و مواد اولیه دارای ارزبری بالاست، گفت: با لغو تحریم‌ها، افزایش تأمین مواد اولیه موجب افزایش تولید و کاهش هزینه‌های سربار خواهد شد و عملا تثبیت و نه کاهش قیمت خودروهای تولید داخل را شاهد خواهیم بود.

مافیای عرضه خودرو مانع اصلی کاهش قیمت‌ها

این در حالی است که فعالان بازار خودرو رویکرد شرکت‌های خودروسازی و واردکنندگان انحصاری خودرو را مانع اصلی کاهش قیمت خودرو قلمداد کرده و معتقدند دپوی خودروهای تولید داخل در کف کارخانه و خودروهای وارداتی در انبارهای اطراف تهران موجب کاهش عرضه و بالا ماندن قیمت‌ها شده است. حسین اردوخانی، عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران امکان کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک را رد کرد و گفت: تا‌کنون اعمال تحریم‌ها بهانه‌ای برای افزایش کاذب قیمت خودروهای تولید داخل بوده اما اکنون نیز تنها امکان کاهش جزئی قیمت‌ها آن هم در چند‌ماه آینده وجود دارد.

کاهش زمانبر قیمت‌ها

به گفته محمدحسین ادیب، گرچه لغو تحریم‌ها موجب بهبود شرایط کلی خودروسازان می‌شود، به‌دلیل نرخ بالای تورم، رکود حاکم بر بازار، افت شدید تیراژ تولید خودروهای داخلی و اعمال تعرفه‌های بالا برای خودروهای وارداتی، نمی‌توان کاهش چشمگیر قیمت خودرو در سال‌جاری را انتظار داشت. به گفته وی، مشتریان خودرو همچنان در انتظار کاهش قیمت‌ها خواهند ماند و این موضوع سبب تشدید رکود حاکم بر بازار و تشدید خودروسازان خواهد شد.

کد خبر 240541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز