گروه اجتماعی: پیشنهاد تعطیلی مادران شاغل در روزهای آلودگی هوا از سوی معاونت زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مطرح شد که هم‌اکنون به واحد حقوقی دولت ارجاع شده است.

تعطیلی ناگهانی مهد‌های کودک و مدارس و فعال بودن مراکز کاری تاکنون مورد اعتراض بسیاری از والدین شاغل قرار گرفته است. در حقیقت والدین شاغل با استفاده از کمک‌ مهدهای کودک، ‌پیش‌دبستانی‌ها و دبستان‌ها می‌توانند در محیط‌های کارشان حاضر شوند. این مسئله برای زنان شاغلی که صاحب فرزند می‌شوند و براساس ساعت و نوع فعالیت مراکز نگهداری کودکان برنامه‌های کارشان را تنظیم می‌کنند بیشتر به چشم می‌آید.

در این شرایط اگر به هر دلیلی این مراکز تعطیل شوند زندگی مادران شاغل دچار اختلال‌ جدی می‌شود. برای حل این مسئله شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هفته گذشته 2راهکار ارائه کرد. نخست تعطیلی زنان شاغلی که فرزندشان تعطیل می‌شود و دوم حضور نماینده‌ای از معاونت امور زنان و خانواده در کارگروه هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا.

در مورد نخست لایحه‌ای به دولت ارائه شده که براساس آن همزمان با روزهایی که به‌دلیل آلودگی هوا مدارس و مهدهای کودک تعطیل می‌شوند مادران شاغل نیز بتوانند در کنار فرزندان خود باشند. روابط عمومی معاونت امور زنان اعلام کرده که این لایحه هم‌اکنون به دولت ارسال شده است و کارشناسان در حال بررسی آن هستند تا درصورت امکان اجرایی شود. همچنین پیشنهاد دوم نیز به دولت ارسال شده است که ظرف یک‌ماه آینده نتایج هر دو پیشنهاد ارائه شده از سوی دولت اعلام می‌شود.

در همین زمینه مولاوردی در صفحه شخصی فیسبوک خود نوشته است: دیروز به مناسبت آلودگی هوا باز هم تعطیلی ناگهانی مهدهای کودک‌ و پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی و عدم‌تعطیلی ادارات، مادران شاغل را سردرگم و بلاتکلیف کرد. برای دومین بار این موضوع را در دولت تذکر دادم و از تماس‌های مکرر این مادران در چنین روزهایی با این معاونت گفتم. چند نفر از همکاران مجموعه خودمان مجبور شده بودند، امروز کودکانشان را با خود به اداره بیاورند.

یقیناً این اتفاق در بسیاری از ادارات هم تکرار شده که خود نقض غرض است. دفعه قبل پیشنهاد عضویت این معاونت در کمیته ذی‌ربط را ارائه کردم تا در زمان تصمیم‌گیری، اینگونه موارد هم گوشزد شود. با این همه موضوع جهت بررسی کارشناسی به واحد حقوقی ارجاع شده تا راهکارهای لازم ارائه شود.بر این اساس، گویا سرگردانی والدین شاغل در روزهای آلودگی هوا حداقل تا‌ ماه آینده همچنان ادامه دارد تا دولت تصمیم جدیدی در این مورد اتخاذ کند.

کد خبر 240534
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز