گروه اقتصادی: توافقنامه هسته‌ای ژنو، تحرکات وزارت نفت برای شکست سد تحریم‌های اقتصادی را تشدید کرده‌است.

نفت

به گزارش همشهری، با روی کارآمدن دولت یازدهم، وزارت نفت تحت مدیریت بیژن نامدار زنگنه سیاست شکست سد تحریم‌های اقتصادی و افزایش تولید و صادرات نفت را در دستور کار قرار داد و در این راستا تحرکاتی برای بازکردن باب مذاکره با شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به ایران و سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز آغاز شد. این تحرکات اما زیر سایه تحریم‌ها نمی‌توانست چشم‌اندازی داشته باشد. حال با توافق هسته‌ای اخیر امید و اطمینان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات افزایش یافته است.

وزیر نفت در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز با تأیید این مطلب گفت: ایران انتظار ندارد که صادرات نفت بلافاصله پس از توافق هسته‌ای ژنو افزایش پیدا کند اما در حال گفت‌وگو با سرمایه‌گذاران خارجی در بخش انرژی است. وی افزود: دیدارهایی را با شرکت‌های نفتی اروپایی و به‌صورت غیرمستقیم با شرکت‌های آمریکایی برای تدارک امور برای زمانی که بازگشت آنها به ایران میسر شد، انجام داده است. وی افزود: با وجود تحریم‌ها ما نمی‌توانیم به سطحی از صادرات که می‌خواهیم برسیم. ما هیچ‌گونه دسترسی به بخشی از پول‌های نفتی نداریم و خرید برخی تجهیزات مورد نیاز برای ما بسیار دشوار است.

قائم‌مقام وزارت نفت نیز با تأکید بر اینکه با لغو برخی از تحریم‌ها، مشتریان خارجی می‌توانند نفت ایران را با بیمه و کشتی خود خریداری کنند، پیش‌بینی کرد به محض لغو کامل تحریم‌ها شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به صنعت نفت و گاز ایران بازگردند.
وزیری هامانه تأکید کرد: از این‌رو مشکل نقل و انتقال ارزی حاصل از فروش طلای سیاه به حداقل کاهش خواهد یافت. این مقام مسئول درباره لغو تحریم صادرات محصولات پتروشیمی و فراورده‌های پلیمری ایران به بازار جهانی هم توضیح داد: تا پیش از لغو تحریم‌ها هم ایران هیچ‌گونه محصول بدون مشتری پتروشیمی نداشته است.

کد خبر 240415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز