همشهری آنلاین: علی لاریجانی در نشست علنی ۵ آذر در نطق پیش از دستور خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در ژنو گفت: این روزها مردم ایران و جهان شاهد مذاکراتی بودند که در طول ۱۰ سال گذشته یکی از موضوعات منطقه و جهان بوده است در این چند ماه اخیر دولت جدید انصافا وقت و انرژی زیادی صرف مسئله‌ هسته‌ای کرد

مذاکرات هسته‌ای از حساسیت های زیاد دیپلماتیک برخوردار است و دارای ابعاد فنی و حقوقی و سیاسی است، آنهم در برابر برخی دولت‌های زورگو و همچنین برخی کشورهای عنود، حسود و حقیر که این روزها جزع و فزع آنها در صحنه‌های سیاسی مشاهده نموده‌اید.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ساماندهی چنین مذاکراتی کاری سخت و پرماجراست افزود: لذا باید از رئیس جمهور محترم و وزیر محترم خارجه و تیم مذاکره کننده ایران سپاسگذاری کرد و به آن عزیزان خسته نباشید گفت، قطعا در اصول دستاوردهای مذاکرات اخیر عنایت الهی ، استقامت و پایداری و دعای خیر ملت عزیز ایران، راهنمایی های هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و همت بلند دانشمندان هسته‌ای و ایثارگری شهدای عزیز هسته‌ای نقش بسزایی داشته است.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، وی ادامه داد: نکته دیگر روشن است ثمره اصلی گام اولیه در گفتگوهای اخیر نیاز تداوم این حرکت در گام بعدی است که بسیار مهم می‌باشد تا همانگونه چشم‌انداز گام نهایی در این سند آمده است، تحریم‌های ظالمانه برداشته شود و لذا نیازمند توان بیشتر ،‌تلاش افزون‌تر و طراحی دقیق‌تر وهمت عالی تر است که امیدواریم وزارت خارجه در این جهت با هدایت رهبر معظم انقلاب و استقامت بر حقوق ملت ایران گام‌های عظیم‌تر و استوارتری بردارد.

لاریجانی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: برخی از رهبران غربی در این دو روز پس از مذاکرات این توافق را حاصل تحریم‌ها و فشارها دانسته و با ناشی‌گری، تناقض‌گویی در بخشی از مفاد مذاکره داشته‌اند. این نقطه آغاز کج‌فهمی جدید آنهاست که ظاهرا اینگونه کج‌اندیشی‌ها پایانی ندارد.

وی افزود: در سال‌های 83 و 84 که سه کشور اروپایی با ایران در باب موضوع هسته‌ای مذاکراتی داشتند، و ایران برای ابراز حسن نیت در فعالیت‌های هسته‌ای خود نظر کرد و آنها را موقتاً به حالت تعلیق درآورد، در آن زمان یکی از رهبران غربی در بصره عراق در جمع نیروهای نظامی‌اش سخنرانی کرد که میوه حمله به عراق را در ایران چیدیم؛ آنها از همین نقطه دچار اشتباه شدند. به جای درک درست از رفتار جمهوری اسلامی به توهمات مالی خولیایی پناه برده‌اند و نه تنها نتوانسته‌اند میوه‌ای در تهران بچینند بلکه با بجا گذاشتن خسارات انسانی و مالی مجبور به ترک عراق شدند اما ایران راه پیشرفت در دانش صلح آمیز هسته‌ای را دنبال کرد.

لاریجانی با بیان اینکه پیشرفت امروز ایران در زمینه هسته‌ای با 10 سال قبل قابل قیاس نیست گفت: آنچه که امروز باعث گردید برخی دول مغرور غربی کمی سرعقل بیایند ، آگاهی آنان از پیشرفت هسته‌ای ایران است همانگونه که در یکی از مسئولان آمریکایی به آن اقرار کرد و عدم تاثیر گذاری تحریم‌ها در اراده ملت ایران و فهم این امر که ایرانیان چه در داخل و چه در خارج کشور همگی نسبت به رفتار ستمگرانه و غیر انسانی این دولتها نفرت و بیزاری فزاینده‌ای دارند؛ این علت‌ها به همراه خشم ملت‌های منطقه از رفتار دوگانه این کشورها که خود دارای مخرب‌ترین سلاح‌های اتمی هستند اما از ملت ایران می‌خواهند که انرژی صلح آمیز هم نداشته باشد آنها را مجبور به عقب نشینی کرد .

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه پیشرفت روزانه دانشمندان ایرانی در عرصه علم و فن‌آوری صلح آمیز هسته‌ای آنان را به وحشت انداخت که به میز مذاکره برگردند و با ایران به توافقی دست یابند تصریح کرد: اگر برای ژست‌های دروغین این حرفها را می‌زنند بازی سرخوشانه‌ای برای خویش ترتیب داده‌اند اما اگر غیر از این است دچار توهمات شده و مجددا از همین امر ضربه خواهند خورد.

لاریجانی ادامه داد: همچنین برخی رهبران آمریکایی و اروپایی در مسئله هسته‌ای ایران بحث امنیت منطقه خاورمیانه را مطرح کردند و برای آن دلسوزی کردند؛ گفتار آنها شباهت به آن زن روسپی دارد که دامن خویش بر سر کشیده بود و در شهر می‌چرخید و بانگ برمی‌آورد که در این شهر یک زن نجیب یافت نمی‌شود؛ شما شرق و غرب خاورمیانه را در آتش ناامنی سوزانده‌اید، آن وقت از امنیت منطقه سخن می‌گویید؛ افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه در آتشی که شما برپا کرده‌اید می‌سوزد، آنگاه دایه مهربان‌تر از مادر شده‌اید.

وی ادامه داد: همه می‌دانند آنچه برای غرب اهمیت دارد امنیت اسرائیل است و برای سایر مردم منطقه به ویژه مسلمانان ارزش قائل نیست؛ ایران عامل ثبات و حامی امنیت همه کشورهای منطقه است، مشکل ایران دخالت و لشگرکشی غرب به منطقه و اشغال کشورها است که ثمره این رفتارهای اشتباه را خود هم فهیمدند که اینگونه اقدامات به خلاف دعاوی قبلی آنها نه تنها تروریسم را از بین نبرد بلکه عامل گسترش آن شد.

وی ادامه داد: به برخی از رهبران کشورهای منطقه عرض می‌کنم که تحت تاثیر القائات دولت آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل قرار نگیرید، ایران برادر شما است. ما همه پیروان یک پیامبر و یک آیین هستیم. به سوی قبله‌ای واحد نماز می‌گزاریم.

لاریجانی تاکید کرد: در طول این سال‌ها برخی کشورهای منطقه و عرب از صدام مجرم در حمله به ایران حمایت کردند و او ملت ما را با سلاح شیمیایی که غربی‌ها در اختیارش گذاشته بودند، مورد حمله قرار داد و شما هزینه‌های صدام را پرداخت کردید.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با بیان اینکه مردم ما بزرگوارانه از اینگونه رفتارها گذشت کردند و در حمله همین جنایتکارها به کویت ما در کنار شما قرار گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه ایران بیشترین حمایت را از مردم مظلوم فلسطین کرده است تا عزت کشورهای اسلامی که سال‌ها توسط اسرائیل سرکوب شده بود، بازیابی شود، افزود: چرا این موضع برخی از دولتمردان عرب با اسرائیل در مسئله هسته‌ای ایران و این توافقات باید یکی باشد؟ اگر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نگران است هیچ اهمیت و ارزشی ندارد، اما سخن گفتن شما از خطر ایران بسیار ناجوانمردانه و غیرواقعی است.

لاریجانی خطاب به کشورهای منطقه گفت: ما همه با هم برادریم، همسایه هستیم و خواهان منطقه‌ای امن و آرام هستیم که در آن مردم بتوانند راه پیشرفت و سعادت را دنبال کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به اظهارات برخی مقامات آمریکایی بعد از مذاکرات اشاره کرد و گفت: پس از مذاکرات اخیر برخی مقامات آمریکایی با عجله اعلام موضع کردند که حق غنی‌سازی ایران را نپذیرفته‌ایم؛ اظهارات مقامات آمریکایی قابل درک است، چرا که اگر غیر از این بگویند سوال بعدی را باید پاسخ دهند که چرا این تحریم‌ها را علیه ایران وضع کرده‌اند؟ آیا ایران کاری غیر از غنی‌سازی انجام داده بود که این همه سروصدا و ماجرا با تحریم راه انداخته‌اند؟ لذا برای فرار از پاسخ به این موضع زورگویانه حرف لغو دیگری به زبان جاری می‌کنند که چنین حقی را به رسمیت نشناخته‌ایم و این در حالی است که به نحوی موضع غنی‌سازی ایران چه در مقدمه و چه در اهداف آتی مذاکرات ذکر شده است. اما نکته مهمتر این است که اصولاً حق غنی‌سازی نیازمند تایید چنین موجوداتی نیست؛ تمام کشورهایی که عضو آژانس هستند و معاهده ان‌پی‌تی را پذیرفته‌اند دارای این حق هستند ولو آن را اعمال نکنند.مثل اینکه حق راه‌اندازی نیروگاه اتمی را دارند ولو برای آن سرمایه‌گذاری ننمایند.

وی گفت: ممکن است این سوال مطرح شود پس محل نزاع چیست که این همه مذاکره بخواهد؟ حقیقت قضیه این است که محل نزاع این حرف‌ها نیست، مگر کشورهای دیگر که غنی‌سازی دارند درباره آنها تحریم و مذاکرات 1+5 وجود داشته است؟ به هیچ وجه چنین چیزی نبوده است؟

نماینده مردم قم در مجلس نهم افزود: مسئله بعد سیاسی از وجوه دیگر دارد، برخی از کشورهای 1+5 می‌گویند چون زور داریم می‌خواهیم مانع کار شما شویم؛ ظاهر بحث را با موضوع اعتمادسازی و این واژه‌ها بزک می‌کنند و چون موضوع ماهیت سیاسی دارد، طرفین از ظرفیت‌های خود و ابزار تاثیرگذار بهره می‌جویند.

لاریجانی تاکید کرد: طبعاً در مذاکرات هم عقلاً طرفین گام‌های خود را متناسب با امکانات خود شکل می‌دهند که هزینه کمتری متقبل شوند، اما جدای از این مباحث آنچه مایه حیرت است تغایر سخنان مقامات آمریکایی قبل و بعد از مذاکرات درباره موضوع غنی‌سازی است.

وی تصریح کرد: مقامات آمریکایی بارها چه شفاهی و چه کتبی بیان داشته‌اند که موضوع غنی‌سازی ایران را قبول دارند و افراد و اسناد آن نیز موجود است، پس چرا دروغ می‌گویند؟ شما با این حد از بی‌اختیاری می‌خواهید مدیریت جهانی کنید؟

رئیس مجلس نهم خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت: ‌آقای اوباما! این مسائل عوامل بی‌اعتمادی در صحنه بین‌المللی است نه رفتار ایران در فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی ضمن حمایت از مذاکرات هسته‌ای، صیانت از ساختار نظام فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای در همه ابعاد آن را ضروری می‌داند و مسئولان وزارت خارجه در تمام مراحل مذاکرات باید توجه کافی جهت حفظ این ساختار داشته باشند.

لازم به ذکر است رئیس مجلس شورای اسلامی در اوایل سخنان خود ضمن تبریک سالروز هفته بسیج گفت: بسیج شجره طیبه‌ای است که بر پایه ایثارگری در راه آرمان‌های انقلاب شکل یافته و انصافاً در دفاع مقدس نقشی بی‌بدیل داشته است و عامل سرافرازی ملت گردید و در دوره‌های بعد نیز بسیج عامل استواری و پایداری نظام جمهوری اسلامی ایران بود به طوری که در سخت‌ترین شرایط گرچه کشورهای زورگو حنجره‌های خود را در جهت تهدید ایران استخدام نمودند،‌ اما هیچگاه جرأت کوچکترین اقدامی علیه ملت ایران نداشتند و ندارند.

وی گفت: ریشه این اقتدار بازدارنده را باید در روحیه فداکاری و ایثارگری بسیجیان و نیروهای مسلح باتجربه کشور یافت.

کد خبر 240196
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز