همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه آمریکا گفت که توافق هسته‌ای صورت گرفته بین ایران و گروه ۱+۵ گفتار و نیات ایران را می‌سنجد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در لندن سعی کرد نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره این توافق هسته‌ای را کاهش دهد و گفت که آمریکا "صد درصد پشت اسرائیل خواهد ایستاد".

به گزارش شبکه خبری ای.بی. سی کری و ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس که روز یکشنبه با کری دیدار داشت تاکید کردند که توافق حاصل شده با ایران یک کار گروهی بود.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اکنون بحث واقعا دشوار آغاز می‌شود و آن تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع است که نیازمند گام‌های بزرگی از نظر راستی آزمایی، شفافیت و پاسخگویی خواهد بود.

کری افزود: ما باید گفتار و نیات ایران را بدون تظاهر و بدون خیالات بیازماییم. این یک مسیر بسیار دشوار است. ما صد درصد پشت اسرائیل خواهیم ایستاد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: من معتقدم ما نشان خواهیم داد که این رویکرد توانایی این را دارد که حمایت بیشتر و گسترده‌تری را در این زمینه که آیا ایران واقعا به تعهداتش عمل خواهد کرد یا خیر، جلب کند.

کری علاوه بر آن گفت که اختلافی بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در زمینه اهداف‌شان برای برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: اسرائیل و آمریکا یک هدف را در اینجا دنبال می‌کنند. اختلافی در بین ما در زمینه آنچه می‌خواهیم در این مرحله به دست آوریم وجود ندارد. ما هر دو خواستار اطمینان از این هستیم که ایران نخواهد توانست به یک سلاح هسته‌ای دست یابد.

کری افزود: این توافق قدم اول و آغازین است و ما را به سمت مذاکرات هدایت می‌کند. بنابراین ما تضمین می‌کنیم که در زمان مذاکرات برای برچیدن (برنامه هسته‌ای ایران) آنها برنامه‌شان و توانایی‌شان برای تهدید اسرائیل را گسترش نخواهند داد.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که مشتاقانه انتظار گفت‌وگو‌ها در کنگره درباره برنامه هسته‌ای ایران را می‌کشد و با بی‌توجهی به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران افزود: من مطمئنم کنگره بررسی می‌کند که ما در اینجا چه دستاوردهایی به دست آورده‌ایم و این حقیقت را بررسی می‌کنند که اگر ما آنچه را که انجام داده‌ایم، انجام نداده‌ بودیم آنها (ایرانیان) کار خود را پیش می‌بردند و سانتریفیوژهای بیشتری نصب می‌کردند و اورانیوم بیشتری غنی می‌کردند و به بمب نزدیک‌تر می‌شدند.

کری علاوه بر آن روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان گفت که مسئله اصلی در توافق هسته‌ای با ایران اعتماد نیست، بلکه راستی آزمایی این است که ایران آنچه را که چشم‌انداز دسترسی به تسلیحات هسته‌ای خواند کنار می‌گذارد.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان با تاکید بر اینکه بدون راستی آزمایی، توافقی وجود نخواهد داشت گفت که "راستی آزمایی کلید است" و افزود که آمریکا "با چشم‌هایی کاملا باز" وارد مذاکرات با ایران می‌شود و "ما هیچ توهمی نداریم."

کری در ادامه گفت: ما سعی داریم پروسه‌ای را برقرار کنیم که به وسیله آن بتوانیم راستی ‌آزمایی را انجام دهیم، بدانیم چه کار می‌کنیم و در حالی که درباره یک توافق جامع مذاکره می‌کنیم، برنامه "هسته‌ای" ایران را محدود کنیم.

کد خبر 240042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز