گروه بورس: به‌دنبال انجام توافق هسته‌ای در ژنو، شاخص بورس تهران در طول دادوستدها، رکورد تازه‌ای را ثبت و از مرز ۸۰هزار واحد عبور کرد.

دراین روز ارزش کل بورس تهران هم برای نخستین‌بار مرز 130میلیارد دلار را پشت‌سر گذاشت.به گزارش همشهری، موفقیت دیپلمات‌های ایرانی در ماراتن مذاکرات ژنو اثری انفجاری بر بورس تهران داشت به‌طوری که نماگر‌های بورس تهران با یک جهش طوفانی، همه رکورد‌های تاریخ را در‌نوردیدند و شاخص کل بورس تهران دیروز با 1147واحد رشد (معادل1.5درصد رشد) به‌راحتی از مرز 80هزار واحد عبور کرد.

در عین حال در مبادلات روز گذشته ارزش کل بورس تهران برای نخستین‌بار به 391هزارو 424میلیارد تومان (معادل 130میلیارد دلار) رسید. هیجان ناشی از توافق هسته‌ای رشد ارزش معاملات بورس تهران را هم به‌دنبال داشت. دیروز ارزش روزانه مبادلات سهام به شکل محسوسی رشد کرد، به‌طوری که سرمایه‌گذاران در مجموع 846میلیون سهم را به ارزش 418میلیارد تومان خریدند. مشاهدات خبرنگار همشهری حاکی است؛ دیروز سهام شرکت‌هایی که طبق توافق جدید ژنو از شمول تحریم‌ها خارج شده‌اند، با استقبال بیشتر سرمایه‌گذاران مواجه شد و صف‌های خرید سنگینی برای سهام این دسته از شرکت‌ها، اعم از خودروسازان و بانک‌ها تشکیل شد. در پایان مبادلات دیروز همچنین میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس از مرز 110درصد عبور کرد.

سود شرکت‌های بورس افزایش می‌یابد

ابراهیم قربانی فرید کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با همشهری درباره اثر توافق در مذاکرات ژنو بر بورس تهران گفت: نخستین اصلی که سرمایه‌گذاران بورس به آن توجه می‌کنند، آینده است بنابر این زمانی که امیدواری به آینده افزایش پیدا می‌کند مسلما بازده سرمایه‌گذاری در بورس افزایش می‌یابد. او با بیان اینکه این توافق به‌طور قطع به نفع بورس تهران است گفت: توافق ژنو در گام اول به نفع شرکت‌های تولید‌کننده است و در گام دوم اثرش را در بورس تهران نشان می‌دهد چون مشکلات شرکت‌های تولیدی تا حد زیادی حل می‌شود و در نتیجه سودشان افزایش می‌یابد و این افزایش سودآوری اثرش را در قیمت سهام و در نهایت شاخص بورس نشان می‌دهد.

او تأکید کرد: از زمان اعمال تحریم‌ها شرکت‌های ایرانی با مشکلات زیادی در واردات مواداولیه، خرید تجهیزات، گشایش ال سی و همچنین نقل‌و انتقال‌های بانکی مواجه شدند. این عوامل موجب شد سود‌آوری شرکت‌های ایرانی کاهش پیدا کند. حتی در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های ایرانی کمتر از ظرفیت و توان تولید‌شان محصول تولید می‌کنند در نتیجه سودشان نیز کاهش پیدا کرده است. قربانی تأکید کرد:

طبیعی است با انجام این توافق و کاهش تحریم‌های بین‌المللی مشکلات شرکت‌های ایرانی نیز حل و این موضوع منجر به افزایش سود شرکت‌های بورس می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: این توافق منجر به صعود شاخص‌های بورس خواهد شد مضاف بر اینکه رفته‌رفته مردم نیز از بازار‌هایی نظیر طلا، سکه و ارز خارج می‌شوند و سرمایه‌ها به سمت بورس تهران حرکت می‌کند، این نیز خود عاملی برای رشد شاخص‌های بورس است و بازار سرمایه ظرفیت و پتانسیل لازم را برای رشد دارد.

صنایع آسیب‌دیده ترمیم می‌شوند

محمدرضا کفاش کارشناس بازارسرمایه هم در گفت‌وگو با همشهری درباره اثرمذاکرات هسته‌ای در بازار سرمایه گفت: قطعا صنایعی که از تحریم‌ها آسیب‌دیده بودند در نتیجه این توافق شرایط بهتری پیدا خواهند کرد چرا که بخش زیادی از مشکلات این صنایع ناشی از تحریم‌ها بود. او با اشاره به اینکه تحریم‌ها حتی نقل و انتقال پول را برای شرکت‌ها و صنایع ایرانی مشکل کرده بود تأکید کرد:

سهام بانک‌ها، خودروسازان و حتی شرکت‌های دارو‌سازی‌ در نتیجه تحریم‌ها آسیب دیده بودند، به این ترتیب با رفع یا کاهش تحریم‌ها این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از مشکلات‌شان را حل کنند و این موضوع روی قیمت سهام این صنایع نیز اثر خواهد داشت. او با بیان اینکه این توافق دورنمای کل اقتصاد را بهتر می‌کند و بهتر شدن دورنمای اقتصاد منجر به رشد بازار سرمایه خواهد شد، افزود: بسیاری از صنایع ایران به‌دلیل رشد قیمت دلار و اعمال تحریم‌ها در شرایط بلاتکلیف به سر می‌بردند حتی این موضوع اثرش را در بورس کالا هم نشان داده بود و معاملات بورس کالا از رونق افتاده بود بنابر‌این این توافق می‌تواند در گام نخست به شرکت‌ها و صنایع ایرانی کمک کند و در گام دوم روی کل اقتصاد ایران اثر بگذارد.

استقبال از سهام صنایع رفع تحریم شده

حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه هم درباره دلایل رشد روز گذشته بورس تهران گفت: سهامداران بازار سرمایه از صبح دیروز با انتشار اخبار مربوط به رفع تحریم صنایع خودروسازی و پتروشیمی در مذاکرات ژنو 3برای خرید این سهام صف‌های میلیونی تشکیل دادند. حامد ستاک به ایرنا گفت: بعد از توافق ایران و گروه 1+5 در مذاکرات ژنو سهام صنایع رفع تحریم شده بیش از گذشته مورد استقبال سهامداران قرار گرفت به‌نحوی که قبل از بازگشایی بازار معاملات دیروز گمانه‌زنی‌هایی برای تشکیل صف‌های میلیونی صنایع مذکور وجود داشت.

ستاک با بیان اینکه اقتصاد ایران همانند فنر فشرده‌شده است که گشایش در بخشی از آن ابعاد مختلف رشد را در بخش‌های دیگر در پی خواهد داشت، گفت: بازارهای مالی آینده‌نگر بوده و با توجه به پیش‌بینی‌ها عمل می‌کنند. این فعال بازارسرمایه تأکیدکرد: سرمایه‌گذاران با توجه به توافقات به‌عمل آمده، آینده روشنی را برای اقتصاد ایران متصور هستند ولی نوع رفتار و خریدوفروش‌های آنها متفاوت است.

حل مشکلات صنعت و تجارت

فریبرز پرنا درباره اثر توافق هسته‌ای بر بازار سرمایه به همشهری گفت: توافق در مذاکرات ایران با گروه 1+5موضوع بسیار مهمی در عرصه اقتصاد بود، چرا که این توافق زمینه‌ای است که بخشی از مشکلات صنایع ایران حل شود. وی افزود: این توافق می‌تواند زمینه‌ای باشد برای حل مشکلات صنعت و تجارت ایران و زمانی که محیط اقتصاد برای سود‌آوری بهتر شود بازار سرمایه هم در نتیجه رشد سود رونق خواهد گرفت. اوتأکید کرد: می‌توان انتظار داشت با انجام این توافق ثبات بیشتری در فضای اقتصادی کشور حاکم شود و همین ثبات و افزایش امنیت منجر به رشد اقتصادی و شاخص‌های بورس خواهد شد.

کد خبر 239989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز