شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

گروه بورس: یافته‌های آماری نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران از زمان آغاز مذاکرات ژنو تا‌کنون، در طول ۲هفته ۱۷۵۶واحد رشد کرده است.

به گزارش همشهری، این روزها مذاکرات هسته‌ای به بحث روز محافل بازار سرمایه تبدیل شده؛ چنان که دیروز صبح، به‌دنبال بروز چشم‌انداز مثبت در مذاکرات، شاخص کل بورس تهران با صعود مواجه شد. در ساعت 10صبح دیروز، این شاخص حتی از مرز 79هزار واحد هم عبور کرد که رکوردی بی‌سابقه در بورس محسوب می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد که از زمان برگزاری دور دوم مذاکرات ژنو در 19 آبان تاکنون شاخص کل بورس تهران از محدوده77هزارو118واحد به 78هزارو874‌واحد رسیده است. دیروز همچنین در روندی معکوس و در بازار رقیب، قیمت هر سکه بهار آزادی تا سطح 880هزار تومان کاهش یافت.

کارشناسان بر این باورند که روند مثبت مذاکرات عمده‌ترین دلیل صعود شاخص‌های بورس و نزول قیمت سکه است. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در همین رابطه به همشهری گفت: یکی از عوامل اساسی رشد شاخص بورس در طول روز‌های گذشته وجود چشم‌انداز مثبت در مذاکرات هسته‌ای بوده و به‌نظر می‌رسد با مثبت‌تر شدن فضای مذاکرات، فضای بازار هم تغییرات محسوسی داشته است.

او کاهش قیمت طلا را نشانه افزایش فضای ثبات و امنیت سرمایه‌گذاری دانست و افزود: هرچند عوامل مختلفی منجر به افزایش سود شرکت‌ها شده اما در حال حاضر بخش زیادی از رشد شاخص بورس تحت‌تأثیر مذاکرات ژنو انجام می‌شود.
او در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات هسته‌ای با موفقیت به پایان نرسد چه اتفاقی خواهد افتاد، گفت: طبیعتا بازار سهام با نزول مواجه خواهد شد اما این نزول سنگین نخواهد بود؛ چراکه عمق بازار نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است. سوابق گذشته بورس در مواجهه با مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که تغییرات آشکاری درصورت موفقیت‌آمیزنبودن مذاکرات در بازار رخ نخواهد داد.

نگاه بازار سهام به نتایج مذاکرات ژنو

علی رستگاری مقدم، کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: همچنان بازار در انتظار نتایج قطعی مذاکرات ژنو است. با وجود خبرهایی درخصوص توافق ایران با گروه1+5، تا زمان انتشار قطعی اخبار مذاکرات، بازار بین خوش‌بین‌ها و بدبین‌ها دست به‌دست می‌شود.

او به سهامداران توصیه کرد که با وجود انتشار اخبار مثبت و احتمال تحقق توافقنامه بین ایران و گروه1+5، باید این دقت نظر را داشته باشند که نتایج مذاکرات به سرعت بر درآمد سالانه شرکت‌ها اثر نمی‌گذارد بنابراین باید با تامل و آرامش و براساس عملکرد واقعی و ارزش ذاتی شرکت‌ها و به دور از هیجان‌زدگی ناشی از این اخبار، اقدام به خرید و فروش سهم در بازار کنند.

کد خبر 239841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز