همشهری آنلاین: هیئت وزیران با تصویب آیین‌نامه‌ای، مجوز انتشار شش هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با سود سالیانه پانزده و نیم درصد را طی دو مرحله در سال جاری صادر کرد.

به گزارش دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت ، با ابلاغ " آیین‌نامه نحوه انتشار اوراق مشارکت موضوع ردیف 310101 قسمت سوم قانون بودجه سال 1386 کل کشور " از سوی معاون اول رئیس جمهوربه دستگاه‌های ذی ربط، هیئت وزیران وزارت اموراقتصادی و دارایی را مامور کرد به نمایندگی از سوی دولت به منظور تسریع در اجرای عملیات طرح های تملک دارایی های سرمایه‌ای منظور در قانون بودجه سال 1386 کل کشور جمعاً تا مبلغ شش هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت طی دو مرحله( مرحله اول خرداد ماه و مرحله دوم مهرماه) در سال جاری منتشر و وجوه حاصل از فروش اوراق مزبور را به حساب خزانه نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موضوع ردیف شماره 310101 (منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت) مندرج در قسمت سوم قانون بودجه سال 1386 کل کشور واریز ‌نماید.

طبق ماده 5 این آیین نامه وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از سوی دولت پرداخت بهای اصل اوراق مشارکت مزبور و سود متعلقه را از طریق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تضمین می نماید. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعتبارات لازم به منظور پرداخت سود و بهای اصل اوراق مشارکت موضوع این آیین نامه را طی ردیف‌های خاصی در  لوایح بودجه ‌سالیانه کل کشور پیش بینی می کند و هزینه‌های مربوط به چاپ و تبلیغات از محل اعتبارات مربوط و سود علی الحساب اوراق یاد شده در سال جاری از محل اعتبار ردیف 601005 منظور در قسمت چهارم قانون بودجه سال 1386 کل کشور قابل تامین و پرداخت خواهد بود .

سود علی الحساب اوراق مشارکت بی نام موضوع این آیین نامه به صورت روز شمار و براساس نرخ سالانه پانزده و نیم درصد محاسبه و در مقاطع سه ماهه پرداخت خواهد شد.

 این سود وفق مفاد ماده (145) قانون مالیات‌های مستقیم ، مصوب 1380 ، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود.

همچنین بر اساس مواد 11و14 آیین نامه نحوه انتشار اوراق مشارکت ، خرید دست اول اوراق مشارکت موضوع این آیین نامه توسط بانک های دولتی ممنوع است وهمچنین بانک‌های عامل مجازند با همکاری سازمان بورس  اوراق بهادار تمهیدات لازم را برابر قوانین و مقررات مربوط نسبت به پذیرش و انجام معامله اوراق مشارکت بی نام موضوع این آیین نامه در بورس اوراق بهادار به عمل آورند.

این بانک‌ها خدمات لازم را از قبیل نگهداری اوراق مشارکت مذکور و صدور تاییدیه به نام خریداران ارائه می نمایند و بورس اوراق بهادار ترتیبات لازم را برای قبول معامله تاییدیه‌های صادر شده از سوی بانک‌های عامل فراهم آورده و در شهرستان ها برای انجام معامله به بانک‌های عامل نمایندگی خواهد داد.

کد خبر 23991

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز