گروه اجتماعی- محمدعلی بدری: «پیگیر حل مشکلات وام ازدواج و افزایش آن هستم.» این وعده را وزیر تازه ورزش و جوانان در نخستین سخنان رسمی خود پس از تصدی پست وزارتخانه به جوانان داد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور هم در مراسم معارفه محمود گودرزی تأکید کرد: امیدواریم که بتوانیم زمینه حل مشکلات جوانان کشور و توسعه اشتغال را برای جوانان به ارمغان بیاوریم.اشاره محمود گودرزی به مشکلاتی است که از سال91 گریبانگیر متقاضیان وام ازدواج شده است. اکنون حدود 900هزار زوج جوان در انتظار طولانی بیش از یک سال برای دریافت وام ازدواج قرار دارند و این تأخیر طولانی باعث رنجش و گلایه آنها شده است.

براساس اعلام مسئولان بانک مرکزی منابع بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج تمام‌شده و تنها 3بانک دولتی هم‌اکنون اقدام به پرداخت وام ازدواج می‌کنند. مرداد سال 92رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از پیشنهاد بودجه یکهزار میلیارد تومانی برای پرداخت وام ازدواج متقاضیان به کمیسیون برنامه و بودجه خبر داد. عبدالرضا عزیزی گفت: پیشنهاد ما یکهزار میلیارد تومان است، اما بانک مرکزی پیشنهاد اعتبار 20هزار میلیارد تومانی داده که این پیشنهاد نشان‌دهنده اطلاعات ناقص یا اشتباهی است؛ چراکه درحال‌حاضر 900هزار نفر متقاضی دریافت وام 3میلیون تومانی هستند که اگر این دو عدد را در یکدیگر ضرب کنیم، به اعتباری معادل 2هزار و 700میلیارد تومان احتیاج داریم.

ارتقای جایگاه جوانان در وزارت دومسئولیتی

گودرزی، وزیر ورزش و جوانان دیروز همچنین درباره بالابردن جایگاه جوانان در این وزارت دو مسئولیتی سخن گفت. او در حاشیه معارفه وزارت ورزش و جوانان که مهر خبر آن را منتشر کرد، درباره نحوه ارتقای معاونت جوانان گفت: کارگروه‌هایی در این وزارتخانه تشکیل شده تا کار کارشناسی انجام دهند و باید با اعلام نتایج کارشناسی از حرف‌های ضمنی و تلویحی خودداری کرد. وزیر ورزش و جوانان ادامه داد:

باید با توجه به واقعیت‌ها و محدودیت‌های موجود منطقی صحبت کنیم و نظر دهیم. حوزه جوانان حوزه‌ای ستادی و تصمیم‌ساز است و شورای‌عالی جوانان تصمیمات اصلی را می‌گیرد. به گفته گودرزی، 23دستگاه عضو شورای‌عالی جوانان نیز باید در این حوزه فعالیت کرده و در مورد اقداماتشان پاسخگو باشند. گودرزی در حالی چنین گفت که پیش‌تر و در زمان ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی بحث‌ها درباره کار موازی سازمان ملی جوانان و شورای‌عالی جوانان بالا گرفته بود. ششم مردادسال71 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی جوانان را (به ریاست رئیس‌جمهور) تأسیس کرد.

وزارت تازه و انتصاب رئیس شورا

در دولت نهم محمدجواد حاج‌علی‌اکبری با حکم احمدی‌نژاد رئیس سازمان ملی جوانان شد و به ساختمان این سازمان در بلوار آفریقا راه یافت. مهردادبذرپاش در دوم مرداد۱۳۸۸ طی حکمی به سمت معاون رئیس‌جمهور و رئیس این سازمان منصوب شد. پس از برکناری بذرپاش، حرف و حدیث‌ها درباره انتصاب فرحناز ترکستانی به این سمت مطرح شد اما خیلی زود ترکستانی تکذیب کرد و گفت که به‌دلیل بیماری از پذیرش این مسئولیت خودداری می‌کند.

پس از ماه‌ها بی‌سرپرستی سازمان ملی جوانان، در خرداد90در میانه بحث‌های دولت و مجلس بود که یک انتصاب در مجموعه پاستور بار دیگر موازی‌کاری حلقه‌های زیرمجموعه ریاست‌جمهوری را با وزارتخانه‌ها، سر زبان‌ها انداخت. دهم خرداد، در حکمی دبیر «شورای‌عالی جوانان» منصوب شد تا بی‌سر و صدا، سازمان ملی جوانان به وضعیت سال76خود بازگردد که به نام شورای‌عالی جوانان نامیده می‌شد.

انتصاب همایون حمیدی که پیش از این در اسفند 88به‌عنوان معاونت هماهنگی، پیگیری‌های ویژه و خدمات مدیریت نهاد ریاست‌جمهوری منصوب شده بود، واکنش نمایندگان مجلس را برانگیخت. مجید نصیرپور سردهایی، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی با تأکید بر اینکه به‌سایه‌رفتن موضوعات جوانان با تشکیل وزارت ورزش و جوانان، قابل پیش‌بینی بود، درباره انتصاب حمیدی گفت: بعد از رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی، شورای‌عالی جوانان حق فعالیت ندارد و دولت نمی‌تواند با موازی‌کاری، وزارتخانه‌ای را که مصوبه قانونی دارد، تضعیف کند.با این حال دیروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور هم شورای‌عالی جوانان را مهم‌ترین جایگاه برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و مشکلات جوانان خواند.

 

کد خبر 239852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز