شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: دولت موقت مصر مجوز ورود پلیس این کشور به دانشگاه‌ها را برای مقابله با تظاهرات دانشجویان صادر کرد.

egyption students

هیئت وزیران مصر تصویب کرد که "پلیس می‌تواند در صورت وجود تهدید و برای مقابله با تظاهرات دانشگاهی، بدون کسب اجازه قبلی، وارد محوطه دانشگاه‌ها شود."

این اقدام که بنا به گزارش اهرام‌آنلاین،خشم دانشجویان را در پی داشته،هم‌زمان با افزایش اعتراض‌های دانشجویان هوادار محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده مصر در دانشگاه‌ها، به ویژه دانشگاه مذهبی الازهرانجام‌شده‌است.

پس از برکناری مرسی، عدلی منصور به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت این کشور منصوب شد. منصور نیز حازم ببلاوی را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد.هم اکنون دولتی موقت در مصر بر سر کار است.

در آخرین حرکت‌های خشونت‌آمیز، خشونت‌ها در الازهر چهارشنبه‌شب گذشته به کشته‌شدن دست‌کم یک نفر منجر شد.

نهم مهرماه گذشته دولت موقت مصر تصویب کرده بود که پلیس می‌تواند با درخواست رئیس دانشگاه و صدور مجوز از سوی دادستانی، وارد محوطه دانشگاهی که در انجا تظاهرات برپاشده،بشود. اما بر اساس دستور جدید ورود پلیس به دانشگاه دیگر نیازی به این مجوزها را ندارد.

هفته گذشته دادگاهی در مصر ۱۲ دانشجوی هوادار محمد مرسی را به اتهام دست داشتن در خشونت‌های دو هفته پیش دانشگاه الازهر، به ۱۷ سال زندان محکوم کرد.

دانشگاه الازهر که شیخ احمد الطیب ،رئیس آن با برکناری مرسی موافقت کرده بود در هفته‌های اخیر، شاهد تظاهرات دانشجویان اسلام‌گرای هوادار رئیس‌جمهور برکنار شده بود.

غروب چهارشنبه در این دانشگاه، دانشجویان هوادار مرسی بعد از بسته‌شدن یکی از خیابان‌های نزدیک دانشگاه توسط معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند.

در پی این اقدام، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کردند و برای تعقیب دانشجویان معترض، وارد محوطه دانشگاه شدند.دانشجویان به دانشگاه پناه برده و اقدام به آتش زدن برخی درختان برای کاهش اثر گاز اشک‌آور کرده بودند.

پنجشنبه نیز دانشجویان هوادار و مخالف محمد مرسی در دانشگاه قاهره با یکدیگر درگیر شدند. همچنین گروهی از دانشجویان اسلام‌گرا در اسکندریه، در اعتراض به کشته شدن یک دانشجوی الازهر، دست به تظاهرات زدند.

کد خبر 239780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز