گروه حوادث: دزد خشن با همدستی ۱۴نفر بچه‌محل‌هایش باند بزرگی راه انداخت که سرقت و زورگیری، کار اصلی آنها بود.

اعضای این باند برای اینکه شناسایی نشوند، بعد از هر سرقت سر و صورتشان را اصلاح می‌کردند یا با استفاده از کلاه‌گیس تغییر چهره می‌دادند و سپس سراغ طعمه دیگر می‌رفتند.سارقان که سردسته آنها جوانی به نام سعید است، فعالیت خود را از سال گذشته شروع کردند. آنها در گروه‌های چندنفره، به‌عنوان مسافر سوار خودروهای مسافرکش می‌شدند و با کتک‌زدن راننده، ماشین او را می‌دزدیدند. بعد با خودروی مسروقه مسافر سوار می‌کردند و با تهدید چاقو، قمه و گاز اشک‌آور دست به سرقت اموال آنها می‌زدند.

نخستین اعضای این باند که چند‌ماه تحت تعقیب پلیس بودند، اواسط مهرماه دستگیر شدند. بعدازظهر 12مهر، مأموران کلانتری152 تهران در حوالی میدان میوه و تره‌بار، به زن و مردی که سوار یک پراید سفید بودند مشکوک شدند. استعلام شماره پلاک خودرو، نشان داد که این خودرو سابقه سرقت دارد و دستور توقیف آن صادر شده است. بنابراین تیم گشت کلانتری وارد عمل شد و با توقیف خودرو، زن و مرد جوان را دستگیر کرد. گرچه این زن و مرد مدعی بودند که از ماجرای مسروقه‌بودن ماشین خبر ندارند و آن را از یکی از دوستانشان به‌نام حمید گرفته‌اند، اما صاحب خودرو پس از حضور در کلانتری هر دوی آنها را شناسایی کرد. او گفت که این زن و مرد، همراه مرد دیگری، نیمه شب 10مهر به‌عنوان مسافر سوار ماشین او شدند اما در بین راه با قمه به جانش افتادند و بعد از مجروح کردن او، ماشین و اموالش را دزدیدند.

باند مخوف

زن و مرد جوان که احتمال می‌رفت سرقت‌های دیگری هم رقم زده باشند به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران انتقال یافتند و تحقیقات تخصصی از آنها ادامه یافت. بررسی‌ها نشان می‌داد که این زن و مرد از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت و حمل و نگهداری مواد‌مخدر هستند که علاوه بر خودروی پراید، چند زورگیری دیگر هم با همدستی جوانی به نام حمید انجام داده‌اند. وقتی حمید دستگیر شد، اطلاعات تازه‌ای از این باند در اختیار پلیس قرار گرفت و معلوم شد که چندین سارق حرفه‌ای عضو آن هستند. به این ترتیب اعضای باند یکی بعد از دیگری شناسایی و دستگیر شدند و این در حالی بود که هر روز مالباخته‌های بیشتری راهی اداره آگاهی می‌شدند تا از زورگیران شکایت کنند.

شناسایی سردسته

عده‌ای از اعضای باند دستگیر شده بودند. هر بار که یکی به دام می‌افتاد، از فرد تازه‌ای اسم می‌برد که او هم عضو باند بود. تمامی دستگیرشده‌ها مدعی بودند که سردسته باند جوانی به اسم سعید است که با جمع‌کردن بچه‌محل‌هایش، این باند بزرگ را تشکیل داده است. آنها می‌گفتند که خشونت سعید آنقدر زیاد است که حتی اعضای باند هم به‌شدت از او می‌ترسند و این مرد برای اینکه دستگیر نشود، همیشه با خودش کلت کمری حمل می‌کند.

با شناسایی سعید، پاتوق او و بقیه همدستانش در قهوه‌خانه‌ای در جنوب تهران شناسایی شد. تیم‌های عملیاتی پلیس این محل را محاصره کردند و گرچه 2نفر دیگر از اعضای باند در آنجا به دام افتادند، از سعید خبری نبود. سارقان دستگیرشده می‌گفتند که سردسته باند، جا و مکان مشخصی ندارد و شب‌ها را یا در خودروهای مسروقه یا در پارک‌ها سپری می‌کند و این مسئله کار دستگیری او را سخت‌تر می‌کرد.

درحالی‌که 14عضو این گروه در عملیات‌های مختلف پلیس دستگیر شده بودند، سرانجام مخفیگاه سعید نیز شناسایی شد اما زمانی که وی به محاصره پلیس درآمد، فرار کرد. مأموران به تعقیب او پرداختند و سرانجام توانستند سردسته باند را که در حیاط یک شرکت مخفی شده بود، پیش از اینکه بتواند از سلاحش استفاده کند، دستگیر کنند. او پس از دستگیری در بازجویی‌ها گفت: ما هرجا که می‌شد اقدام به زورگیری می‌کردیم؛ با خودروهای سرقتی یا با موتورسیکلت و بعضی اوقات به‌صورت پیاده. بعضی اوقات به‌عنوان مسافر سوار خودرو می‌شدیم و بعضی وقت‌ها هم مسافر سوار می‌کردیم و دست به سرقت از آنها می‌زدیم.

ربودن دختر 16ساله

با دستگیری تمامی اعضای باند مشخص شد که سردسته باند علاوه بر زورگیری از مسافران، راننده‌ها و رهگذران، دست به ربودن و آزار و اذیت یک دختر نوجوان نیز زده بود. این دخترنوجوان وقتی برای شکایت به اداره آگاهی رفت، به مأموران گفت: اواخر مهرماه، وقتی در خیابان بودم، سعید به همراه تعدادی از دوستانش مرا با تهدید چاقو ربودند و با انتقال به مخفیگاهشان، مورد آزار و اذیت قرار دادند.

مأموران همچنین متوجه شدند که سعید و همدستانش از چندین مغازه‌دار زورگیری کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌داد که آنها با همدستی زنانی که عضو باند بودند، راهی مغازه‌ها می‌شدند و بعد با تهدید صاحب مغازه، پول‌ها و اموال باارزش وی را سرقت می‌کردند. سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: از زمان دستگیری اعضای این گروه شاهد کاهش چشمگیر وقوع سرقت‌های خشن در مناطق مختلف شهر تهران به‌ویژه خانی‌آباد، نازی‌آباد، شهرک ولیعصر، محدوده میدان میوه و تره‌بار مرکزی تهران و مهرآباد جنوبی بوده‌ایم. وی با اشاره به اعتراف این باند به ده‌ها زورگیری تصریح کرد: قاضی پرونده مجوز انتشار عکس اعضای باند را در روزنامه‌ها صادر کرده و شاکیان احتمالی می‌توانند برای شکایت به پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 239662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز