همشهری آنلاین: رئیس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ از انهدام باند خشن سرقت‌های مسلحانه در تهران خبر داد.

باند سرقت مسلحانه

به گزارش ایسنا، سرهنگ عباسعلی محمدیان در این باره گفت: در ساعت 21 روز بیستم مهرماه امسال وقوع یک مورد سرقت مسلحانه خودروی 206 در خیابان سازمان آب به مرکز فوریت‌های پلیسی 110 اطلاع داده شد که به دنبال آن علاوه بر عوامل کلانتری، به دلیل حساسیت موضوع تیم تخصصی مبارزه با سرقت‌های مسلحانه نیز در محل حاضر شدند.

وی با تاکید بر اینکه برخورد با جرایم خشن نظیر زورگیری، سرقت مسلحانه، قتل، جرایم جنسی و ... با حساسیت بالا و امکانات ویژه‌ای توسط پلیس آگاهی پیگیری می‌شود، افزود: در این مورد نیز کارآگاهان با انجام تحقیقات در محل حادثه و استماع اظهارات شهود و مالباخته، سرنخ‌هایی را به دست آوردند.

محمدیان با بیان اینکه پوشیده بودن صورت متهمان و زمان وقوع حادثه که شب هنگام بود، تحقیقات کارآگاهان برای شناسایی آنان را با مشکلاتی روبرو کرد، افزود: تحقیقات ادامه داشت تا اینکه هشتم آبان ماه امسال وقوع یک مورد سرقت مسلحانه ناموفق در حوزه کلانتری 134 اطلاع داده شد.

وی با بیان اینکه در این حادثه سارقان مسلح قصد سرقت یک دستگاه خودروی آزرا در شهرک غرب را داشتند، افزود: بررسی شیوه سرقت و آثار بجا مانده از متهمان سبب شد تا کارآگاهان متوجه ارتباط بین این دو سرقت شوند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با بیان اینکه پس از چند روز از سرقت اولیه، خودروی 206 سرقتی نیز که در خیابان رها شده بود، کشف شد ادامه داد: بررسی محل رها شدن خودرو و آثار به جا مانده در آن، سرنخ‌های جدیدی را پیش روی کارآگاهان قرار داد تا اینکه ماموران در ادامه تحقیقات خود سرکرده باند که فردی 29 ساله به نام «پیروز» بود را شناسایی کردند.

محمدیان با بیان اینکه محل اختفای دیگر همدستان «پیروز» نیز از سوی کارآگاهان شناسایی شد، افزود: سرانجام پس از گذشت حدود چهار روز از سرقت مسلحانه دوم، ماموران در سه عملیات همزمان اقدام به دستگیری اعضای این باند کردند.

وی با بیان اینکه دستگیری اعضای باند با مقاومت‌هایی از سوی آنان روبرو بود، گفت: خوشبختانه با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل انجام شده بود، متهمان پیش از هرگونه استفاده از سلاح، دستگیر شدند.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، در مجموع این عملیات سه مرد در محله قصرالدشت، یک تن در محدوده شهرک‌غرب و دو زن دیگر نیز که با آنان همکاری داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.

محمدیان با اشاره به مقاومت‌های سرکرده باند در حین دستگیری، افزود: مقاومت‌های وی و درگیری‌اش با ماموران سبب جراحت متهم شده، به طوری که «پیروز» هم‌اکنون در بیمارستان به سر می‌برد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ اضافه کرد: در بازرسی از متهمان و وسایل همراه آنان هنگام دستگیری، دو قبضه اسلحه از نوع کلاشینکوف و کمری به همراه تجهیزات دیگری مانند لوازم کمک‌های اولیه و ... کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: متهمان از تجهیزات کمک‌های اولیه برای درمان خود در صورت مصدوم شدن استفاده می‌کردند.

محمدیان با اشاره به دستگیری دو زن همدست اعضای این باند، افزود: در بازرسی از محل اختفای متهمان، سایر تجهیزاتی که آنان قصد داشتند در سرقت‌های بعدی از آن استفاده کنند، کشف و ضبط شد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ، در مجموع از اعضای این باند سه قبضه اسلحه کلاشینکوف، دو قبضه اسلحه ساچمه‌زنی، یک قبضه مسلسل اتوماتیک پیشرفته، یک قبضه اسلحه کمری، چهار عدد کوکتل مولوتوف، تعدادی دستکش، تعدادی ماسک و کلاه‌گیس کشف و ضبط شد.

محمدیان درباره ماسک‌های کشف شده از متهمان نیز که به اشکال مخوف بود، اظهارکرد: متهمان با استفاده از این ماسک‌ها و استفاده از دستکش، قصد داشتند ضمن مانع شدن از شناسایی تصاویرشان، اثرانگشتی نیز از خود بر جای نگذارند.

به گفته وی، اعضای این باند مطابق فیلم‌های خارجی آموزش‌هایی را برای به گروگان گرفتن افراد و ... دیده بودند و اقدامات خود را با تقلید از آنها انجام می‌دادند.

رئیس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ درباره گذراندن دوره‌های آموزشی از سوی این افراد اظهارکرد: متهمان آموزش‌های نظامی خاصی ندیده بودند، اما همگی به خدمت سربازی رفته‌اند.

محمدیان درباره اعترافات متهمان دستگیر شده نیز خاطر نشان کرد: تمامی متهمان به جز سرکرده باند که در بیمارستان به سر می‌برد، تاکنون به دو فقره سرقت مسلحانه و حدود سه فقره زورگیری که مالباختگان آن قابل شناسایی هستند، اعتراف کرده‌اند.

وی اضافه کرد: متهمان در زورگیری‌ها با استفاده از گاز اشک‌آور و زدن افشانه به صورت مالباختگان، مانع از رویت چهره خود می‌شدند.

سرقت از طلافروشی در بلوار آیت‌الله کاشانی ناکام ماند

 رئیس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ سرقت از یک طلافروشی در خیابان آیت‌الله کاشانی را از برنامه‌های بعدی اعضای این باند اعلام کرد و افزود: متهمان قصد داشتند تا با سرقت خودرو، از یک طلافروشی در خیابان آیت‌الله کاشانی سرقت کنند.

وی افزود: در بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده مشخص شد که این افراد سعی داشتند تمامی امکانات و تجهیزات خود را برای این کار بکار ببندند که در صورت یافتن فرصت ارتکاب جرم از سوی این افراد، قطعا حوادث ناگواری رخ می‌داد.

محمدیان همچنین درباره سوابق کیفری اعضای این باند افزود: یکی از زنان دستگیرشده و تمامی مردان دستگیر شده دارای سوابق متعدد کیفری نظیر سرقت، آدم‌ربایی و ... هستند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره سلاح‌های مکشوفه از سوی متهمان نیز اظهارکرد: این افراد در اظهارات خود مدعی شدند که سلاح‌ها و 130 تیر جنگی را از یکی از استان‌های غرب کشور خریداری کرده‌اند.

وی درباره شیوه سرقت متهمان نیز گفت: اعضای این باند با ایجاد یک تصادف ساختگی به وسیله موتورسیکلت کاری می‌کردند تا مالباخته از خودرو پیاده شود و پس از آن با تهدید اسلحه و ... اقدام به سرقت خودرو می‌کردند.

محمدیان درباره چرایی ناکام ماندن سرقت آزرا در شهرک غرب نیز خاطرنشان کرد: در این حادثه با توجه به مقاومت مالباخته و حضور افراد در صحنه، سرقت ناکام ماند.

وی همچنین با اشاره به کشف بی‌سیم از اعضای این باند، تصریح‌کرد: به احتمال زیاد این افراد به شیوه مامورنمایی نیز اقدام به سرقت کرده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درباره نحوه آشنایی متهمان و چگونگی شکل‌گیری ارتباط آنان نیز خاطرنشان کرد: دو تن از آنان در یک محل سکونت داشته و مابقی در زندان با هم آشنا شده بودند.

محمدیان با بیان اینکه تا به این لحظه این باند عضو فراری ندارد، افزود: تمامی اعضای این باند دستگیر شده‌اند و شاید در اعترافات بعدی از افراد دیگری نام برده شود.

وی شعبه رسیدگی کننده به اقدامات این افراد را دادسرای ناحیه 27 اعلام کرد و گفت: تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی احتمالی از سوی اعضای این باند ادامه دارد.

هشدارهای مهم به سارقان و شهروندان

رئیس پلیس آگاهی تهران‌بزرگ با بیان اینکه اعضای این باند در اعترافات خود مدعی شده‌اند که چندین محل را برای سرقت مسلحانه انتخاب کرده بودند، گفت: آنچه که برای اعضای این باند مهم بود، نبود سیستم‌های مداربسته یا ضعیف‌بودن آن بود. بنابراین به شهروندان توصیه می‌کنم حتما از تجهیزات مداربسته استفاده کنند چرا که این تجهیزات علاوه بر اینکه بازدارنده است، در صورت وقوع حادثه نیز به کشف سریع آن کمک می‌کند.

وی همچنین به مجرمان و متهمان هشدار داد تا قبل از آن که در دام قانون گرفتار شوند، به شغلی شرافتمندانه روی بیاورند، چرا که امکانات علمی و تجهیزات پلیس قابلیت شناسایی متهمان با استفاده از کوچک‌ترین سرنخ‌ها را نیز دارد.

یکی از متهمان: برای تامین هزینه ازدواج وارد باند شدم

یکی از اعضای این باند نیز در حاشیه این مراسم  گفت: حدود یک ماه پیش با «پیروز» آشنا شدم که وی پیشنهاد سرقت را به ما داد.

این متهم با بیان اینکه قصد داشتم پول‌هایم را جمع کنم تا پس از اتمام ماه محرم و صفر ازدواج کنم، گفت: «پیروز» به من پیشنهاد سرقت داد. اما نمی‌دانستم که سرقت از نوع مسلحانه است.

به گفته وی، قرار بود پس از سرقت خودرو، من ماشین را به محل اعلام شده منتقل کنم و پس از آن برای هر سرقت سه میلیون تومان دریافت کنم.

این متهم درباره سابقه کیفری خود نیز گفت: پیش از این 60 روز به اتهام نزاع در زندان بودم.

متهم دیگر: راننده سرویس مدرسه هستم

یکی دیگر از اعضای این باند نیز «پیروز» را سرکرده و از اعضای اصلی باند دانست و گفت: سال قبل نیز پیشنهاد سرقت به من داده شده بود که آن را نپذیرفتم اما این بار به دلیل مشکلات مالی، پیشنهاد «پیروز» برای انجام سرقت را قبول کردم.

وی با بیان اینکه از مسلحانه بودن سرقت باخبر نبوده، گفت: راننده آژانس و سرویس مدرسه هستم و وقتی که صدای تیر را شنیدم، از محل متواری شدم.

کد خبر 237610
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز