همشهری آنلاین: وزیر خارجه ایران گفت: برنامه غنی‌سازی ایران موضوعی است که در هر مذاکره و راه‌حلی، به عنوان قسمت عمده راه‌حل وجود خواهد داشت.

ایسنا نوشت: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای انجام مذاکرات با 1+5 در ژنو به سر می‌برد در گفت‌وگویی درباره این که آیا این امکان وجود دارد که این مذاکرات جمعه به نتیجه برسد؟ اظهار کرد: این امکان وجود دارد به شرطی که در مورد چند نکته‌ای که مورد بحث ماست و در آن اختلاف نظر وجود دارد به تفاهم برسیم.

او ادامه داد: در صورتی که حسن نیت و اراده سیاسی برای رسیدن به تفاهم باشد این امکان وجود دارد. تمایل رسیدن به راه‌حل در آن چه که از موضع‌گیری‌های رسمی شنیده‌ایم وجود دارد.

وی افزود که ظاهرا همه هیات‌ها اعلام کرده‌اند که این اراده و تمایل را دارند. ما به نسبت این که در دور سوم مذاکراتی هستیم که درباره موضوعی 10 ساله است، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم؛ اما ما با بلند پروازی در تمام مذاکرات جدی بوده‌ایم تا بتوانیم به نتیجه برسیم. میزان پیشرفتی که داشته‌ایم قابل توجه بوده است. طبیعی است که موضوعاتی مورد اختلاف باقی بماند و در حال بحث روی آن‌ها هستیم امیدواریم به نتیجه برسیم.

ظریف گفت: روز گذشته مواردی که روی آن توافق نبود را بررسی کردیم و طبیعی بود که در آن مقطع نیاز باشد هماهنگی‌های بیش‌تری بین هیات‌ها و پایتخت‌های‌شان صورت گیرد. در برخی موارد هماهنگی‌ها نتیجه بخش بوده است. در مواردی عباراتی اضافه شده که ممکن است ما را به راه حل نزدیک کند و در مواردی هنوز نیاز به کار است؛ این‌ها طبیعی است. ما به موضوعی رسیدگی می‌کنیم که 10 سال مورد اختلاف بوده است.

او درباره احتمال حضور وزیران خارجه گفت: اخبار متناقضی شنیده‌ایم که برخی آماده شده‌اند؛ برخی هواپیماهای‌شان را آماده کرده‌اند و برخی می‌خواهند بیش‌تر منتظر بمانند. شب گذشته فاصله‌مان با آمدن وزیران خیلی بیش‌تر بود اما امروز با مذاکراتی که انجام شده است فاصله نزدیک‌تر شده است. این که بخواهند بیایند یا خیر بستگی به تصمیم خودشان دارد.

ظریف درباره ادامه مذاکرات خود با اشتون گفت: ما باید در هر جلسه با یک آمادگی خوب شرکت کنیم و بین هر جلسه خودمان با هم در رابطه با موضوعاتی که باید در جلسه مطرح کنیم تبادل نظر کنیم.

وی تاکید کرد: این کار را ادامه می‌دهیم تا هر زمان طرف مقابل آماده باشد و ما هم برای جلسه بعد آماده باشیم جلسه را شروع می‌کنیم، فعلا آن‌ها دارند با گروه 1+5 مذاکره می‌کنند و حتما هماهنگ کردن موضع 6 کشور قدری دشوارتر از هماهنگ کردن موضع داخل یک گروه مذاکره کننده است. همان طور که آن‌ها دارند از فرصت استفاده می‌کنند ما هم از این فرصت برای هماهنگی داخلی استفاده می‌کنیم.

ظریف در پایان مصاحبه خود گفت از همه مردم خوب‌مان تقاضا می‌کنم ما را از دعای خیر خود فراموش نکنند، ان‌شاءالله با کمک خداوند و حمایت مردم این کار را به ثمر خواهیم رساند.

کد خبر 239615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز