همشهری آنلاین: عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ با اشاره به مذاکرات اشتون و ظریف گفت: در این مذاکرات درباره نحوه کار بحث شد و مانع اصلی کار، فقدان اعتماد درباره چگونگی ادامه مذاکرات، به خاطر مسایلی است که در مذاکرات قبلی ایجاد شد. ما معتقدیم تا این اعتماد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

عراقچی

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) اعزامی به ژنو، سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: این نکته به خانم اشتون اعلام و قرار شد جلسه افتتاحیه کوتاه باشد و بعد از آن، هیات‌ها به دیدارهای دوجانبه رفتند. هم ما ملاقات داشتیم و هم آنها با یکدیگر.

وی ادامه داد: ممکن است دوباره با هیات آمریکایی دیدار کنیم و قرار است امروز در دیدار با خانم اشتون به این نتیجه برسیم که می‌توان وارد مذاکره برای تهیه متن شویم یا نه. ساعت 9 به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) این دیدار انجام می‌شود.

عراقچی اضافه کرد: ما در مذاکرات گذشته به نتایجی رسیده بودیم اما نحوه عملکرد طرف مقابل باعث شد که موانعی پیش آید. امیدوارم هیات ایرانی بعد از جلسه اول با خانم اشتون به این نتیجه برسد که آیا زمان وارد شدن به مسایل محتوایی هست یا نه. البته خیلی از موارد قبلی که توافق کرده بودیم به قوت خود باقی است اما مسایل اختلافی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه "نمی‌توانم هنوز وارد جزئیات شوم و امیدوارم مثل دفعه قبل که چند مورد مطرح شد، دیگر آن اتفاق نیفتند"، درباره چگونگی بازگشت اعتماد ایران گفت: ما باید با یک صدا و موضع واحد از سوی شش کشور مواجه شویم که دفعه قبل این موضع وجود نداشت و در مذاکرات این هفته نیز هنوز وارد بحث جدی نشدیم. باید مطمئن شویم اصولی که متضمن حقوق مردم ایران است، رعایت می‌شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران همچنین تصریح کرد: ما با متن‌های مختلفی مواجه هستیم اما آخرینِ آنها، همانی است که در آخرین لحظات در ژنو 2 ارائه کردند. ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم درباره چه متنی و چگونه مذاکره کنیم. هنوز وارد این فاز نشدیم چون اطمینان نداریم روش مذاکره آنها سالم و منتهی به نتیجه است.

وی افزود: غنی‌سازی یکی از سخت‌ترین، مهمترین و حساس‌ترین بخش‌هاست و آنچه مسلم است این است که به هیچ توافقی که در آن از ابتدا تا انتهای غنی‌سازی نباشد ورود نخواهیم کرد و در همه گام‌ها باید غنی‌سازی باشد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه "تفاسیر و اختلاف نظرها درباره ان.پی.تی در شرایط کنونی چندان کمک‌کننده نیست"، تاکید کرد: باید غنی‌سازی هم در عمل ادامه پیدا کند و هم در متن به آن احترام گذاشته شود.

عراقچی در ادامه اظهار کرد: مذاکرات امروز در سطح خانم اشتون و آقای ظریف است و شش کشور در آن نشست حضور ندارند. اگر در جمع‌بندی دیدگاه‌ها به این نتیجه برسیم که مذاکرات می‌تواند به نتیجه برسد، وارد این گفت‌وگوها خواهیم شد.

وی با بیان اینکه "امیدواریم در این فاصله دو روزه به جمع‌بندی برسیم"، در پاسخ به اظهارات جو بایدن درباره اینکه غنی‌سازی فقط در یک دوره شش ماه انجام می‌شود"، گفت: هم گام اول و هم گام پایانی، مدت‌دار است. گام‌ها دوره زمانی دارند و هیچ چیزی ابدی نخواهد بود. برای گام اول زمان کوتاه خواهد بود اما از نظر ما غنی‌سازی در همه گام‌ها و تا زمانی که ایران صلاح می‌داند در عمل و سند وجود داشته باشد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در ادامه تاکید کرد: اصل غنی‌سازی قابل مذاکره نیست اما جزئیاتش که شامل سطح و مکان و اندازه است، قابل مذاکره است.

عراقچی همچنین درباره اظهارات نتایناهو درباره ایران گفت: اهمیتی برای این صحبت‌ها قائل نیستیم.

این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان تصریح کرد: حق غنی‌سازی حتماً وجود دارد اما این که برای اعتمادسازی درباره نحوه اجرای آن مذاکره کنیم، قابل بحث است.

وی درباره ادامه ملاقات‌های دوجانبه نیز با بیان اینکه "ملاقات‌های شب گذشته امیدوارکننده بود"، به دیدارش با وندی شرمن نماینده آمریکا در مذاکرات اشاره کرد و افزود: دیدارم با خانم شرمن مختصر بود و احتمالا امروز دیدار دیگری داشته باشیم.

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 درباره اظهارات یک مقام آمریکایی نیز اظهار کرد: برای ما آنچه مهم است و طرف مقابل آن را پذیرفته، این است که اقدامات دو طرف باید در گام اول متقابل و متوازن باشد و گام‌های دیگر هم به همین نحو خواهد بود. اینکه برخی بخواهند این وضعیت را طوری تصویر کنند که پیروزی بیشتری نصیبشان شده، محتمل است اما دلیل حسن نیت آنها نیست. آنچه در مذاکرات اتفاق می‌افتد باید تبلیغ شود. اگر مقامات آمریکایی و هرکس دیگری معتقد است تحریم‌های کمی برداشته می‌شود، مطمئن باشید ما هم اقدامات کمی انجام می‌دهیم.

وی همچنین با بیان اینکه "حتماً تحریم‌های بانکی و نفتی بخشی از اقدامات طرف مقابل در گام اول خواهد بود"، افزود: اشتون و ظریف درباره مفاهیم مورد نظر دو طرف دیدار می‌کنند و از این به بعد مذاکره بین ما و اشتون است و در صورت نیاز، ایشان با آنها (1+5) دیدار می‌کند و نظراتشان را به ما اعلام می‌کند.

عراقچی درباره دیدار شب گذشته ظریف با معاونان وزیر خارجه چین و روسیه نیز گفت: دیرهنگام بودن این ملاقات‌ها دلیل خاصی نداشت. کارها فشرده و فرصت کم بود به همین خاطر دیروقت انجام شد.

معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال قطع شدن مذاکرات در این دور اظهار کرد: احساس نمی‌کنیم که مذاکرات بخواهد تمام شود و از این بابت احساس تهدید نمی‌کنیم. آنچه در دور قبلی اتفاق افتاد این بود که تردیدهایی نسبت به نیات طرف مقابل بوجود آمد که تا آنها را رفع نکنیم وارد مذاکره جدی نمی‌شویم و امیدواریم بتوانیم در این مذاکرات اعتماد را بازسازی کنیم و وارد یک مذاکرات محتوایی شویم.

وی جلسه با نمایندگان سه کشور اروپایی را مفید دانست و گفت: آنها اعلام کردند که از اراده لازم برای پیشبرد مذاکره و رسیدن به تفاهم برخوردارند و درباره اتفاقات دور قبل توضیحاتی دادند. هر سه کشور اطمینان دادند که موضع واحد دارند و این مساله در ملاقات با دیگر کشورها نیزمطرح شد که با موضع واحد به مذاکره می‌آیند. جلسه خانم اشتون نشان می‌دهد که با چه اختیارات و چه رویکردی وارد مذاکره خواهد شد.

کد خبر 239564
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز