همشهری آنلاین: یک عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان اعلام کرد که غنی‌سازی باید از ابتدا تا انتهای هر نوع توافقی باشد که در مذاکرات هسته‌یی بدست می‌آید.

عراقچی

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 در صفحه توئیتر خود نوشت: مذاکرات جدی محتوایی از ساعت 9 صبح پنجشنبه شروع می‌شود و هیچ توافقی که در آن "غنی‌سازی" از ابتدا تا انتها وجود نداشته باشد مورد پذیرش نخواهد بود.

جو بایدن معاون رییس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه در اظهارنظری اعلام کرده بود که توافقنامه با ایران برای شش ماه خواهد بود و در صورتی که از طرف ایران درست اجرا شود، تحریم‌ها کمتر می‌شود.

امیدواریم اتفاقات قبل تکرار نشود / باید موضعی واحد از 1+5 ببینیم

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5 با اشاره به مذاکرات اشتون و ظریف گفت: در این مذاکرات درباره نحوه کار بحث شد و مانع اصلی کار، فقدان اعتماد درباره چگونگی ادامه مذاکرات، به خاطر مسایلی است که در مذاکرات قبلی ایجاد شد. ما معتقدیم تا این اعتماد بازسازی نشود قادر به ادامه مذاکرات سازنده نخواهیم بود.

سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران ایرانی اظهار کرد: این نکته به خانم اشتون اعلام و قرار شد جلسه افتتاحیه کوتاه باشد و بعد از آن، هیات‌ها به دیدارهای دوجانبه رفتند. هم ما ملاقات داشتیم و هم آنها با یکدیگر.

وی ادامه داد: ممکن است دوباره با هیات آمریکایی دیدار کنیم و قرار است امروز در دیدار با خانم اشتون به این نتیجه برسیم که می‌توان وارد مذاکره برای تهیه متن شویم یا نه. ساعت 9 به وقت محلی (11:30 به وقت تهران) این دیدار انجام می‌شود.

عراقچی اضافه کرد: ما در مذاکرات گذشته به نتایجی رسیده بودیم اما نحوه عملکرد طرف مقابل باعث شد که موانعی پیش آید. امیدوارم هیات ایرانی بعد از جلسه اول با خانم اشتون به این نتیجه برسد که آیا زمان وارد شدن به مسایل محتوایی هست یا نه. البته خیلی از موارد قبلی که توافق کرده بودیم به قوت خود باقی است اما مسایل اختلافی هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه "نمی‌توانم هنوز وارد جزئیات شوم و امیدوارم مثل دفعه قبل که چند مورد مطرح شد، دیگر آن اتفاق نیفتند"، درباره چگونگی بازگشت اعتماد ایران گفت: ما باید با یک صدا و موضع واحد از سوی شش کشور مواجه شویم که دفعه قبل این موضع وجود نداشت و در مذاکرات این هفته نیز هنوز وارد بحث جدی نشدیم. باید مطمئن شویم اصولی که متضمن حقوق مردم ایران است، رعایت می‌شود.

این عضو تیم مذاکره‌کننده ایران همچنین تصریح کرد: ما با متن‌های مختلفی مواجه هستیم اما آخرینِ آنها، همانی است که در آخرین لحظات در ژنو 2 ارائه کردند. ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم درباره چه متنی و چگونه مذاکره کنیم. هنوز وارد این فاز نشدیم چون اطمینان نداریم روش مذاکره آنها سالم و منتهی به نتیجه است.

کد خبر 239563
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز