یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۶ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

سمیه شرافتی: خیلی از قربانیان جنگ حتی بعد از گذشت سال‌ها همچنان طعم تلخ عواقب مصیبت‌بار آن را به دوش می‌کشند.

جنگ جهانی دوم قربانیان زیادی داشت. جنگ همیشه با مرگ و مصیبت همراه است ولی خیلی از قربانیان حتی بعد از گذشت سالها همچنان طعم تلخ عواقب مصیبت‌بار جنگ را به دوش می‌کشند. با فکر جنگ به خواب می‌روند و با کابوس آن بیدار می‌شوند.

بیش از 64 سال از جنگ‌ جهانی دوم و درگیری دو کشور ژاپن و چین می‌گذرد، ولی هنوز درد کهنه خانم جین 77 ساله برای او و اطرافیانش تازه است. هفته گذشته این زن چینی با بیرون آوردن گلوله‌ای که از زمان جنگ جهانی دوم در سرش بود از یک سردرد مزمن 64 ساله خلاص شد.

 جین گوآنگیینگ در سال1943 هنگامی که برای پدرش که یک سرباز در شرق ایالت جیانگ‌سو بود ناهار می‌برد، با تیراندازی دشمن مواجه شد. او در تمام این سال‌ها گلوله را با خود حمل می‌کرد اما نمی‌توانست هزینه آزمایش‌هایی را که گلوله را در سرش مشخص می‌کرد، بپردازد. سرانجام خانواده خانم جین با وخیم شدن حال او ناچار به قرض کردن مقداری پول شدند و یک عکسبرداری معمولی نشان داد یک گلوله 3 سانتی‌متری ژاپنی در سر وی وجود دارد.

 خانم جین 13 ساله بود وقتی طی درگیری‌های بین نیروهای چینی و ژاپنی مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او یکی از معدود کسانی بود که در این درگیریها زنده ماند. سه ماه پس از این درگیری حال وی بهبود یافت اما از آن پس به طور مدام سردردهای مزمنی را تجربه کرد. دختر وی سردردهای مادرش را این طور توصیف می‌کند: وقتی حمله سردرد شروع می‌شد، هذیان می‌گفت و به سر خود مشت می‌زد.

 این در حالی است که پزشکان گلوله زنگ‌زده داخل سر وی را طی یک عمل جراحی 4 ساعته بیرون آوردند. زو هانگ، سرپرست تیم جراحی در رابطه با این عمل به بی‌بی‌سی گفت: این اتفاق یک معجزه بود. درست است که عمل جراحی مشکل نبود اما باور‌نکردنی است که خانم جین چنین زمان طولانی را با این گلوله در سرش زنده مانده است.

 متخصصین نظامی اعلام کرده‌اند که این گلوله فقط می‌تواند متعلق به ژاپنی‌ها باشد. همین هم البته خوش شانسی خانم جین بود. برای پرداخت هزینه‌های جراحی، بیمارستان مبلغی را که خانواده خانم جین برای عمل پرداخته بودند به آنها بازگرداند چراکه آنها گلوله خارج شده را نوعی میراث‌فرهنگی قلمداد کردند. اما به هرحال خانواده خانم جین قصد دارند دولت ژاپن را به خاطر این حادثه مجبور به عذرخواهی کنند.

کد خبر 23955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز