وزیر نیرو با بیان هزینه ۷۰ تومانی تولید و انتقال یک کیلووات ساعت برق مشترکان گفت دولت و مجلس باید سازوکار جدیدی برای پرکردن شکاف قیمتی تعریف و از سال آینده اجرایی شود.

چیت چیان

طرح جدید جریمه و پاداش مشترکان برق/ چیت‌چیان: قیمت واقعی برق 70 تومان است
وزیر نیرو با تشریح طرح جدید جریمه و پرداخت پاداش به مشترکان پرمصرف و کم مصرف برق کشور، هزینه تولید و انتقال هر کیلووات ساعت برق در کشور را 68 تا 70 تومان اعلام کرد و گفت: مطابق با استانداردهای تعریف شده مصرف برق در36 واحد مختلف صنعتی، طرح تشویق و جریمه مشترکان اجرایی خواهد شد.

حمید چیت‌چیان در گفتگو با مهر با اشاره به برنامه‌ریزی برای تامین برق تابستان سال آینده مشترکان، یکی از سیاست‌های در دست اجرای وزارت نیرو را کاهش پیک مصرف برق عنوان کرد و گفت: همزمان با اجرای برنامه‌های اجرایی، عملیاتی و افزایش ظرفیت تولید برق، سیاست‌های قیمتی و غیر قیمتی هم در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر نیرو با اعلام اینکه یکی از سناریوهای مدیریت مصرف در سطح صنایع و کارخانه های کشور اجرایی خواهد شد، تصریح کرد: هم اکنون معیارها و الگوهای مختلف مصرف برق در صنایع مختلف تعریف و تبیین شده است.

این عضو کابینه با بیان اینکه در حال حاضر آئین نامه مصرف انرژی و برق در 36 صنعت مختلف تعریف شده "ساتف" بیان کرد: بر اساس این آئین نامه‌های مصرف انرژی در صنایع مختلف، متوسط مصرف برق در واحدهای مختلف صنعتی مورد ارزیابی و رصد قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این بازدیدها آن دسته از صنایعی که بیش از الگوهای تعریف شده برق و انرژی مصرف کنند قطعا جریمه خواهند شد، اظهار داشت: از این رو تاکنون ساز و کار جرایم صنایع پرمصرف برق هم تبیین و تعریف شده است.

چیت چیان با یادآوری اینکه در کنار جریمه صنایع پرمصرف برق، طرح تشویق صنایع کم مصرف برق هم در دستور کار قرار دارد، تبیین کرد: در مجموع به منظور مدیرت و مصرف بهینه برق در واحدهای صنعتی طرح جریمه و پاداش صنایع پر مصرف و کم مصرف برق توسط وزارت نیرو اجرایی خواهد شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به شکاف میان قیمت تولید و فروش برق به مشترکان مختلف، افزود: در شرایط فعلی توانیر هر کیلووات ساعت برق را به طور متوسط از نیروگاه‌های بخش خصوصی 390 ریال خریداری می‌کند.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه هزینه انتقال و توزیع هر کیلووات ساعت برق هم حدود 290 تا 300 ریال ارزیابی می‌شود، گفت: در مجموع هزینه تولید و انتقال یک کیلوات ساعت برق به مشترکان حدود 68 تا 70 تومان بوده که از مشترکان خانگی تنها 43 تومان دریافت می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه در حال حاضر نا متوازن بودن قیمت تولید و فروش برق یکی از مشکلات پیش روی مجموعه صنعت برق کشور است، تاکید کرد: بر این اساس باید با مشارکت دولت و مجلس ساز و کار جدیدی برای پر کردن این شکاف قیمتی تعریف و از سال آینده اجرایی شود.

کد خبر 238989
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز