ستاره سمائی: مسابقه‌های بین‌المللی نباید در ارتفاع بالاتر از 2هزار و 500 متر از سطح دریا برگزار شود.

فیفا اعلام کرده‌ است مسابقه‌های بین‌المللی نباید در ارتفاع بالاتر از 2هزار و 500 متر از سطح دریا برگزار شود. این سازمان علت این تصمیم‌گیری خود را نگرانی برای سلامت بازیکنان و جلوگیری از به هم خوردن احتمالی مسابقه اعلام کرده ‌است.

 طبیعتاً این قانون جدید، باعث ترس و وحشت ساکنین آمریکای لاتین به خصوص اکوادور، پرو و بولیوی شده‌است؛ چرا که مسابقات در ارتفاع 3هزار و 600متری در لاپاز (پایتخت بولیوی) برگزار می‌شود.

رئیس‌جمهور بولیوی، اوو مورلز، بعد از دیداری اضطراری با اعضای کابینه‌اش، نسبت به این مسئله به شدت اعتراض کرد و این قانون جدید را باعث ایجاد تبعیض دانست. او در این‌باره گفته است: این قانون نه تنها باعث ایجاد محدودیت و محرومیت در بولیوی است بلکه جامعه جهانی فوتبال را با محدودیت مواجه کرده‌ است.

مورلز قصد دارد یکی از نمایندگان بلندرتبه خود را به مرکز نظارت فیفا در زوریخ بفرستد و از کشورهای دیگر نیز، برای اعمال اعتراضی جمعی و وسیع، کمک خواهد‌خواست تا به او بپیوندند. مورلز افزوده: ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم که تبعیض وارد فوتبال شود و نمی‌گذاریم ممنوعیت وارد دنیای ورزش شود.

بسیاری از کشورهای اصلی بولیویا، شامل ساکر و پوتوسی، در ارتفاعات بالایی واقع شده‌اند. مفسران محلی پرو، که امیدوار بودند جام‌جهانی آینده را در کوتزکو در ارتفاع 3هزار و 400 متری برگزار کنند، معتقدند که فیفا بعد از اعمال فشارهای دو قدرت اصلی فوتبال در آمریکای جنوبی، برزیل و آرژانتین، چنین تصمیمی گرفته‌است. بازیکنان هر دوی این کشورها وقتی در ارتفاعات بازی می‌کنند، جایی که هوای رقیق به سود کسانی است که به این شرایط آب‌و‌هوایی عادت دارند، دچار مشکل می‌شوند.

به همین دلیل، چند ماه قبل، باشگاه فلامنگو، اعلام کرد بازیکنان عضو این باشگاه دیگر در ارتفاعات بازی نخواهند کرد چراکه تاکنون بسیاری از بازیکنان آنها حین بازی در مقابل تیم رئال پوتوسی بولیویا، که در ارتفاع چهار هزار متری برگزار می‌شد، دچار کمبود اکسیژن شدند.

آنها به گفته محققان استناد می‌کنند که انجام تحرکات ورزشی در ارتفاعات بالا، نیاز به قدرت بدنی بالایی دارد و قلب را به فعالیت بیشتر وا‌می‌دارد. ممنوعیت فیفا اکوادور را، که تیم ملی‌اش در دو دوره قبلی بازی‌های جام‌جهانی فوتبال حضور داشت، نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. این تیم در یکی از بازی‌های سخت آمادگی که در کیتو و در ارتفاع 2 هزار و 800 متری برگزار شد، برنده شد.

بد نیست بدانید مکزیکوسیتی، که بازی فینال جام‌جهانی 1970 و 1986 در این شهر برگزار شد، شامل این قانون فیفا نمی‌شود چراکه فقط 60 متر از حدی که فیفا تعیین کرده پایین‌تر است و در ارتفاع 2 هزار و 240 متری قرار دارد.

 رئیس فیفا، سپ بلاتر، گفته‌است که این سازمان منتظر چنین اعتراضاتی از جانب کشورهای آمریکی لاتین بوده‌است. او افزوده: کمیته اجرایی با قبول طرح پیشنهادی کمیته پزشکی، تصمیم دارد این طرح را عملی کند چراکه بازی در ارتفاعات بالا، سالم و در عین حال عادلانه نیست.

 گفتنی‌است لاپاز، پایتخت بولیوی در ارتفاع 3هزار و 600 متر، کیتو ،پایتخت اکوادور در ارتفاع 2هزار و 800 متر و بوگوتا، پایتخت کلمبیا در ارتفاع 2هزار و 640 متر قرار دارند و از جمله شهرهایی هستند که در ارتفاعات واقع شده‌اند و بنابر این بازی‌های رسمی فیفا نمی‌تواند در آنها برگزار شود.

کد خبر 23881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز