جمعه ۲۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: غاز هفت ساله‌ای براثر یک حادثه قسمت پائین فک خود را از دست داده بود، توانست با نصب دندان مصنوعی دوباره فک پایین خود را به‌دست آورد.

دندان مصنوعی برای یک غاز

نام این غاز زیبا، تیلی است. این نام برگرفته از نام دختر صاحب غاز است. تیلی نیمی از منقار خود را هنگامی که تنها شش ماه داشت در اثر یک تصادف از دست داد. حالا که این غاز هفت ساله شده است، یاد گرفته بود که چگونه با استفاده از زبان خود غذا بخورد.

از طرفی صاحب این غاز که الفت خاصی به این پرنده دارد، تمام این سال‌ها یعنی از زمان مصدومیت به بعد به دنبال راه حلی برای حل مشکل او بود.

و بالاخره جوینده یابنده است. دانپزشک کریس سیدونس از غرب ایالت یورکشایر درشمال انگلستان موافقت می‌کند که مشکل فک پایین این غاز را حل کند.

دندانپزشک این غاز می‌گوید، من 20 سال تجربه دانپزشکی دارم ولی هرگز روی داندان‌های یک غاز کار نکرده بودم چه به رسد به ساختن دندان مصنوعی برای آن‌ها!!. با این وجود، دوست دامپزشکم مک گوری مرا مجاب کرد تا دست به کار شوم. هر چند که تا آخرین لحظه فکر می‌کردم این یک شوخی است.

داندان‌های تیلی به دلیل استفاده غلط رو به خرابی کامل بود و زبان او کاملا زخم  و سخت شده بود. من سعی کردم آنها را ترمیم و بازسازی کنم. این جراحی 45 دقیقه طول کشید و تیلی در هنگام عمل در بیهوشی کامل بود. من از نتیجه آن راضی هستم. چرا که مطمئنم تیلی بعد از کمی تمرین می‌تواند مانند، سایر غازها غذای خود را نوش جان کند.

دندان مصنوعی برای یک غاز

دکتر کریس و تیلی

دندان مصنوعی برای یک غاز

تیلی قبل و بعد از جراحی

دندان مصنوعی برای یک غاز

دکتر و صاحب تیلی بعد از عمل جراحی

این دانپزشک، با استفاده از مهارت‌های دندانپزشکی خود؛ فک پایینی را با مواد دانپزشکی طراحی کرده و به منقار تیلی وصله می‌زند. چه هنری؟! یک منقار پروتز از همان مواد معمول که برای دندان مصنوعی انسان‌ها استفاده می‌شود.

صاحب این غاز خانم هال می‌گوید من هرگز فکر نمی‌کردم ، روزی موفق شوم  فک تیلی را درمان کنم. چرا که تمام دامپزشکان به من گفته بودند که زنده ماندن او بعد از آن حادثه، آن هم به مدت هفت سال یک معجزه است!

تیلی بسیار خونگرم و اهلی است و  من او را مانند فرزندم دوست دارم. به همین خاطر هرگز امیدم را از دست ندادم. حال که دکتر کریس این عمل بی‌نظیر را بر روی او انجام داد من و تیلی هر دو خوشحال هستیم.

این دامپزشک می‌گوید؛ این بیمار یکی از بیمار‌های خاص، پر دردسر و هزینه ساز، بود. با وجود این حاضر نیستم هیچ مبلغی از او بابت این جراحی و دندان مصنوعی دریافت کنم. این دندان‌های مصنوعی هدیه من به این پرنده زیبا و دوست داشتنی است.

منبع: dailymail

کد خبر 238728
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز