همشهری آنلاین: نشسته‌ام و به دیواری تکیه داده‌ام که نوحه‌خوان باز می‌خواند: "شام غریبان حسین(ع) است امشب".

شام غریبان

تازه یادم می‌افتد خیلی وقت است شمع را در دستانم نگه داشته‌ام؛ با شعله یکی از شمع‌ها روشنش می‌کنم و کنار بقیه شمع‌ها می‌گذارمش.

به جمعیت که در جنب و جوش است و به شمع‌های روشن نگاه می‌کنم و زیر لب تکرار می‌کنم: "شام غریبان حسین(ع) است امشب".

جمعیت هنوز در تب و تاب است، از اذان مغرب و نماز‌های جماعت زمانی گذشته، شمع‌ها خاموش نمی‌شوند. گوشه‌گوشه خیابان پر است از شمع‌هایی که مردم عزادار روشن کرده‌اند. تاقچه‌های خانه‌هایی که رو به خیابان است هم میزبان شمع‌های مردم شده و نور شمع‌ها در تاریکی شب، فضا را معنوی‌تر کرده است.

***

سوگواران حسینی در سراسر کشور در قالب هیات‌ها و دسته‌های عزادار برای شرکت در مراسم شام غریبان امام حسین(ع) در حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه (س)، امام زاده صالح(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع) و ... حاضر شدند و به عزاداری پرداختند.

این مراسم که در غروب روز عاشورا برگزار می‌شود یادآور سوزاندن خیمه‌های اهل بیت امام(ع) و به اسارت گرفتن آن‌ها توسط لشکر یزید است و عزاداران با روشن کردن شمع برای سید و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

هیات‌های عزاداری در خیابان‌ها و کوچه‌ها عزاداری می‌کنند و شکوه عاشورا را به تصویر می‌کشند. چلچراغ‌هایی با فانوس‌های روشن جلودار گروه‌ها هستند و برخی از مردم با پاهای برهنه، گروه‌های عزادار را مشایعت می‌کنند تا در عزاداری سالار شهیدان شریک باشند.

عزاداری در شهرها و مناطق مختلف کشور به صورت‌های خاصی برگزار می‌شود. در مراسم شام غریبان در حرم امام رضا(ع)، همه خادمان حرم دور تا دور یکی از بزرگ‌ترین صحن‌ها شمع به دست می‌ایستند و یکی از آن‌ها در وسط نوحه می‌خواند. مردم هم همراه خادمان می‌شوند و شمع دست می‌گیرند. یک سینی بزرگ هم وسط صحن می‌گذارند که با شن پر شده و شمع‌های روشن را در آن فرو می‌کنند.

تکایا، مساجد و حسینیه‌ها هم امشب میزبان عزاداران حسین(ع) بوده‌اند؛ مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان که حضور فعالی از ابتدای ماه محرم در دسته‌ها و هیات‌ها داشته‌اند در شام غریبان هم هرچه در توان‌شان است انجام می‌دهند تا عزاداران خوبی برای امام حسین(ع) بوده باشند. این جوانان سعی می‌کنند با شرکت در مراسم عزاداری امام حسین(ع)، راه و منش ایشان را در زندگی‌شان نهادینه کنند.

***

کمی آن‌طرف‌تر به تنه یک درخت تکیه‌ داده‌ام و محو مردمی شده‌ام که با سینه‌زدن، نوحه‌خوانی و روشن کردن شمع عزاداری می‌کنند که باز هم صدای نوحه‌خوان در گوشم می‌پیچد: "شام غریبان حسین است امشب".

این بار جمعیت هم هم‌نوا با نوحه‌خوان تکرار می‌کند: "شام غریبان حسین است امشب"؛ من هم با نوای جمعیت همراه می‌شوم و با یکی از گروه‌های عزاداری حرکت می‌کنم. تکرار می‌کنم: "شام غریبان حسین است امشب".

***

در شام غریبان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسم سوگواری و عزاداری سید و سالار کربلا و اصحاب با وفای ایشان با حضور اقشار مختلف مردمی که ذکر مصیبت امام حسین(ع) و اصحاب آن حضرت را می‌گفتند، برگزار شد.

کد خبر 238697
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز