همشهری آنلاین: نخل‌برداری یزد که یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین آیین عزاداری مردم یزد در عزای سرور و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) است، پس از اقامه نماز ظهر عاشورا در سراسر استان یزد آغاز شده است.

آیین نخل برداری در یزد

فارس نوشت: نخل‌برداری آیینی سنتی است، آیینی که گرچه به یاد امام حسین (ع) و خاندان و یاران ایشان برگزار می‌شود اما در واقع مرحمی برای قلب‌های شکسته شیعیان است.

مردم یزد نخل‌برداری انجام می‌دهند تا بگویند: یا حسین! مظلومیت تو و شقاوت دشمنانت، جهانی شده و این مظلومیت آنچنان داغی بر دل شیعه گذاشته که هرگز از یاد نخواهد رفت.

دشمنان و ستم پیشگان، در دهم محرم سال 61 هجری قمری، حرکتی انجام دادند که تا امروز یعنی 10 محرم 1435 فراموش نشده است.

دشمنانت آن روز نه تنها پس از شهادتت، شهادت شیرمردی که نوه رسول خدا (ص) و فرزند حیدر کرار(ع) و فاطمه زهرا (س)، بزرگ مردی که نور عین رسول بود، اجازه ندادند برایت مراسم تشییع برگزار شود، بلکه سرت را بر بالای نیزه‌ها گذاشتند و 40 روز در سرزمین‌های مختلف گرداندند.

با یاران و خاندانت نیز چنین کردند و این عمل، داغی بود بر دل شیعه، داغی که حتی امروز پس از گذشت هزار سال هنوز التیام نیافته است.

پس ما امروز نماز ظهر عاشورا را به یاد تو، به یاد برادرت عباس، شیرخواره کربلا، علی اصغر (ع)، به یاد جوان رشیدت، علی اکبر (ع)، به یاد غوغای دل زینب و رباب اقامه کردیم و پس از آن، همان هنگام که به شهادت رسیدی، برایت عزاداری با شکوهی برگزار می‌کنیم.

حسین جان! آقا و مولایم! ما مردم یزد، صدها سال است که سازه‌ای از چوب ساخته‌ایم و آن را نخل نامیده‌ایم. هر کنگره از این نخل به یاد حادثه‌ای از عاشورا به یاد سربازی از سربازان عاشوراست.

72 کنگره بر روی این نخل به یاد 72 شهید دشت کربلاست، آیینه‌های آویخته از نخل‌ها نشان از پاکی و زلالی وجود شهدای کربلاست، سیاهپوشی نخل نیز یادآور عظمت غمی است که بر جان شیعه نهاده‌ای.

صدها سال است که بعد از نماز ظهر عاشورا، نخل‌برداری می‌کنیم، نخلی عظیم که یادآور عظمت روح و پیکر مطهر شهدای کربلاست.

امروز همان روز موعود است، صدها نخل سیاه‌پوش در سراسر استان یزد بر شانه‌های مردم یزد چرخید و اشک‌ها بود که جاری شد و دست‌های دعا بود که بر آسمان بلند شد.

حسین جان! نخل‌برداری امروز را نشانه‌ای از وفاداری مردم دارالعباده بدانید، نشانه‌ای از ادب و احترام این مردم به نوه رسول خدا (ص)، به فرزند فاطمه زهرا (س).

امروز مردم یزد با نخل‌برداری هزاران حرف نگفته در گلو را بازگو می‌کنند.

تسلیت به زینب کبری (س)، شیرزن حادثه کربلا، دلداری به رقیه (س) خردسال‌ترین بازمانده حادثه عاشورا، همدردی و هم‌نوایی با امام سجاد (ع) و تسلیت به پیشگاه رسول خدا، حضرت محمد (ص)، امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) و ... اینها حرف‌هایی از نهاد مردم دارالعباده است.

آیین نخل‌برداری امروز در سراسر استان یزد برگزار می‌شود و نخل‌ها از مقابل حسینیه‌ها و تکایا و میادین بزرگ شهر، بر روی شانه‌های مردم عزادار به حرکت درمی‌آیند.

در تفت و مهریز و صدوق نیز این مراسم با شکوه ویژه‌ای برگزار می‌شود و نظیر آن در شهرهای بافق، بهاباد، میبد، اردکان، ابرکوه و خاتم نیز برگزار می‌شود.

پس از پایان مراسم نخل‌برداری در سراسر استان نیز مراسم شام غریبان شهدای کربلا در تمامی حسینیه‌ها و تکایای استان یزد برگزار می‌شود.

 

کد خبر 238686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز