همشهری آنلاین: همزمان با عاشورای حسینی آئین‌های عزاداری و سوگواری با نوحه خوانی، سینه زنی و زنجیر زنی میلیون‌ها عزادار در سراسر میهن اسلامی آغاز شد.

ایرنا نوشت: از سراسر میهن اسلامی عزاداران سیاه پوش در صفوفی به پیوسته که کودک وجوان و زن و مرد در آن حضور دارند با حزن و اندوه اشک ماتم می‌ریزند و بر سر و سینه زنان یاد سید الشهدا و یاران بزرگوار آن حضرت را گرامی می‌دارند.

عاشورای حسینی در شهرهای مختلف با شعائر و آئین‌های محلی و سراسری همراه است و جلوه‌های زیبایی از عشق و دلدادگی به سرور و سالار شهیدان در خلال این آئین‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

در کنار سینه زنی و زنجیر زنی‌های منظم که همراه با نوحه خوانی مداحان اهل بیت در روز عاشورا انجام می‌شود، عاشقان اهل بیت امروز در مناطق مختلف کشور با برپایی آیین‌های تعزیه و شبیه خوانی، واقعه دشت کربلا را برای عزاداران ترسیم می‌کنند.

آیین سنتی تعزیه و شبیه خوانی روز عاشورا در میادین و یا مقابل مساجد شهرها و روستاها توسط تعزیه داران و تعزیه خوان‌های پیر و جوان و کودک به اجرا در می‌آید.

در برخی شهرها آئین‌های شبیه خوانی به صورت ثابت و در مکان‌های مشخص اجرا می‌شود و در برخی مناطق شبیه خوان‌ها سوار بر اسب و یا پیاده هیات‌ها حرکت می‌کنند و با عبور از خیابان‌ها در میان عزاداران صحنه‌هایی از کربلا و ظلم و ستمی که بر حسین (ع) و خاندان باعظمتش روا داشته شد را روایت می‌کنند.

در حاشیه آئین پرشکوه عاشورا برپایی ایستگاه‌های اهدای نذورات و همچنین مراکز اهداء خون جلوه‌های دیگری از فرهنگ عاشورایی دوستداران اهل بیت در ایران اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

کد خبر 238662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز