چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صدای حسین حسین در جای جای ایران اسلامی طنین افکنده و شهرها و روستاهای این سرزمین ولایی در روز تاسوعا غرق در شور و شعور حسینی شده است.

عزاداری حسینی

ایرنا نوشت: هیات‌های حسینی و دسته‌های عزادار در صفوفی منظم در خیابان‌های شهرهای مختلف به حرکت در آمده‌اند تا بار دیگر ارادت خود را به خاندان پیامبر گرامی اسلام (ص) نشان دهند.

شهرها و روستاهای این دیار حسینی یکپارچه عزادار است و عاشقان سقای شهید کربلا لباس عزا به تن کرده و در سوگ علمدار رشید کربلا حضرت عباس بن علی (ع) بر سر وسینه می‌زنند.

گزارش خبرنگاران از تهران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهار محال و بختیاری، هرمزگان، کرمانشاه، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، اراک، زنجان، همدان، اردبیل، شیراز و دیگر شهرهای کشور حاکیست که آیین‌های عزاداری به سبک‌های مختلف در این استان‌ها و شهرها برپا شده است.

گروه های تعزیه خوان در میادین بسیاری از شهرها با اجرای برنامه های سنتی شبیه خوانی صحنه هایی چون ورود امام حسین(ع) به کربلا، فرود کاروان آن حضرت در این سرزمین، لشکرکشی حر بن یزید ریاحی و عمر بن سعد و شهادت حضرت اباعبدالحسین(ع)، علی اکبر(ع)، علی اصغر(ع)، قاسم بن الحسن(ع)، ابوالفضل العباس(ع) و دیگر شهدای کربلا به همراه اسارت خاندان رسول اکرم (ص) را به تصویر کشیده اند.

صدای طبل و شیپور ویژه سوگواری از کوی و برزن به گوش می‌رسد و آیین علم گردانی از جمله صحنه‌هایی آشنا است که در شهرهای این سرزمین حسینی به چشم می‌خورد.

حرم امامزادگان در نقاط مختلف کشور نیز در روز تاسوعای حسینی میزبان جمع کثیری از ارادتمندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) است و گروهی از عاشقان امام حسین (ع) در این مکان‌های مقدس با تهیه و توزیع غذاهای سنتی از جمله حلیم و شله زرد به عنوان نذری از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

حضور بانوان و کودکان عزادار و سیاهپوش در جمع عزاداران حسینی جلوه خاصی به آیین‌های عزاداری در شهرهای مختلف بخشیده است.

کد خبر 238632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز