یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو گفت: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد جو ناپایداری در حال ورود به کشور است از این رو عصر دوشنبه ۲۰ آبان تهران بارش باران خواهد داشت.

آب و هوا

به گزارش ایرانا، مجید آزادی گفت: میزان بارندگی در ارتفاعات، شمال تهران و کرج بیشتر خواهد شد.

وی به اشاره به آلودگی هوا در استان تهران و به ویژه در کلان شهر تهران اظهارداشت: هر ساله با سرد شدن هوا شاهد بروز پدیده وارونگی دما هستیم اکنون هم این پدیده در شهر تهران بروز کرده است.

وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده ای گفته می شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع، دما نیز زیاد می شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی می شود.

در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا می‌شود.

آزادی افزود: به طور طبیعی باید از اوایل پاییز منتظر بروز پدیده وارونگی باشیم و هر چه هوا سردتر می شود این پدیده بیشتر بروز می‌کند زیرا با بروز این پدیده هوای سنگین در نزدیک زمین باقی می ماند و مانع خروج آلودگی‌هایی می‌شود که در طول روز ایجاد شده است.

وی اظهار داشت: سرد شدن هوا عامل اصلی بروز پدیده وارونگی است اما عوامل محیطی نیز موجب می شوند که این پدیده به شکل زودرس بروز کند.

آزادی گفت: وقتی جو هوا پایدار می‌شود عاملی برای پخش شدن آلودگی وجود ندارد بنابراین در هوا باقی می ماند اما زمانی که جو ناپایدار باشد وزش باد و یا ریزش باران موجب پراکندگی آلودگی و تلطیف هوا می‌شود.

آزادی گفت: اگر مدت زمان بروز پدیده وارونگی طولانی شود مثلا 8 یا 10 روز طول بکشد فاجعه رخ خواهد داد.

وی اظهار داشت: پیش بینی‌های جوی نشان می‌دهد پدیده وارونگی تا فردا عصر (دوشنبه 20 آبان بعدازظهر) در تهران ادامه دارد اما از عصر دوشنبه 20 آبان با ورود جو ناپایدار شهر تهران این پدیده به مراتب کمتر می شود و تا آخر هفته وضعیت به حالت طبیعی بر می گردد.

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جو ادامه داد: دوشنبه 20 آبان شب در شهر تهران بارندگی خواهیم داشت که این میزان در شمال تهران، کرج و اطراف آن بیشتر خواهد بود.

کمیته اضطرار آلودگی هوا به علت آلودگی هوا - یکشنبه 19 آبان - تمام مهد کودک‌ها، مدارس پیش دبستانی و ابتدایی استان تهران را تعطیل اعلام کرد .

براساس آخرین گزارش‌های رسیده از این کمیته، تمام مهد کودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و مقطع ابتدایی تهران به جز دماوند و فیروزکوه روزهای دوشنبه 20 آبان و سه‌شنبه 21 آبان نیز تعطیل خواهند بود.

همچنین در روزهای دوشنبه 20 آبان و سه‌شنبه پایان ساعت کاری ادارات از 16:30 دقیقه به 14:30 دقیقه تغییر یافته است، طرح زوج و فرد نیز برای خودروها از دوشنبه 20 آبان تا اطلاع ثانوی از در منازل، به جز روزهای تعطیل اجرا می شود.

کد خبر 238403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز