گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: هفته آینده تقریباً همزمان با جمع شدن مجدد دیپلمات‌ها در ژنو برای دور دیگری از مذاکرات ایران و ۱+۵، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه برای گپ‌زدن با مقام‌های رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی می‌رود و احتمالاً به آنها باردیگر درباره ادامه حمایت از این رژیم اطمینان خاطر می‌دهد.

یک‌ماه پیش بود که شبکه فرانس‌۲۴ به نقل از مقام‌های کاخ الیزه گزارش داد که اولاند برای اینکه رابطه نزدیک خود را با اسرائیلی‌ها نشان دهد در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حمایت کامل از این رژیم در مقابل ایران را اعلام کرده است. شاید به همین‌خاطر کسانی که خبرهای روزهای گذشته ژنو و برنامه رئیس‌جمهور فرانسه را دنبال می‌کردند خیلی از اظهارات لوران فابیوس در جریان مذاکرات اخیر ژنو تعجب نکردند. فرانسوی‌ها و اسرائیلی‌ها سابقه‌ای دیرینه در روابط خود دارند و به‌ویژه خرید‌های هنگفت تسلیحاتی رژیم صهیونیستی از پاریس همیشه زبانزد بوده است.

فرانسه در بسیاری از مقاطع به‌ویژه در جریان جنگ 6روزه اعراب و اسرائیل بزرگ‌ترین تأمین‌کننده تسلیحات مورد نیاز رژیم صهیونیستی و متحد راهبردی این رژیم بوده است. شاید تنها مقطعی که روابط 2طرف در سطح عالی نبود به دهه 60میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که پس از جنگ 6روزه شارل دو گل، رئیس‌جمهور فرانسه ممنوعیت فروش تسلیحات به کشورهای منطقه را اجرا کرد و این موضوع ناراحتی اسرائیلی‌ها را به‌دنبال داشت. به قدرت رسیدن میتران در فرانسه اما باز هم روابط پاریس و تل‌آویو را به اوج رساند.

زمانی که نیکلا سارکوزی در می‌۲۰۰۷ به قدرت رسید فرانسوی‌ها تلاش زیادی برای گسترش بیشتر روابط اقتصادی و سیاسی خود با اسرائیل انجام دادند و حتی نیکلا سارکوزی در اظهارنظری عجیب اعلام کرد حاضر به میزبانی از سران کشورهایی که اسرائیل را به رسمیت نشناسند نیست.

در‌واقع اسرائیلی‌ها برای فرانسه هیچ‌چیز نداشته باشند پول زیادی دارند. براساس تخمینی که در سال ۲۰۰۶ صورت گرفته میزان مبادلات تجاری 2طرف سالانه بیشتر از ۶۸۳ میلیون دلار برآورد می‌شود. این رقم را باید در کنار خریدهای کلان تسلیحاتی اسرائیل از فرانسه قرار داد. فرانسوا اولاند که از زمان رسیدن به ریاست‌جمهوری خود بارها برای راضی‌کردن اسرائیلی‌ها تلاش کرده حالا در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای ایران از ۱۷ تا ۱۹ نوامبر قرار است سفری 3روزه به سرزمین‌های اشغالی داشته باشد.

هر چند مقام‌های فرانسوی گفته‌اند جریان مذاکرات ژنو به این سفر ارتباطی ندارد اما هیچ‌کس نیست که از نقش تخریبی پاریس در مذاکرات 1+5 خبر نداشته باشد. در این میان عربستان سعودی هم در یک لابی نانوشته با فرانسه و اسرائیل قرار دارد. سعودی‌ها که به‌شدت از آمریکا به‌خاطر سیاستش در قبال تهران و دمشق خشمگین هستند خودشان در تلاش برای مداخله مستقیم در سوریه هستند.

نشریه فارین پالسی چندی پیش در گزارشی از تشکیل ارتشی شامل ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از نیروهای شبه‌نظامی از سوی عربستان در پاکستان برای ایفای نقش در سوریه علیه حکومت اسد خبر داد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های فرانسه هم در تلاش هستند تا در سایه این وضعیت قراردادهای کلان برای فروش تسلیحات با ریاض منعقد کنند و به آنها پیشنهاد داده‌اند که می‌توانند تجهیزات نظامی مورد نیاز آنها را در مقابل پول نفت تأمین کنند. چند وقت پیش هم رسانه‌ها از خط و نشان کشیدن بندر بن سلطان، رئیس سازمان اطلاعات عربستان برای آمریکا در مذاکره با دیپلمات‌های اروپایی خبر دادند.

اکنون مشخص شده که آن دیپلمات‌ها فرانسوی بودند که در کنار لبخند زدن به سعودی‌ها قرارداد فروش تسلیحات این کشور را آماده می‌کردند. در‌واقع جده، محور اصلی مذاکره برای پاریس درباره فروش تسلیحات بود و هشدارهای بندر درباره احتمال کاهش روابط با واشنگتن یک مسئله حاشیه‌ای به‌حساب می‌آمد. به همین‌خاطر وقتی وزیر امور خارجه فرانسه در اظهارنظر عجیب خود اعلام کرد که؛ «نمی‌خواهد کشورش بخشی از یک توافق احمقانه باشد» سایه عربستان و اسرائیل در سیاست خارجی پاریس دیده شد.

کد خبر 238381
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز