یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در جلسه رای اعتماد مجلس به سجادی وزیر پیشنهادی برای وزارت ورزش و جوانان که صبح امروز تشکیل شد، موافقان و مخالفان سجادی به طرح نقطه نظرات خود پرداختند.

مجلس

سجادی بدون نگاه حزبی می‌تواند شرایط ورزش را تغییر دهد

سید شریف حسینی عضو هیات رئیسه مجلس به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در صحن علنی امروز(یکشنبه) با بیان اینکه دفاع امروز از سجادی دفاع از اهمیت ورزش و جایگاه بالای این است، گفت: دفاع از سجادی، دفاع از مظلومیت ورزشکاران، 10 درصد از ورزشکاران جامعه و بالای 70 درصد ازورزش دوستان و 60 درصد از جمعیت جوان کشور است که همگی منتظرند تا تکلیف وزارتخانه ورزش و جوانان مشخص شود.

نماینده اهواز با بیان اینکه سجادی شناختی کافی نسبت به عرصه ورزش دارد، اظهار کرد: برنامه‌ها و راهکارهای ارائه شده از سوی آقای سجادی دغدغه‌های نمایندگان در عرصه ورزش را برطرف می‌کند. یکی از مهترین موضوعات مورد توجه دربرنامه‌های ایشان موضوع جوانان، ورزش و بانوان و ورزش همگانی است که نشان از دید آقای سجادی به این عرصه‌ها دارد.

به گزارش ایسنا، شریف حسینی با اشاره به سوابق کاری سجادی در وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای سجادی به حکم شهید باهنر مسوولتی در وزارت آموزش و پرورش و تربیت بدنی داشتند که با توجه به این تجربه می‌تواند از ظرفیت بزرگ دانش‌آموزان برای استعدادیابی و هماهنگی‌های لازم استفاده کند.

نماینده مردم اهواز افزود: پتانسیل جوانان ما برای حضور در عرصه‌های ورزشی بسیار بالا است، اما به دلیل استفاده از نیروهای غیرتخصصی در عرصه ورزش نتوانسته‌ایم از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم به طوری که تیم ملی کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس در مواردی توانسته‌اند در مقابل تیم ملی جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند.

وی با بیان اینکه متزلزل بودن مدیران ورزشی باعث بروز مشکل در این عرصه شده است، از سجادی خواست در صورت تصدی وزارت ورزش و جوانان از مدیران متخصص در این حوزه استفاده کرده و دست مافیا را از ورزش کوتاه کند. خواسته‌ای که موردنظر تمامی نمایندگان است تا فساد و مافیا از ورزش رخت بربندد.

این عضو هیات رییسه مجلس در پایان سجادی خاک خورده عرصه ورزش خواند و گفت: شرایط فعلی، شرایط خوبی در عرصه ورزش و جوانان نیست به همین دلیل با روی کار آمدن فردی همچون سجادی با داشتن تجربه و تخصص و پاکدستی و بدون نگاه حزبی می‌توان امیدوار به تغییر این شرایط و رشد و تعالی و شکوفایی ورزش بود. موضوعی که با همکاری و تعامل نمایندگان و این وزارتخانه با مدیریت سجادی محقق می‌شود.

چرا سجادی با متحصنین مجلس ششم همراهی کرد؟/ آیا عذرخواهی می‌کند؟

فاطمه رهبر به عنوان مخالف سجادی، در اظهارات خود خطاب به روحانی، گفت: شما شعار اعتدال را مطرح می‌کنید در حالیکه شاهد هستیم با گزینه‌های پیشنهادی خود به مجلس،نمایندگان را بر سر دو راهی می‌گذارید.

رهبر ادامه داد: اگر این افراد رای بیاورند نمایندگان باید پاسخگو باشند و اگر رای نیاورند فضای سیاسی جامعه خسته خواهد شد. آقای رییس‌جمهور می‌گوید جوانان در بطن انقلاب و جنگ ما حضور داشته‌اند و آنها را اداره کرده‌اند، من از آقای سجادی می‌پرسم که شما در زمان جنگ کجا بودید که یک روز سابقه جبهه ندارید.

وی در ادامه خطاب به سجادی گفت: تخصص شما تربیت‌بدنی و آموزش و پرورش است اما در کارنامه خود چه سابقه درخشانی دارید که نگرانی ما را درباره جوانان برطرف کند.

این نماینده مخالف سجادی ادامه داد: نگرانی اصلی ما و موضوع اصلی و مهم این است که آقای سجادی در دوره مجلس ششم وقتی که تعدادی از نمایندگان در مجلس متحصن شدند و از مدیران وقت خواستند که دسته‌جمعی استعفا دهند آقای سجادی به عنوان مدیر در وزارت آموزش و پرورش استعفا داد. من می‌خواهم آقای سجادی توضیح دهد که چه نقشی در آن تحصن داشته است.

وی در بخش دیگری از نطق خود در مخالفت با سجادی به جلسه صبح امروز فراکسیون رهروان ولایت با گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی پست وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد و گفت: من صبح در جلسه فراکسیون رهروان از آقای سجادی پرسیدم که دلیل استعفای شما در سال 82 در جریان تحصن مجلس ششم چه بوده است، ایشان در پاسخ گفتند که همه استعفا کردند، من هم استعفا کردم، آیا این پاسخ است؟

رهبر ادامه داد: من می‌پرسم که شعار حفظ منافع ملی یعنی چه؟ چه تضمینی هست که آقای سجادی دوباره استعفا ندهند؟ آقای سجادی می‌گویند من حزبی نیستم، می‌خواهم بدانم که آیا تصمیم شما در سال 82 حزبی، سیاسی، جناحی و گروهی نبوده است؟ آقای رییس‌جمهور بگوید افراط و تفریط کجاست، در زمان فعلی است یا در تحصن مجلس ششم؟

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه خطاب به سجادی تصریح کرد: آقای سجادی ما نگران دیدگاه‌های سیاسی، ولایتمداری و بصیرت شما هستیم. آن زمان شما قانون را زیر پا گذاشته‌اید حالا می‌خواهید مجری این قانون باشید؟

وی در پایان خطاب به سجادی گفت: آقای سجادی ممکن است شما امروز رای بیاورید اما روشن بگویید به عنوان معاون تربیت ‌بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال 82 چرا با متحصن‌ها در مجلس ششم همراهی کرده‌اید؟ آیا اینجا در صحن علنی مجلس عذرخواهی می‌کنید یا نه؟

بی‌ثباتی در حوزه ورزش نشان از بی‌برنامگی این وزارتخانه است

جلیلی نماینده مسجد سلیمان که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اگر امروز ضرورتی می‌بینیم که بایستی در استراتژی‌ها، اهداف و ساختار وزارت ورزش و جوانان تغییراتی ایجاد شود نیاز به فردی داریم که شناخت کافی از لایه‌های مختلف حوزه ورزش و جوانان داشته باشد و دکتر سجادی به عنوان فردی باتجربه این شایستگی را دارد.

وی افزود: اگر امروز از رویکرد فساد در لایه‌های ورزش نگران هستیم نیاز به مدیری که با شناخت کافی از لایه‌های مختلف و بخش‌های مختلف که توان طرح‌ریزی برای ممانعت از رخنه این رویکرد فسادانگیز بیش از هر زمانی احساس می‌شود و افراد متخصص و آگاهی مثل دکتر سجادی برای وزارتخانه می‌تواند راهگشا باشند.

جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: آقای سجادی اگر انشاء الله توانستید رای اعتماد بگیرید تعامل خود را با مجلس و فراکسیون‌های ورزش و جوانان به طور مستمر حفظ کنید. مدیران سیاسی را در ورزش به کار نگیرید. احترام و اعتماد به پیشکسوتان و جوانان نوآور و خلاق را در حوزه مشاوره خود استفاده کنید. منابع و اعتبارات را به طور متوازن در بخش‌های مختلف در حوزه ورزش و جوانان و مناطق مختلف کشور توزیع نمایید. اقتصاد ورزش را به طور جدی دنبال کنید و اصل 44 را مد نظر قرار دهید و امیدوارم همکاران عزیز با رای اعتماد خود به شما رای به تکمیل کابینه بدهند.

جلیلی خاطرنشان کرد: وزیر پیشنهادی پاکدست است، سالم است، سیاسی‌کار نیست و کاملا اجرایی و عملیاتی است و فعالیت‌های علمی و پژوهشی کاملا ورزشی و عملیاتی است و تالیفات متعددی در این زمینه دارد و برنامه‌های ارائه شده توسط ایشان نیز بر اساس سند چشم‌انداز و منشورهای تربیتی و قانون برنامه و توسعه قابل اجراست.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دکتر سجادی کاملا به ظرفیت‌های جامعه جوانان توجه داشته و متوجه نیازهای آنان بوده و مطابق آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و به سرانه ورزشی توجه نمود و ورزش را هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ کمی مد نظر قرار داد و توجه ایشان به سیاست‌های کلی اصل 44 یکی از نقاط مثبت برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی است و انتظاری که ما از دولت برای معرفی یک فرد ورزشی داشتیم در آقای سجادی دیده می‌شود و امید است همکاران با رای قاطع پاسخ این پیشنهاد دولت را بدهند.

وزیر پیشنهادی یا دروغ می‌گوید یا از رانت استفاده کرده است

نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مخالفت با سجادی گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ورزش و امور جوانان ، با تاکید بر اینکه دلایل مخالفتش شخصی و سیاسی نیست، گفت: تنها علت مخالفت من مربوط به عملکردها و برنامه‌هاست. آقای سجادی 62 سال سن دارد، چطور می‌توان با این سن و سال برای جوانان برنامه‌ای اجرا کرد.

وی با اشاره به سابقه سجادی در کاروان‌های ورزشی مختلف، گفت: آقای سجادی از سال 59 تا 91 مسئولیت‌های ورزشی داشته است. در طی همین مدت 21 کتاب، 62 مقاله نوشته و 162 پایان‌نامه را راهنمایی کرده است، چطور ممکن است با این همه مسئولیت این همه کار ممکن باشد. آقای سجادی در 10 سال استادی دانشگاه 162 پایان‌نامه را راهنمایی کرده یعنی سالانه 16 پایان‌نامه در صورتی که دکتر فرجی‌دانا که 19 سال در کسوت استادی دانشگاه بوده این همه پایان‌نامه را راهنمایی نکرده است.

قاضی‌پور ادامه داد: من از آقای سجادی می‌پرسم در مقام قائم مقامی سازمان تربیت بدنی آیا توزیع امکانات در زمان ایشان عادلانه بوده است یا خیر؟ آقای سجادی از تیم‌های استان‌ها حمایت نکرده است، عدالت در برنامه‌های ایشان کجاست؟ اکثر شهرها هنوز هم زمین ورزش مناسب ندارند. در برنامه‌های ایشان هیچ اثری از برنامه‌های ورزشی برای 46 درصد جمعیت بانوان کشور نیست. برای دانش‌آموزان، کارگران، اصناف و مانند آنها هم برنامه خاصی دیده نشده است.

این نماینده مخالف گزینه پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت ورزش و جوانان با اشاره به وضعیت نامناسب فدراسیون‌ها و انتخاب ریاست آنها، گفت: آیا در دوران شما انتخابات واقعی برگزار خواهد شد یا باز هم با پول، پارتی و پلو، زر، زور و تزویر موثر خواهد بود، آیا شما ریاست فدراسیون را به عنوان شغل قبول دارید و در همین راستا با چند شغله‌ها برخورد خواهید کرد؟ آیا برای اعزام هیات‌های ورزشی از امکانات سمن‌ها (سازمان‌های مردم‌نهاد) استفاده خواهید کرد یا شما هم می‌خواهید همان روش وزیر قبلی را پیش بگیرید. در برنامه‌های شما ندیدم که آهنگ متفاوتی در این مورد داشته باشید؟

قاضی‌پور با تاکید بر اینکه چند مدال رنگی نمی‌تواند مشکلات ما را در ورزش حل کند؟ گفت: شما در مدت سرپرستی خود عدالت را رعایت نکردید، آیا برنامه‌های خود را با کمیسیون فرهنگی و فراکسیون ورزش مجلس هماهنگ خواهید کرد؟ آیا به صندوق بیمه ورزشکاران خواهید پرداخت؟ آیا مصوبات شورای انقلاب فرهنگی را اجرا خواهید کرد؟

سجادی اهل سیاسی کاری نیست

عیسی امامی در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت یازدهم، ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: امروز به ورزش به‌عنوان عمده‌ترین ابزار تربیتی می‌نگرند، هر چند در سال‌های اخیر توجه نظام برنامه‌ریزی کشور به مقوله ورزش قابل تقدیر بوده اما همچنان با توجه به رشد جمعیت جوان کشور و نارسایی‌های گذشته سرانه ورزش در سهم اعتبارات ملی اندک است.

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی با بیان دلایل قابل دفاع خود از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان گفت: سجادی از نظر تخصص، متخصص ورزشی است و دارای مدرک دکترای مدیریت برنامه‌ریزی در ورزش از دانشگاه تهران است و از نظر تجربه و مدیریت نیز کاملا پخته و منطقی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: سجادی با هیات‌های مختلف ورزشی فعالیت کرده است و در محیط‌های آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها با جوانان بوده است، رئیس فدراسیون فوتبال که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی است و جامعه هدف وسیعی دارد و چالش‌های پیش‌روی آن نیز فراوان است را در مقاطعی برعهده داشت است، ضمن اینکه در جوامع مختلف ورزشی در سطح ملی و بین‌المللی حضور داشته و با نقاط ضعف و قوت جامعه ورزشی کاملا آگاهی دارد؛ پاکدست و سالم است و سیاسی‌کار نیست بلکه یک شخص اجرایی و عملیاتی است.

امامی در ادامه افزود: بسترسازی در زمینه سازماندهی جوانان با هدف بهره‌گیری و بهره‌وری از ظرفیت‌های بالقوه آنها، گسترش فعالیت‌های حرکتی و بهبود کمی و کیفی ورزش‌های همگانی در سطح کشور، تحکیم محیط حقوقی امور ورزش و جوانان ، افزایش تنوع‌بخشی منابع مالی،‌ ، توسعه کمی و کیفی ورزش قهرمانی و بهبود ورزش حرفه‌ای کشور راهبردهایوزیر پیشنهادی ورزش و جوانان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان با اشاره به انتظارات از وزیر ورزش و جوانان گفت: رشد متوازن در ارتباط با جامعه ورزش، توجه به مناطق محروم، مشارکت ورزشکاران در جامعه ورزشی و تعامل سازنده با مجلس و نمایندگان از انتظارات ما از وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان است.

آقای سجادی به حوزه‌های مربوط به جوانان اشراف ندارد

زهره طبیب‌زاده نوری دیگر مخالف وزیر پیشنهادی خطاب به سجادی گفت:  توقع مجلس از شما به عنوان وزیر پیشنهادی این حوزه این بود که گزارشی اجمالی از اقدامات سال‌هایی که در برنامه پنجم توسعه آورده شده به صورت درصدی در اسناد چهارده‌گانه ذیربط را در اختیار مجلس قرار می‌دادید و بیان می‌کردید خود را ملزم به تداوم اجرای چه درصدی از مفاد این اسناد می‌دانید و ملزومات قانونی مورد نیاز شما چیست؟

طبیب‌زاده نوری ادامه داد: اما شما در بیان برنامه عملیاتی ذیل دو راهبرد اول و ششم که در حوزه جوانان مرقوم کردید تنها رئوس چند برنامه از چهارده سند بالادستی را لیست نمودید؛ بدون اینکه به راهکارهای اجرایی آن توجه کنید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در هیچ بخشی از برنامه پیشنهادی شما به اهم مشکلات جوانان که اشتغال و مسکن و خلاء معضلات دوران ناتوی فرهنگی است اشاره‌ای نشده است. شما تنها به سرفصل تعمیق باورهای دینی و روحیه ایران‌دوستی و شناسایی جوانان نخبه ایرانی اشاره داشتید بدون اینکه نحوه اجرایی شدن این سرفصل‌ها را بیان کنید.

وی ادامه داد: اگر به زوایای مسئولیت‌های پذیرفته شده خود در حوزه جوانان اشراف داشتید که ندارید راهکارهای اجرایی را در اسناد قابل دستیابی می‌یافتید و با برآورد هزینه تقریبی در بودجه‌های سالانه نسبت به تحقق اقدامات اجرایی قابل بیان اقدام می‌کردید که اشراف شما را بر مسائل مرتبط با وزارتخانه ذیربط نشان می‌داد و میزان واقع‌بینی و آگاهی شما بر بودجه‌های سالانه کشور در حوزه کاری مربوط را آشکار می‌کرد.

طبیب‌زاده نوری گفت: بیان ده‌ها اقدام مثبت در اسناد توسط کپی کردن یک کارشناس با اطلاعات اندک در نیم روز کاری قابل نگارش است هر چند این اشکال تنها به شما وارد نیست بلکه اکثر وزرای گذشته هم همین خطا را مرتکب شده بودند که یا نمایندگان را غیرمتخصص می‌دانستند یا تصورشان این است که برنامه‌ها توسط نمایندگان مطالعه نمی‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته باید از بیان محورهای اندکی که جنبه مدیریتی دارد و به اصلاح ساختارها مرتبط است تشکر کنم اما در بخش دوم رسالت این وزارتخانه یعنی بحث ورزش صراحتا بگویید که سهم دختران و زنان،‌ روستاییان عشایر و معلولین و جانبازان از بودجه سالیانه این وزارتخانه چقدر خواهد بود، راهکارهای شما برای ارتقای ورزش همگانی که در اولویت اول خود قرار داده‌اید چیست؟

وی با بیان اینکه با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود، عنوان کرد: با آمار و ارقام بفرمایید در بحث عمومی کردن ورزش‌های پایه چه برنامه‌ای خواهید داشت و راهکار عملی شما برای رفع فقر حرکتی و ورزش زنان خانه‌دار کشور که سلامت خانواده در گرو سلامت آنان است، چیست؟

طبیب‌زاده نوری گفت: راهبرد دوم شما توسعه کمی و کیفی ورزش حرفه‌ای است اما بیان نکردید آیا قصد برخورد با مافیای فوتبال را دارید؟ این امر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که منجر به طرح استیضاح وزیر قبلی این وزارتخانه شد.

عدم تقسیم متوازن بودجه در بین فدراسیون‌های ورزشی، تبعیض ناروا میان سرانه ورزشی شهرهای بزرگ و کوچک، متناسب‌سازی دستمزدهای چندصد میلیونی ورزشکاران برخی تیم‌های مطرح فوتبال مسائل دیگری بودند که این نماینده مجلس برشمرد و گفت آیا والیبالیست‌ها و کشتی‌گیران همچنان فرزندان ناتنی ورزش کشور می‌مانند و آیا برنامه‌ای هست که مدال‌آوران پارالمپیک از فرط فقر به سیگارفروشی روی نیاورند؟

نگاه سجادی به حوزه ورزش و جوانان فرامنطقه‌ای است

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل، در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان دولت یازدهم، ضمن موافقت با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان با بیان اینکه سجادی اشراف کافی به مسائل ورزش و جوانان دارد، افزود: از برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارتخانه مذکور توجه به همه رشته‌های ورزشی به دور از هرگونه تبعیض است.

این نماینده مردم در مجلس نهم با یادآوری تجربیات و توانمندی‌های گزینه پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان افزود: از نظر سیاسی ورزش شمشیر دولبه‌ای است که هم می‌تواند در جهت رفع مشکلات و معضلات حکومتی به کار گرفته شود و در صورت بی‌توجهی به وزارت ورزش و جوانان این حوزه می‌تواند دستاویزی علیه نظام، نظم روانی و اجتماعی و ثبات سیاسی باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نگاه گزینه پیشنهادی ورزش به وزارتخانه مذکور یک نگاه منطقه‌ای نیست بلکه خواهان تحول در تمامی زمینه‌ها و عموم رشته‌های ورزشی و جوانان است.

 

 

کد خبر 238304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز