گروه بین‌الملل: رهبران چین از نشست غیرعلنی ۴روزه‌ای را برای تعیین دستور کار اصلاحات در خلال یک دهه آینده آغاز کردند.

چین

آنان می‌کوشند پس از 3دهه رشد بالای اقتصادی‌، میزان رشد را در سطحی پایدار حفظ کنند و همچنین درباره چگونگی اجرای اصلاحات گفت‌وگو کنند. این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که چین در روزهای گذشته با 2حمله تروریستی کم‌سابقه، چندین اعتراض مردمی و همچنین کاهش شتاب رشد اقتصادی روبه‌رو بوده‌است.

به گزارش رویترز، نتایج این نشست که تحت تدابیر شدید امنیتی در هتلی در غرب پکن برگزار می‌شود، نشان خواهد داد کادر جدید رهبری کشور که سال گذشته قدرت را به‌دست گرفت، چقدر به اجرای اصلاحات پایبند است. اصلاحات اقتصادی محور اصلی گفت‌وگوها در نشست کمیته مرکزی حزب حاکم کمونیست است.

شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور و لی‌ککیانگ نخست‌وزیر باید در زمانی که موتور رشد اقتصادی کشور تدریجاً کند می‌شود، عوامل جدیدی برای رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان پیدا کنند که این روزها با مازاد ظرفیت صنعتی، انبوه بدهی و افزایش بهای مسکن روبه‌روست. معمولاً این نشست در سکوت خبری برگزار می‌شود، اما خبرگزاری چینی شینهوا همواره روزانه یک گزارش درباره تحولات نشست مخابره می‌کند.

این خبرگزاری در نخستین گزارش خود از این نشست نوشت گفت‌وگو بر سر پیش‌نویس سندی در جریان است که با تکیه بر خردجمعی اعضای حزب از تمام جهات به تعمیق اصلاحات می‌پردازد. این گزارش می‌افزاید، تعمیق جامع اصلاحات به‌معنای آن است که اصلاحات نظام‌مند‌تر، یکپارچه‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود. جزئیات دیگری در این ارتباط منتشر نشده است. تحلیلگران معتقدند نباید از این نشست انتظار زیادی داشت، زیرا حزب کمونیست بیش از هرچیز بر ثبات تأکید دارد.

این در حالی است که برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که چه‌بسا حاضران در این نشست تصمیم‌های مهمی برای مقابله کردن با برخی شرکت‌های بزرگ حتی شرکت‌های انحصاری دولتی بگیرند. مرکز تحقیقات توسعه که اندیشکده دولت چین است، اخیراً‌ 8 زمینه را برای اجرای اصلاحات در نشست جاری تعیین کرد که عبارتند از: امور مالی، مالیات، زمین، دارایی‌های دولت، رفاه اجتماعی، نوآوری، سرمایه‌گذاری خارجی و حاکمیت. برخی گروه‌های قدرتمند نماینده گرایش‌ها ازجمله چپ‌گرایان یا محافظه‌کاران، دولت‌های محلی، شرکت‌های دولتی و بانک دولتی با برخی از اصلاحات مانند تثبیت کردن میزان بهره، اجازه دادن به فعالیت بانک‌های خصوصی و تبدیل کردن شانگهای به منطقه تجارت آزاد مخالف هستند.

در عرصه سیاسی، شی جین‌پینگ سال گذشته اعلام کرد دوره 30ساله دوم حاکمیت کمونیست که طی آن چین از رهگذر اصلاحات به یک قدرت اقتصادی بدل شد، نباید برای نفی 30سال نخست در زعامت مائو تسه‌دونگ به‌کار رود که کشور دستخوش آشوب، فقر و گرسنگی بود. تحلیلگران می‌گویند محکومیت بو شیلای که از وی به‌عنوان نامزد بالقوه ریاست‌جمهوری نام برده می‌شد، دردسرهایی برای حزب دربر داشته است. یک سند درون‌حزبی که این هفته منتشر شد، از مقامات می‌خواهد در خط رسمی حرکت کنند و از اشتباه‌های بو شیلای عبرت بگیرند.

وی رئیس شعبه حزب در شهر چونگ‌کنیگ بود که به اتهام رشوه‌گیری، فساد و سوءاستفاده از قدرت به حبس ابد محکوم شد، اما همچنان طرفدارانی دارد که از سیاست‌های مائومسلک وی هواداری می‌کنند. نشست جاری سومین نشستی است که با هدایت کادر رهبری جدید چین که سال گذشته قدرت را به‌دست گرفتند، برگزار می‌شود. در دوره‌های پیشین، نشست‌های کمیته مرکزی تصمیم‌هایی اتخاذ کرده‌اند که آثار مهمی بر توسعه این کشور گذاشته است.

تحلیلگران می‌گویند حزب کمونیست پیگیر الگوی باز، متکثر و چندحزبی نیست، بلکه خواستار چین قدرتمند با حزب کمونیست در کانون آن و کاهش نابرابری‌های اقتصادی است. روز جمعه مقاله‌ای در روزنامه خلق، بلندگوی رسمی حزب کمونیست درج شد که هرگونه اصلاحات سیاسی به سبک غربی را مردود شمرد و افزود: حزب کمونیست به سوسیالیسم با ویژگی‌های چینی ادامه خواهد داد. به نوشته این مقاله، حزب کمونیست باید رهبری خود را به‌رغم مخالفت عده‌ای که از تقلید از نظام غربی حمایت می‌کنند، تقویت کند.

کد خبر 238202
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز