همشهری آنلاین: رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا با ابراز نگرانی از وضیت دوپینگ در ایران از شیوع استفاده از مکمل‌های دارویی در فوتبالیست‌های نوجوان اظهار نگرانی شدید کرد و این مساله را شوک آور خواند.

دکتر سینک ای اف سی

به گزارش ایسنا، دکتر سینک، رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در نشست تخصصی پزشکی ورزشی در دومین کنگره بین‌المللی علم و فوتبال سخن می‌گفت، ابتدا از تنوع فرهنگی در آسیا و نقش آن در کیفیت مراقبت‌های پزشکی صحبت کرد. او گفت: دو سوم جمعیت جهان در آسیا زندگی می‌کنند. این قاره دارای فرهنگ‌ها و اعتقادات متنوعی است که در سلامت افراد تاثیر دارند. برخی از کشورها مراقبت‌های پزشکی بسیار سطح پایین و برخی دیگر خدمات پزشکی سطح بالا دارند.

وی ادامه داد: AFC به این مسائل آگاه است و برای بالا بردن معیارها و استاندارد سلامت تعهد دارد. ما اطمینان حاصل می‌کنیم که در مسابقات فوتبال امکانات زیربنایی برای حفظ سلامت ورزشکاران و کنترل دوپینگ به صورت حرفه‌ای وجود داشته باشد.

سینک در ادامه گفت: بحث مهم دیگری که در آسیا به آن پرداخته‌ایم، مبحث فوریت‌های پزشکی است. ما اطمینان حاصل می‌کنیم که کمیته پزشکی موجود در هر محل، خدمات اورژانس را به طور استاندارد در هر مسابقه ارائه دهد. این مساله شامل وجود امکانات لازم در ورزشگاه و انجام خدمات اولیه به ورزشکاران مصدوم پیش از اعزام به بیمارستان می‌شود.

وی ادامه داد: AFC توانسته در چهار منطقه آسیا دوره‌های منطقه‌ای ترتیب دهد. همچنین دوره پنج روزه‌ای برگزار می‌کنیم که هزینه‌هایش تماما بر عهده خودمان است. اولین دوره در ژانویه در هند و اخیرا دوره بعدی‌اش در کامبوج برگزار شد. دوره‌های بعدی به ترتیب در هنگ کنگ و اردن برگزار خواهد شد.

رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه گفت: ما توانسته‌ایم که یک روز کامل از دوره‌های آمورزشی را به بحث اورژانس اختصاص دهیم. در این دوره‌ها سخنرانی‌ها و تمرین‌های عملی انجام شده و برای این کار از AED استفاده شده است. تمام 47 عضور کنفدراسیون فوتبال آسیا یک AED اضافی دریافت می‌کنند.

وی افزود: دوره دیگری که برگزار می‌کنیم پیش از مرحله نهایی جام ملت‌های آسیا است که به مدت 2 روز و نیم برای پزشکان و فیزیوتراپیست‌های تیم‌ها برگزار می‌شود.

سینک در ادامه از تشخیص 26 مکمل ممنوعه مورد استفاده بازیکنان سخن گفت: مردان از سه تا پنج مکمل مختلف را بیشتر مصرف کرده‌اند و این تعداد در زنان 3 مکمل است. مساله‌ای که بسیار شوک آور است، این است که نوجوانان زیر 13 و 14 سال که تازه با فوتبال آشنا می‌شوند با بمباران مکمل‌ها روبرو هستند. این مساله شرم آور است!

وی افزود: اگر بپرسید گناه این مساله بر گردن چه کسی است، خواهم گفت که پزشکان، مربیان و از همه مهمتر والدین هستند! AFC در تمام مسابقات زیر 13 و 14 سال سمینارهای آموزشی برای نوجوانان برگزار می‌کند و از والدین آنها هم برای شرکت در دوره‌ها دعوت می کند.

رئیس کمیته پزشکی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه وارد بحث دوپینگ شد و گفت: سوال این است که آیا در آسیا با مشکل دوپینگ روبرو هستیم؟ پاسخ هم آری است و هم خیر. ما در مسابقات بین‌المللی مشکلی نداریم و درصد دوپینگ در این مسابقات 0.300 است، اما در لیگ‌های داخلی این مشکل وجود دارد. در لیگ‌های داخلی کشورها در سال های 2010 تا 2012 شش مورد دوپینگ مثبت وجود داشته که سهم ایران چهار عدد بوده است. این مساله نگران کننده است. ایران باید کارهای بیشتری در باشگاه‌هایش انجام دهد. البته این نکته را باید یادآور شوم که نمایندگان ایران در رقابت‌های بین‌المللی از نظر دوپینگ مشکلی ندارند.

وی ادامه داد: در آسیا فرهنگ‌های سنتی وجود دارد که گاهی مواقع در زمینه دوپینگ مشکل ساز می‌شود. مثلا در طب سنتی چینی دارویی هست که دارای ماده "آنابولید استروئید" و "منگنز" است که خطر زیادی دارد.

سینک در ادامه از برگزاری دوره‌های آموزشی برای پزشکان ورزشی و آموزش نحوه تجزیه و تحلیل نمونه‌های آزمایش ادرار و خون خبر داد و گفت: موضوع مهم دیگری که در آسیا به آن می‌پردازیم، مساله تعیین سن استخوانی با استفاده از رادیولوژی است که به این منظور به رادیولوژیست‌ها آموزش‌های خاصی داده می‌شود. هر 47 عضو AFC دارای یک یا دو کارشناس در این زمینه خواهند بود.

وی در پایان گفت: کنگره پزشکی AFC تاکنون در چهار شهر توکیو، کوالالامپور، مسقط و دوباره کوالالامپور برگزار شده و پنجمین کنگره در سال 2015 در دهلی نو برگزار می‌شود. این کنگره هر چهار سال یکبار برگزار می‌شود. در این کنگره بیش از 116 سخنرانی، سمپوزیوم و برنامه مفصل برگزار خواهد شد.

کد خبر 238008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز