همشهری آنلاین:رئیس جمهور در جلسله هیأت وزیران گفت یکی از درس‌های عاشورا مذاکره منطقی و استدلال است.

روحانی

به گزارش ایسنا، در ابتدای جلسه، رئیس‌جمهور ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری حضرت امام حسین (ع) گفت: آغاز سال جدید هجری قمری برای مسلمانان بویژه شیعیان یادآور حادثه عظیم و بزرگ عاشورای سال 61 هجری قمری است و از آن حادثه 1374 سال می‌گذرد اما امواج حادثه برای بیداری جوامع در مسیر آزاد مردی، شهامت، عزت، نفس، فداکاری در راه آرمان‌های بلند دینی و انسانی روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر در ابتدا آثار این حادثه بزرگ و سپس در جامعه اسلامی در جمع محدود آن روزگار اثربخش بود، امروز بیش از دو میلیارد جمعیت جهان به عاشورا احترام می‌گذارند و تقریباً در تمام شبه‌قاره هند روز عاشورا تعطیل رسمی است و پرچم‌های سیاه به اهتزاز درمی‌آید که احترام به راه و مسیر فرهنگ عاشورا را یادآوری می‌کند.

روحانی همچنین با یادآوری اینکه "مردم متعهد ایران همواره دین خود را به این حادثه بزرگ تاریخی و خاندان رسالت ادا کردند و مراسم را هر سال شکوهمندتر از پیش و با شور بیشتر برگزار می‌کنند، خاطرنشان کرد: تمامی تحولات سیاسی این سرزمین الهام گرفته از عاشورای امام حسین(ع) است. نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی نیز تحت تاثیر عاشورا و الهام گرفته از آن بود و در سال 42 و همچنین سال 57 اوج حرکت مردم در تاسوعا و عاشورا بود. همواره تاسوعا و عاشورا و فرهنگ عاشورایی سرلوحه برنامه انقلابیون این سرزمین بود و این باور که نهضت ما حسینی است، انقلاب را پیروز کرد. در دفاع مقدس نیز پیروزی رزمندگان اسلام در برابر لشکر صدام و حامیان شرقی و غربی آن مرهون عاشورا بود.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه "امروز نیز استقامت و ایستادگی مردم ایران در برابر انواع توطئه‌ها بخاطر درس‌آموزی از عاشوراست"، تصریح کرد: البته باید به همه ابعاد حادثه عاشورا توجه کنیم. عاشورا تنها جهاد، فداکاری و ایثار و عزت نفس نیست، عاشورا اخلاق و اعتدال و گذشت و سعه صدر هم هست. عاشورا، مذاکره منطقی و استدلال هم هست.

وی واقعه عاشورا را درس ادب و انسانیت عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه نفاق افرادی که به جنگ امام حسین(ع) به کربلا آمده بودند کاملا روشن بود، در عین حال در شب تاسوعا امام(ع) با عمر سعد برای اتمام حج و پیشگیری از جنگ و گفت‌وگو کردند که بسیار درس‌آموز است.

روحانی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: عاشورا درس‌های فراوانی برای ما و جامعه بشری دارد و ما باید همه ابعاد آن را مدنظر قرار دهیم. امروز هم بی‌تردید فرهنگ عاشورا بهترین سرمشق خواهد بود. اگر در زندگی فردی و اجتماعی، عاشورا و آموزه‌های آن را الگو قرار دهیم به سعادت و تعالی دست می‌یابیم.

رئیس‌جمهور در پایان، در گذشت مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی از مبارزان و پیشکسوتان انقلاب اسلامی را به مردم و خانواده آن مرحوم تسلیت گفتند.

کد خبر 237888
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز