همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز تسلیت به مناسبت درگذشت حبیب‌الله عسگراولادی او را عزیز انقلاب دانست و افزود: عسگراولادی در طریق مسیر حق و ارائه نظر خود شجاع بود و از قیل و قال سیاسی نمی‌ترسید.

ایسنا نوشت: علی لاریجانی در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی چهارشنبه 15 آبان ماه مجلس شورای اسلامی گفت: با خبر شدیم که صدیق مکرم، یار وفادار انقلاب آقای عسگراولادی در آغاز دهه حسینی دنیای فانی را وداع گفتند و به دیار باقی شتافتند. رحلت این عزیز انقلاب و مبارز نستوه را به نمایندگان، ملت ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

وی ادامه داد: عسگراولادی حسینی زیست و در ایام عزای حسینی بار دیار حق را بربست. سال‌ها مبارزه با رژیم ستم‌شاهی و تحمل بیش از یک دهه زندان دژخیمان دیکتاتوری آمریکایی از او استوانه‌ای در استواری در مبارزه و پایداری در مسیر حق ساخت و از اوایل پیروزی انقلاب که تقریبا همزمان با آزادی او از زندان بود زندگی خود را وقف حمایت از مستضعفان و یاری رساندن به مستمندان نمود و کمیته امداد امام خمینی(ره) با حمایت این مرد الهی شکل گرفت.

لاریجانی گفت: او در همه صحنه‌های سیاسی مبارزات ملت ایران مجاهدانه یکسره در حمایت از آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب و در طریق روحانیت عمل نمود. اقدامات سیاسی او سازمان ‌یافته بود اما هیچ رنگی از گروه‌گرایی و وابستگی حزبی در آن دیده نمی‌شد؛ ضمن تشکیلاتی بودن رهیده از بازی‌های خرد گروهی بود. با داشتن نگاهی متعالی به انقلاب آرمان‌های بزرگی که بر دوش انقلاب تکاملی اسلام قرار دارد او را به فراسوی درگیری‌های جناحی سوق می‌داد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نگاه مرحوم عسگراولادی به مسائل انقلاب همیشه طبیبانه و از سر حکمت انقلابی بود؛ بارها دیده می‌شد در بحث‌های انتخاباتی با گذشت از خواسته‌های تشکیلاتی که در بسیاری از مواقع به حق بود مسیر را برای همگرایی بیشتر طرفداران انقلاب هموار می‌نمود به همین جهت نقش پیشرو در ساماندهی نیروهای انقلاب داشت.

وی با اشاره به نقش روحانیت در جریان انقلاب خاطر نشان کرد: از عناصر مهم در حرکت انقلاب،‌ اصالت دادن به مشی روحانیت بود. از دوران نوجوانی که به حرکت‌ آیت‌الله کاشانی دل بسته بود تا آغاز حرکت بیداری نهضت امام همواره یار و یاور امام در مبارزه بود و پس از پیروزی انقلاب نیز حرکت‌های تشکیلاتی را با راهنمایی روحانیت مقرون به توفیق می‌دانست. او حکمت انقلابی را دراین نکته می‌دانست که اصالت فکری در مبارزه نباید تحت شعاع احساسات زودگذر قرار گیرد.

لاریجانی اضافه کرد: به نظر او صدق و صفا در مبارزه وقتی اثربخش است که با اصالت فکری همراه باشد و او به درستی این اصالت را در همنوایی و پیروی از روحانیت می‌دانست. اما برای وصول به این راهبرد عمیق در تاکتیک‌ها پرگذشت بود. در دوره‌ای که نسیم جوان‌گرایی آبادگران را به صحنه آورد و عده‌ای حتی از ذکر اسامی چند نفر از شکیلات موتلفه ابا داشتند او با گذشت انقلابی مسیر را باز کرد و با دوراندیشی به مسائل انقلاب می‌نگریست.

وی با بیان اینکه عسگراولادی در طریق مسیر حق و ارائه نظر خود شجاع بود و از قیل و قال سیاسی نمی‌ترسید، گفت: در مکاتبات سیاسی خود که در دوران دوم خرداد در سال گذشته ماموریتی حق‌طلبانه برای خویش قائل بود. سال گذشته که مکتوباتی در حوادث سیاسی کشور داشت روزی به مجلس تشریف آورد و در فلسفه کار خویش نکاتی بیان داشت و فرمود روزهای چندی از عمر من باقی نمانده احساس می‌کنم ماموریتی برای نیروهای انقلاب دارم.

لاریجانی تاکید کرد: در سیمای او حق‌طلبی، شجاعت، گذشت و فضیلت موج می‌زد. او در راه انقلاب حکیم و مجاهد بود و زندگی او یکسره داستان راستان انقلاب بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: با درود بر روح پاک او از خداوند منان علو درجات برای آن عزیز سفر کرده آرزو می‌کنیم.

کد خبر 237836
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز