گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: افزایش سهمیه عمره، کاهش قیمت و افزایش کیفیت خدمات‌رسانی، وعده‌هایی است که رئیس سازمان حج و زیارت به عمره‌گزاران داده است.

سال‌هاست که دست‌کم 7میلیون زائر ایرانی در نوبت انتظار اعزام به عمره هستند و هر سال در ایام تمتع و پس از دیدار رئیس وقت سازمان حج و زیارت کشورمان با وزیر حج عربستان وعده افزایش سهمیه عمره مطرح می‌شود ولی در نهایت به کاهش سهمیه می‌انجامد.در موسم حج تمتع امسال نیز پس از دیدار رئیس جدید سازمان حج و زیارت با وزیر حج عربستان، وعده افزایش سهمیه عمره از زبان سعید اوحدی شنیده شد.

در خبری که پایگاه اطلاع‌رسانی بعثه مقام معظم رهبری منتشر کرده رئیس سازمان حج و زیارت 3وعده بسیار مهم به عمرگزاران داده؛ کاهش هزینه‌های سفر، افزایش سهمیه عمره و افزایش سطح کیفیت خدمات‌رسانی به عمره‌گزاران.اوحدی با بیان اینکه فراخوان اولویت‌های عمره مفرده ۹3-۹2برای ثبت‌نام در کاروان‌ها اواخر آبان منتشر می‌شود، گفت: به‌طور قطع هزینه‌های اعزام زائران ایرانی به عمره مفرده پیش‌رو(دور جدید اعزام‌ها از اوایل‌ماه صفر آغاز می‌شود) کاهش می‌یابد.

معاون وزیر ارشاد افزود: تعیین قیمت‌های عمره مفرده پیش رو در ستاد برنامه‌ریزی عملیات عمره تقریبا نهایی شده و فقط منتظر مذاکره با هواپیمایی سعودی هستیم تا بتوانیم قیمت‌ها را اعلام کنیم. اوحدی به نکته مهمی اشاره کرده است که در دوره گذشته عمره و تمتع موجب شد تا بسیاری از زائران با وجود میل باطنی از اعزام به سر زمین وحی منصرف شوند؛ کاهش هزینه‌ها توأم با افزایش خدمات رسانی به زائران.

به گفته معاون وزیر ارشاد و رئیس حج و زیارت، کف و سقف هزینه اعزام به عمره مفرده در دوره مفرده 92-91به‌ترتیب یک میلیون و ۷۰۰هزار و 3میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده که این رقم در اعزام‌های دور جدید کاهش می‌یابد. رئیس سازمان حج و زیارت همچنین چندی پیش از موافقت وزارت حج عربستان برای افزایش ۵۰ درصدی سهمیه ایران در عمره ۹۳ - ۱۳۹۲ خبر داد. وی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی عمره پیش‌رو تدوین و تقدیم نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی شده است، گفت: در عمره ۹۳ - ۹۲ در قالب برنامه ۱۰روزه، زمینه تشرف بیش از ۷۵۰هزار زائر ایرانی فراهم می‌شود. اوحدی همچنین با اعلام اینکه ثبت‌نام و انتخاب کاروان زائران عمره از ۱۵ محرم شروع و در 2مرحله انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد که در ایام‌ماه صفر شاهد حضور عمره‌گزاران ایرانی در سرزمین وحی باشیم.

وعده‌ای تکراری

اوحدی نیز همچون روسای پیشین سازمان حج و زیارت مهر‌ماه امسال پس از دیدار با وزیر حج عربستان از افزایش سهمیه عمره سخن گفت و اینکه عربستان آمادگی پذیرش ۷۵۰هزار زائر ایرانی را در دوره جدید عمره دارد. به گفته وی، وزیر حج عربستان برای افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت اعزام زائران ایرانی در عمره آینده موافقت کرده است و به معاون خود دستور داده تا سامانه صدور ویزا برای عمره‌‎گزاران ایرانی از اول‌ماه صفر باز شود. البته اوحدی اواسط مهر اعلام کرد حدود 800هزار زائر ایرانی به عمره اعزام می‌شوند.

روسای پیشین سازمان حج و زیارت نیز بارها وعده دادند که سهمیه عمره افزایش می‌یابد و نوبت انتظار زائران کمتر می‌شود ولی نه‌تنها سهمیه عمره افزایش پیدا نکرد بلکه پس از اعلام این موضوع سهمیه‌ها کاهش یافت. اوایل سال 90علی لیالی، رئیس اسبق سازمان حج و زیارت از افزایش تعداد زائران ایرانی به 800هزار نفر با توجه به دیدارش با مسئولان عربستانی خبر داد که البته در نهایت حدود 630هزار عمره‌گزار ایرانی به سرزمین وحی اعزام شدند. وی اسفند90 نیز اعلام کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طی 5سال همه ثبت‌نام‌کنندگان جدید به عمره مفرده اعزام می‌شوند.

احمد موسوی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت تیر91 از افزایش 30هزار نفری سهمیه عمره و اعزام750هزار زائر به عمره خبر داد که در نهایت 530هزار نفر به عمره اعزام شدند. به هر روی بیش از 7میلیون ایرانی در انتظار اعزام به عمره هستند و وعده‌های تکراری مسئولان سازمان حج و زیارت نیز در اعزام زودتر آنها تأثیری نداشته است، با توجه به سابقه موضوع و اشتیاق عمره‌گزاران، امید است این‌بار این اتفاق بیفتد.

کد خبر 237774
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز