مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: چهارمین خودروی انتقال خودکار باری سازمان فضایی اروپا (ATV-۴) موسوم به آلبرت اینشتین روز شنبه یازدهم آبان ماه ماموریت پنج ماهه خود را در ایستگاه فضایی بین‌المللی با ورود مجدد به جو زمین و سوختن ایمن بر روی منطقه‌ای غیرمسکونی در جنوب اقیانوس آرام پایان داد.

به گزارش ایسنا، فضاپیمای اینشتین با وزن 20 تن با خود محموله مهمی را برای ادامه کار ایستگاه فضایی و همچنین انجام آزمایشات توسط سکنه حاضر در این آزمایشگاه مداری منتقل کرده بود.

لوکا پارمیتانو، فضانورد سازمان فضایی اروپا در ایستگاه فضایی بر الحاق خودکار این فضاپیما نظارت کرده و مسئولیت خالی کردن و ذخیره همه تجهیزات علمی، قطعات یدکی، تجهیزات، لباس و مواد غذایی را برعهده داشت.

بخش کوچکی از محموله فضاپیمای اینشتین شامل تجربیاتی در مورد امولسیون برای کمک به ساخت مواد غذایی و دارویی با عمر مفید طولانی‌تر، یک پمپ جایگزین آب برای آزمایشگاه کلمبوس اروپا، یک دستگاه بازیافت آب جدید برای ناسا، یک آنتن جی‌پی‌اس برای آزمایشگاه کیبوی ژاپن و جعبه ابزارهای فضایی چاپ سه بعدی بود.

این فضاپیما در زمان اتصال به ایستگاه شش بار آن را مجددا در مدار قرار داد و تاثیر کشش جوی زمین را خنثی کرد. بدون این ارتقاها، ایستگاه فضایی در نهایت به سمت زمین کشیده خواهد شد.

فضانوردان پیش از جداسازی فضاپیمای اینشتین از ایستگاه، ماژول تحت فشار آنرا با مواد زائد پر کرده و فضای ایستگاه را خالی کردند.

این فضاپیما در روز 28 اکتبر(ششم آبان) در ساعت 8:55 به وقت گرینویچ از ایستگاه جدا شده و خود را در مسیر ایمن ورود مجدد در فاصله 100 کیلومتر پایین‌تر از آزمایشگاه مدارگرد قرار داد.

اینشتین مجموعه‌ای از مانورها را در زمان ورود مجدد به زمین انجام داد تا فضانوردان ایستگاه شاهد چگونگی تکه تکه شدن آن در جو بالایی زمین باشند.

این فضاپیما و مواد زائد درون آن در روز دوم نوامبر(11 آبان) در ساعت 12:04 به وقت گرینویچ در جو سوخت و از بین رفت.

کد خبر 237623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز