دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

گروه ادب وهنر: سریال‌های مناسبتی چند سالی است که جای خود را در تلویزیون باز کرده‌اند. امسال تلویزیون برای ایام محرم سریال‌هایی را تدارک دیده‌است که در طول ایام محرم از شبکه‌های مختلف پخش خواهند شد.

سریال خرده ستمگران


چندی پیش خبری مبنی بر ساخت سریال «گندم‌های خیس» منتشر شد. هرچند ابتدای آبان‌ماه مدیر شبکه 2سیما از پایان پیش‌‌تولید سریال گندم‌‌های خیس به کارگردانی محمدحسین تبریزی برای ایام محرم خبر داد، این سریال تا به امروز کلید نخورده است. آنطور که علی بخشی‌زاده در این گفت‌وگو با تسنیم خبر داده، گندم‌های خیس به کارگردانی محمدحسین تبریزی در 10قسمت 40دقیقه‌ای تولید و از دهه دوم محرم به بعد پخش می‌شود. سریال‌ گندم‌های خیس درباره عزاداری برای امام حسین(ع) و هیأت‌‌های مذهبی است و سعی شده فضای سریال کاملا متناسب با‌ماه محرم انتخاب شود.

البته پیش از این نام سریال «سالار» به‌عنوان سریال مناسبتی‌ماه محرم شبکه 2مطرح شده بود که بخشی‌زاده با اعلام اینکه سالار از سریال‌های خوب شبکه 2است اعلام کرد که این سریال در انتظار تأمین منابع مالی است و به همین دلیل به پخش در ‌ماه محرم نمی‌رسد.

اگر مشکلات مالی که این روزها تلویزیون با آن دست به گریبان است دامن این سریال را نگیرد گندم‌های خیس برای اواخر‌ ماه محرم روانه آنتن خواهد شد. اگر سریال شبکه 2سیما در مرحله ابتدایی ساخت است، شبکه 3سیما مجموعه اپیزودیک «خرده ستمگران» را که محصول سال ۱۳۸۷ است برای این ایام درنظر گرفته‌است. این سریال که در نوبت پخش 7ساله بوده در 10قسمت 60دقیقه‌ای به کارگردانی مسعود شاه‌محمدی ازامروز 13آبان ساعت 20 روی آنتن شبکه 3سیما می‌رود.

مهم‌ترین نکته سریال خرده ستمگران بازی زنده‌یاد احمد آقالو است که در کنار احمد ساعتچیان، بهار کاتوزی، بهناز جعفری، الیکا عبدالرزاقی، رامین ناصرنصیر، مسعود سخایی، امیر آقایی، حمیدرضا آذرنگ، مجتبی رستگار و فلامک جنیدی خاطرات زیادی از هنرمند فقید را زنده می‌کند. این فیلم داستان خرده ستم‌هایی است که انسان‌ها در روابط اجتماعی در حق یکدیگر مرتکب می‌شوند، قصه مبارزه آدم‌ها با ستمگران کوچک است؛ ستمگرانی که در نقش همسایه، دوست، صاحب کار و صاحب خانه به اطرافیانشان ستم می‌کنند. خرده ستمگران از امروز 13آبان، هر روز به جز پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها ساعت 20 از شبکه 3سیما پخش می‌شود و بازپخش آن، روز بعد ساعت 14:45خواهد بود.

«شاید برای شما اتفاق بیفتد» نام سریالی است که سال‌ها در همه ایام مذهبی اعم از‌ماه مبارک رمضان یا ایام محرم از شبکه تهران پخش می‌شد، اما این شبکه امسال کار جدید «زمانی برای عاشقی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی را روانه آنتن می‌کند. این سریال از 14 آبان ماه ساعت 23 پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت 12:30 و 19 است. لطیفی تا به امروز 2سریال مناسبتی «صاحبدلان» و «دودکش» را ساخته است. سریال صاحبدلان در پاییز (رمضان) ۱۳۸۵ از تلویزیون پخش شد و با توجه به استقبال مخاطبان این سریال بارها از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد. سریال دودکش که ابتدا قرار بود در عید امسال پخش شود، در‌ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش شد. حال او برای ایام محرم فیلمنامه‌ای ازعلی اکبر محلوجیان در 10قسمت، 45دقیقه‌ای انتخاب کرده‌است که روایتگر زندگی حاج مرتضی، بازاری خوشنام و اهل خداست که یک اتفاق ناخواسته زندگی او را دستخوش تغییرات می‌کند. فرهاد قائمیان، لیلا بلوکات، نفیسه روشن، رضا رویگری، علی اوسیوند و حمید ابراهیمی بازیگران این سریال هستند.

شبکه آموزش هم دست به بازپخش سریال‌های قدیمی زده است. سریال «پریدخت» به کارگردانی سامان مقدم در 11قسمت 60دقیقه‌ای با بازی لیلا حاتمی، علی مصفا، داریوش ارجمند، کامبیز دیرباز و مهرداد ضیایی از شبکه آموزش پخش می‌شود. احمد رفیع فیلمنامه‌نویس این اثر نگاهی به زندگی دختری به نام پریدخت دارد و همزمان با کش و قوس‌های زندگی شخصی او، تحولات اجتماعی آن روزها یعنی سال‌های بین فاجعه مسجد گوهرشاد و کشف حجاب در مقطع اول این سریال به تصویر کشیده می‌شود. پریدخت از روز سه‌شنبه - 14آبان - اول محرم ساعت 10و 45دقیقه و تکرار آن 24از شبکه آموزش پخش می‌شود.

کد خبر 237529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز