یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۰
۰ نفر

نمایش «یوبیتسومه» کار نیما نادری که در مرحله اول بخش نسل نو‌جشنواره تئاتر فجر پذیرفته شده، به دوران مهاجرت ایرانی‌ها به ژاپن و کانادا می‌پردازد.

نیما نادری در راه جشنواره تئاتر فجر


نویسنده و کارگردان این نمایش در گفت‌وگویی با ایسنا گفت: یوبیتسومه مدتی پیش در تالار حافظ نمایشنامه‌خوانی شد. این نمایشنامه‌خوانی اتفاق بسیار خوبی برای این کار بود‌؛ به این دلیل که باید این موضوع برای من نویسنده جا بیفتد که متن کارم قبل از اجرا‌، خوانده و شنیده شود، واکنش تماشاگر نسبت به آن دیده شود و بعد از آن باید بازنویسی نمایش انجام شود. نادری با اشاره به‌معنای نام این نمایش توضیح داد: یوبیتسومه یک اصطلاح ژاپنی است که میان سامورایی‌ها رایج بوده‌ و بعد از آن هم به یاکوزاها که قوی‌ترین مافیا در ژاپن هستند، رسیده است.

او ادامه داد: کسی که در گروه خود مرتکب خلافی می‌شود‌، یک بند انگشتش را قطع می‌کنند و با این اتفاق آن فرد یوبیتسومه می‌شود. فلسفه این عمل این است که وقتی یک سامورایی می‌خواهد شمشیر بزند باید تمام انگشتان دستش را به‌کار ببرد. زمانی که یک بند از انگشتانش قطع شود، در شمشیرزدن دچار مشکل می‌شود. در قصه این نمایش هم آدم‌ها به نوعی یوبیتسومه شده‌اند.

این کارگردان با اشاره به داستان این نمایش گفت: داستان نمایش در حدود 25سال پیش و دوره پایان جنگ می‌گذرد داستان درباره پسری است که بعد از سال‌ها به خانه برمی‌گردد و متوجه می‌شود که همه‌‌چیز تغییر کرده است. نادری در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: اصولا تمام کسانی که تئاتر کار می‌کنند به‌دنبال اجرا و دیده‌شدن کارهایشان هستند. جشنواره‌ها هم موقعیت خیلی خوبی است که یک نمایش اجرا و دیده شود. او درباره اجرای عمومی یوبیتسومه عنوان کرد: من درخواست اجرای عمومی کار را به تالار مولوی داده‌ام اما به‌دلیل مشکلات این تالار امکان اجرا در آنجا وجود ندارد. متأسفانه ما سالن‌های خوب زیادی داریم که در حال خاک خوردن هستند. مریم بابونی‌، مهدی صباغی‌ و معصومه رحمانی بازیگران نمایش یوبیتسومه هستند.

کد خبر 237364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز