مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: اگر فرد دیگری به جز یک مقام عالی‌رتبه معاونت علمی ریاست‌جمهوری چنین تعبیری درباره سرنوشت ۹۰درصد تحقیقات دانشگاهی در ایران می‌داشت و آنها را محکوم به سقوط در دره مرگ می‌دانست،

دانش

به‌طور قطع ضمن تکذیب آن از سوی دولت و مسئولان دانشگاهی، رسانه منتشر‌کننده این مطلب نیز به سیاه‌نمایی متهم می‌شد اما در مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی علم تا عمل و در حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و جمعی از مسئولان در مصلای امام‌خمینی‌(ره) این سخنان از سوی دکتر مجتبی خیام‌نکویی، معاون فناوری و نوآوری معاون علمی ریاست‌جمهوری و دبیر این جشنواره بیان شد.

او در واقع سخنی بیراه نگفته است؛ چه اینکه اغلب تحقیقات دانشگاهی در ایران در حد تحقیق باقی می‌ماند و گویی تحقیق برای تحقق و تولید علم برای علم صورت می‌گیرد و چرخه تولید علم تا عمل هرگز کامل نمی‌شود به همین دلیل مردم از نتایج پیشرفت‌های خیره‌کننده علمی در ایران در سال‌های اخیر بهره‌ای نبرده‌اند و این پیشرفت‌ها تأثیری در وضعیت معیشتی مردم و بهبود زندگی روزمره آنها نداشته است.

حال این جشنواره با گردهم آوردن متخصصان و صاحبان بیش از 800شرکت دانش‌بنیان و ایجاد فضایی برای ارتباط مؤثر میان دانشمندان و صاحبان صنایع درصدد است تا این حلقه مفقوده را تکمیل کند. آنطور که خبرنگار همشهری کسب اطلاع کرده، در این جشنواره که تا 14آبان برپاست 1104طرح تحقیقاتی که قابلیت تجاری‌سازی‌ دارند، پس از 3 مرحله داوری عرضه شده است.

علاوه بر اینها دبیر جشنواره از حمایت 120میلیارد ریالی این معاونت برای طرح‌های منتخب این جشنواره خبر داده و یادآور شده: در این دوره از جشنواره از 35طرح ملی و 31طرح برتر استانی حمایت خواهد شد.همچنین دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت: کشور باید هرچه بیشتر در راه توسعه فناوری حرکت کند؛ چراکه اقتدار نظام در گرو توسعه فناوری است. وی افزود: با توجه به پیشرفت‌های اخیر کشور در عرصه‌های مختلف، زمان آن فرارسیده که به توسعه کیفی آموزش، پژوهش و فناوری بپردازیم.

معاون اول رئیس‌جمهور نیز عبور کشور از شرایط نگران‌کننده فعلی را در گرو انجام حرکت‌های علمی دانست و گفت: جایگاه کشور با اتکا به منابع نفتی ارتقا نخواهد یافت بلکه با حمایت از نخبگان می‌توانیم با توسعه فناوری به بازارهای بین‌المللی ورود کنیم. اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه این جشنواره با انتقاد از اتکای کشور به درآمدهای نفتی، افزود:

در مواردی که درآمدهای نفتی کشور افزایش یافته بود و همه انتظار داشتند که تحول اساسی در توسعه کشور ایجاد شود، پس از ارزیابی‌ها مشخص شد که نه‌تنها تحولی در زندگی مردم و توسعه کشور ایجاد نشده، بلکه بخش‌هایی از کشور نیز آسیب دید. معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تأکیدات رهبری در زمینه دوری از اتکا به درآمدهای نفتی، اظهار داشت:

در این راستا لازم است تا حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان به خوبی مدیریت شده و تبدیل به یک سیاست قطعی در کشور شود؛ چراکه آینده کشور در گرو توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است. وی با تأکید بر اینکه کشور در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارد، ادامه داد:

علت این امر علاوه بر اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، عدم‌استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور در بخش‌های مختلف بوده است. جهانگیری همچنین تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های شتابزده را از دیگر عوامل عدم‌توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در کشور ذکر کرد و یادآور شد: اقتصاد کشورها را با شاخص‌هایی چون رشد اقتصادی، انباشت سرمایه، نرخ بیکاری و نرخ تورم ارزیابی می‌کنند که متأسفانه براساس این آمارها کشور ما به‌ویژه در سال91 در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داشت.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی باید متکی بر حرکت‌های علمی باشد، یادآور شد: اتخاذ سیاست‌های شتابزده هر چند می‌تواند مسئولان را در دوره محدودی محبوب کند، ولی آثار مخرب آن سالیان سال گریبانگیر مردم است، لذا دولت اصرار دارد که برای عبور از این شرایط براساس حرکت‌های علمی و تبیین سیاست‌های اقتصادی صحیح اقدام کند.

جهانگیری کاهش نرخ تورم، ایجاد اشتغال و توسعه رفاه نسبی مردم را از اقدامات این دولت ذکر کرد و اظهار داشت: در گام نخست این حرکت اقدام به ایجاد ثبات اقتصادی خواهیم کرد تا اقتصاد کشور را از حالت شوک خارج کنیم که در این حوزه لازم است زمینه‌ای ایجاد کنیم تا نخبگان بتوانند در سیاست‌های کلی کشور اظهارنظر کنند.معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات اقتصادی کشور یادآور شد: تا پایان شهریور نرخ تورم از 40درصد عبور کرده که اگر موفق شویم این عدد نرخ تورم را متوقف کنیم، گام مؤثری در این حوزه برداشته‌ایم.

کد خبر 237293
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز