گروه اجتماعی: اوقات فراغت، یکی از معضلاتی‌است که هنوز چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده‌است.

آموزش و پرورش نیز تاکنون نتوانسته است خود را به عنوان  یکی از متولیان  اصلی اوقات فراغت معرفی کند و اعتبارات این بخش در مسیرهای مختلفی هزینه می‌شود. از طرفی هر سازمانی به نوعی برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی می‌کند، هماهنگی در این زمینه وجود ندارد، از تجارب سایر کشورها نیز استفاده نمی‌کنیم و هر سازمان بنابه سلیقه خود در این زمینه عمل می‌کند.

کارشناسان معتقدند کودکان و نوجوانان در تعطیلات تابستان می‌توانند به جای بیکاری و وقت گذرانی‌های بیهوده که در بسیاری اوقات، زیان‌های فراوانی نیز دربر دارد، با آموختن کارها و مهارت‌های جدید، اوقاتی پربار را سپری کنند.

روزهای گرم و بلند تابستان فرصت مناسبی است تا با سرگرمی‌، بازی‌ها و مسئولیت‌های جدید، کودکان را از بیکاری و کسالت برهانیم و آنان را به اجرای فعالیت‌های پرفایده و با نشاط تشویق کنیم.

در همین زمینه مصطفی عطاران، معاون پرورشی آموزش و پرورش شهر تهران از فعالیت 1000 پایگاه تابستانی برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در سطح مناطق 19 گانه شهر تهران خبر داده است.وی افزود: از این تعداد 600 پایگاه در مدارس دولتی و 400 پایگاه نیز در مدارس غیرانتفاعی تشکیل می‌شود.

در همین حال مدیرکل آموزش عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان شاهد و استفاده مطلوب و بهینه از این اوقات، با هماهنگی آموزش و پرورش، برنامه‌های متنوع علمی – فرهنگی در مدارس شاهد در طول ایام تابستان اجرا می‌شود.

رجبعلی راهی با تاکید بر این که آموزش و پرورش تعطیل‌بردار نیست اظهار کرد: با شروع تعطیلات تابستانی با تشکیل کانون‌های علمی– فرهنگی، برنامه‌های مختلفی  برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان به مرحله اجرا درخواهد آمد. وی افزود: برنامه‌های آموزشی ویژه پایه‌های ورودی پنجم ابتدایی به اول راهنمایی، سوم راهنمایی به اول دبیرستان و  کلاس‌های کنکور برای دانش‌آموزان سوم دبیرستان به پیش‌دانشگاهی برگزار می‌شود.

به گفته وی مدت زمان اجرای این برنامه‌ها 2 ماه است که از 3 تیر ماه شروع و تا شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

 بررسی برنامه‌های اوقات فراغت در شورای عالی جوانان

از سوی دیگر  در جلسه فوق‌العاده ستاد ملی ساماندهی امور جوانان به ریاست حاج علی اکبری، رئیس سازمان ملی جوانان ، برنامه‌های اوقات فراغت جوانان در سال 86 مصوب شورای عالی جوانان بررسی شد.

در این جلسه چگونگی اجرای برنامه‌های 9 گانه، مصوب دوم اردیبهشت شورای عالی جوانان از سوی دستگاه‌های مربوط به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه هر یک از دستگاه‌های عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان موظف شدند، بر مبنای ظرفیت‌های تخصصی، برنامه‌های ویژه فراغتی جوانان را اجرایی کنند. علاوه بر تصویب چگونگی اجرای برنامه‌ها از سوی دستگاه‌های اجرایی، دبیرخانه طرح ساماندهی اوقات فراغت جوانان به عهده سازمان ملی جوانان گذاشته شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس ستاد ملی ساماندهی امور جوانان در این نشست با تاکید بر نقش مدیریتی و نظارتی سازمان ملی جوانان بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: لازم است، کمیته‌های تخصصی ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با تاکید بر محتوای برنامه‌های اوقات فراغت، جلسات خود را تقویت کنند.

وی همچنین بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌ها تاکید کرد و افزود: اقدامات اجرایی در راستای 9 برنامه مصوب شورای عالی جوانان درباره اوقات فراغت، باید ذیل برنامه‌های اختصاصی هر دستگاه تعریف شود. همچنین سازمان ملی جوانان از همکاری در جهت غنی‌سازی برنامه‌ها دریغ نخواهد کرد.

براساس مصوبه شورای عالی جوانان، 9 برنامه با عنوان برنامه‌های فرهنگی و هنری با تأکید بر تقویت آگاهی‌های دینی مبتنی بر قرآن و عترت، کتابخوانی، مطالعه و پژوهش، اردوهای جهادی، اردوهای زیارتی، سیاحتی، علمی و گردشگری، مهارت آموزی و ابعاد فنی- حرفه‌‌‌ای، هنری و مهارت‌های زندگی، اوقات فراغت در محیط مجازی، گفت وگوی جوانان و برنامه‌ گسترده‌ ورزشی و شناسایی، معرفی و تقدیر از اختراعات و ابتکارات جوانان در راستای غنی سازی اوقات فراغت اجرایی خواهند شد.

همچنین در این جلسه اعلام شد تاکنون از 21 دستگاه عضو ستاد ملی ساماندهی امور جوانان 14 دستگاه، برنامه‌های خود را جهت غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در سال 86 اعلام کرده‌اند.

لازم به ذکر است، ستاد ملی ساماندهی امور جوانان با حضور نمایندگان تام‌الاختیار، وزارت دادگستری، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کار و امور اجتماعی، کشور، علوم تحقیقات و فن‌آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی مقاومت بسیج، جمعیت هلال احمر، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، کمیته امداد امام(ره)، مرکز امور زنان و خانواده، بنیاد شهید و امور ایثارگران، سازمان‌های تربیت بدنی، صدا و سیما، میراث فرهنگی و گردشگری، حفاظت از محیط زیست، تبلیغات اسلامی، فنی و حرفه‌ای و مدیریت و برنامه‌ریزی، تشکیل می‌شود.

کد خبر 23721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز